Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-15, 19:40
  #1
Medlem
ikwis avatar
Jag har två fysikfrågor. De här är tydligen G-nivå men jag vet inte ens hur jag ska börja..?!
  • En sten kastas snett uppåt med utgångshastigheten 25,0 m/s från en punkt 1,5 m över markytan. Kastbanans högsta höjd ligger 26,0 m över marknivå. Hur stor är stenens hastighet när den passerar högsta punkten? Bortse från luftmotståndet.
  • En boll kastas rakt uppåt utanför kanten hos taket på ett torn med höjden 22,0 m. Kastet sker 1,5 m över taknivån. Hastigheten är 8,0 m/s. Så småningom faller bollen till marken. Hur lång tid tar bollens färd i luften?

Kan det vara så på den första att
vy=v0-gt
0=25-9,82*t
t=2,55

v=s/t
v=24,5/2,55 = 9,6 m/s...?
__________________
Senast redigerad av ikwi 2009-04-15 kl. 19:53.
Citera
2009-04-15, 23:50
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikwi
Jag har två fysikfrågor. De här är tydligen G-nivå men jag vet inte ens hur jag ska börja..?!
  • En sten kastas snett uppåt med utgångshastigheten 25,0 m/s från en punkt 1,5 m över markytan. Kastbanans högsta höjd ligger 26,0 m över marknivå. Hur stor är stenens hastighet när den passerar högsta punkten? Bortse från luftmotståndet.
  • En boll kastas rakt uppåt utanför kanten hos taket på ett torn med höjden 22,0 m. Kastet sker 1,5 m över taknivån. Hastigheten är 8,0 m/s. Så småningom faller bollen till marken. Hur lång tid tar bollens färd i luften?

Kan det vara så på den första att
vy=v0-gt
0=25-9,82*t
t=2,55

v=s/t
v=24,5/2,55 = 9,6 m/s...?

På den första:
När stenet passerar sin högsta punkt är givetvis hastigheten noll, för att där vänder den och börjar falla tillbaks.

Pratar här om hastigheten i Y-led, i X-led är den lika stor hela tiden.

Den andra:
Sträckan upp stenen kastas ifrån: 22,0m + 1,5m = 23,5m
Dela upp kastet i två delar:
Del 1, från taket till max höjd:
Använd formeln V = Vo + at: a = -g, och v = 0 eftersom att det är i högsta punkten. Räkna ut tiden. Här kan du också räkna ut sträckan (S = Vot - gt^2/2), för att sedan veta hur långt fall stenen kommer att göra nedåt.

Sen använder du samma formel: S = Vo + at^2/2 (Vo i detta fall är 0 eftersom att fallet börjar stillastående).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback