2009-04-15, 11:28
Medlem
DainBramageds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superfluous
Räcker för mig (och det blir extra kul med fel artikel) . Allvarligt så är du väl svensk om du känner dig svensk. Arab verkar du ju inte va.

Jag skriv det snabbt, det som jag menade är att jag har och har haft en svensk pass sen jag föddes, som sagt, jag är inte så bra på svenska.
Citera
2009-04-15, 11:43
Medlem
Superfluouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DainBramaged
Jag skriv det snabbt, det som jag menade är att jag har och har haft en svensk pass sen jag föddes, som sagt, jag är inte så bra på svenska.

Ja, flåt. Jag menade inte alls att vara elak. Om man är medborgare (har ett pass) och känner sig svensk så är man väl det, det var så jag menade.
Citera
2009-04-15, 11:59
Medlem
DainBramageds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superfluous
Ja, flåt. Jag menade inte alls att vara elak. Om man är medborgare (har ett pass) och känner sig svensk så är man väl det, det var så jag menade.

Tack för ditt svar!
Citera
2009-04-15, 12:00
Medlem
The-Rebels avatar
Citat:
nej du är mer blatte en vad du är svensk, du är inte vit och du är inte föd här och du har inte varit här största delen av dit liv, varför kan du inte se dig själv som en utlänning? jag förstår att du vill vara svensk vem vill inte det, men man kan inte bli det så lätt man måste födas som det.
Citera
2009-04-15, 12:01
Medlem
Lasermannen2009s avatar
Ja, sålänge du beter dig civiliserat.
Citera
2009-04-15, 12:02
Medlem
A-Hs avatar
Jag skulle nog säga att: Allah äro vi svenskar. Men varför använda så simpla begrepp som svensk på våra kära medmänniskor(och apor förstås) varför inte se oss som världsmedborgare. Sen kan vi alla hålla handen och sjunga "we shall owercome".
Citera
2009-04-15, 12:10
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-H
Jag skulle nog säga att: Allah äro vi svenskar. Men varför använda så simpla begrepp som svensk på våra kära medmänniskor(och apor förstås) varför inte se oss som världsmedborgare. Sen kan vi alla hålla handen och sjunga "we shall owercome".

Äntligen en person som insett "what it's all about". Uppfriskande med fördomsfria människor i ett forum som mestadels präglas av intollerans och inskränkthet.
Citera
2009-04-15, 12:17
Medlem
Min definition på tillräckligt svensk för att få stanna är:
  1. Behärskar språket utan brytning
  2. Kristen eller ateist
  3. En eller färre av far- och morföräldrarnas far- och morföräldrar är ickevita (alltså mindre än 6.25% ickevit

Alltså kan dina barnbarns barn bli svenskar.
Citera
2009-04-15, 12:26
Medlem
DainBramageds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Rebel
nej du är mer blatte en vad du är svensk, du är inte vit och du är inte föd här och du har inte varit här största delen av dit liv, varför kan du inte se dig själv som en utlänning? jag förstår att du vill vara svensk vem vill inte det, men man kan inte bli det så lätt man måste födas som det.

mmm.. internsant, Jag själv känner mig som en svensk fast jag är inte så svenskt som de flesta svenskar som är födda i Sverige, men när jag åker utomlands så presenterar jag mig som en svensk, för det är passet som gäller när man är ute och resar, och när man träffar folk så brukar de fråga ''Where do you come from?'', så svarar jag ''Sweden'', det är där jag bor, där jag läser, och där jag boxar etc..
Det blir riktigt akward om jag berättar hela min och mina föräldrars historia som en svar för en sån fråga, som är kanske bara en converstation starter :P

Citat:
Ursprungligen postat av Lasermannen2009
Ja, sålänge du beter dig civiliserat.

kanske inte svaret för Hur eller varför räknas en individ som svensk, men jag förstår vad du menar.

Citat:
Ursprungligen postat av A-H

haha ^^

Globalisation, Jag själv hatar stereotyping, rasism osv, jag är säker att många här är emot ditt förslag, för det finns några stycken här i forumet som tycker att att vara en svensk är bättre än att vara en individ från en tredje-världs etniskt folks grupp. De har inget bättre att vara stolta över eller att känna sig speciella förutom rasen.

Peace
Citera
2009-04-15, 12:39
Medlem
DainBramageds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agentsarcasmo
Min definition på tillräckligt svensk för att få stanna är:
  1. Behärskar språket utan brytning
  2. Kristen eller ateist
  3. En eller färre av far- och morföräldrarnas far- och morföräldrar är ickevita (alltså mindre än 6.25% ickevit

Alltså kan dina barnbarns barn bli svenskar.

Ja du, det var ganska trångt där ^^

Jag förstår att detta här är din definition, men jag tror att många här samtycker inte vad du säger, special när det gäller poäng nummer 2.

Det heter freedom of belief, och detta här är en av dem viktiga saker som gör Sverige till ett demokratiskt land? Det är folk som du som

http://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_of_religion
http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy

Citat:
Even though there is no universally accepted definition of 'democracy',[3] there are two principles that any definition of democracy includes. The first principle is that all members of the society (citizens) have equal access to power and the second that all members (citizens) enjoy universally recognized freedoms and liberties.

Jag är inte religiös, men jag tycker att ditt mentalitet är helt cp, om det är jag som får bestämma så ska jag shippa ut folk som dig till nåt annat ociviliserad land där kan du tillämpa såna odemokratiska lagar.
Citera
2009-04-15, 12:45
Medlem
Citat:
Ja du, det var ganska trångt där ^^

Jag förstår att detta här är din definition, men jag tror att många här samtycker inte vad du säger, special när det gäller poäng nummer 2.

Det heter freedom of belief, och detta här är en av dem viktiga saker som gör Sverige till ett demokratiskt land? Det är folk som du som

http://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_of_religion
http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy

Jag är inte religiös, men jag tycker att ditt mentalitet är helt cp, om det är jag som får bestämma så ska jag shippa ut folk som dig till nåt annat ociviliserad land där kan du tillämpa såna odemokratiska lagar.
Man får ha vilken religion man vill, men för att jag ska se personen som svensk måste den uppfylla de kraven.

Jag kan accesptera småskalig arbetskraftsinvandring, men dagens situation är ohållbar.

Och tro inte att min kravlista för att vara svensk är samma som för att få arbetskraftsinvandra eller bo här, den ser ut så här:
  • Behärskar svenska språket någorlunda så att man förstår vad man säger
  • Har en högre utbildning
  • Har ej begått några brott
  • Accepterar svensk kultur och svenska traditioner och försöker ej ställa krav på att de förändras
  • Utövar ej sin religion eller sin kultur på allmän plats. (Ber inte i matkassor och dansar inte mongoliska danser på torgen)
Jag tror att du mycket väl kan uppfylla de kraven.
Senast redigerad av agentsarcasmo 2009-04-15 kl. 12:47.
Citera
2009-04-15, 12:54
Medlem
Citat:
Jag är vad jag är, och vad folk tycker kommer inte förändra mig på nåt sätt, jag bara tycker att det är intressant och vetta vilken folks grupp folk tycker att jag tillhör. Tack för svaret.
Om du hoppades på att Flashbacks I&I avdelning är representativ för det svenska folkets åsikter hade du fel. Ska jag dock vara uppriktigt ser jag dig personligen inte som svensk* utan som kulturellt svensk**. Två helt skilda saker.

*Nordeuropee, född och uppfostrad i Sverige
** Utomnordisk, invandrare & integrerad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in