2009-04-15, 08:33
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
dum fråga, många dumma svar...

saken är att det inte finns någon vetenskaplig definition på vad "svensk" är, så om du vill ha ett svar måste du först definiera vad svensk är och sedan se om du passar in där. Det är helt enkelt en definitionsfråga, till stor del en fråga om tycke å smak

Medborgarskapet är strikt juridiskt. Det är ett antingen eller case. Förmodligen har TS ett svenskt pass och medborgarskap så i juridisk mening är han svensk.

Kulturellt eller hur han uppfattas av omgivningen är en godtycklig fråga. Här kommer man få en mängd olika svar.

Den sista biten är den blodsmässiga. Har TS släkt av svenskt blod och har han ett genetiskt arv som tillhör den nordiska fenotypen/subrasen? Även här kommer det finns åsikter och olika definitioner. Den här frågeställningen skulle krävas ett DNA-test och en hel del släktforskning för att besvara helt och hållet. Skallmätning, DNA-tester etc etc. Det är bara att bolla vidare till rasforskningsforumet. Den här biten är även ett tabubelagt politiskt slagfält.

Här skriver TS att han att han är 50-50 och således är nog svaret i regionen 50-50. En svensk-arab kort och gott.
Senast redigerad av Nalin_Pekgul 2009-04-15 kl. 08:36.
Citera
2009-04-15, 09:21
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ........
Man är Svensk när man blir medborgare i Sverige.

Problemet är bara att medborgarskap i Sverige delas ut lika lättvindligt som medlemskap i Kalle Anka-klubben. Fråga de som blir svenska medborgare om de själva anser sig som svenskar. 90 % skulle svara nej.
Citera
2009-04-15, 10:35
Medlem
DainBramageds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Under---18
Du har bara bott i sverige i 7 år, då blir man inte svensk. Dock är du nog mer svensk än alla jävla blattar.

Tack för ditt svar.

Citat:
Ursprungligen postat av tkkn
Helt ärligt, varför bry sig huruvida du är svensk eller inte? Jag ser inte meningen bakom denna strävan efter att bli kallad svensk trots din för närvarande identitetskris. Du verkar ha vett innanför pannbenet. Det är vad som räknas...så, välkommen och bry dig inte alldeles för mycket om din ''svenskhet'' eller vad folk tycker övrigt.

Jag är vad jag är, och vad folk tycker kommer inte förändra mig på nåt sätt, jag bara tycker att det är intressant och vetta vilken folks grupp folk tycker att jag tillhör. Tack för svaret.

Citat:
Ursprungligen postat av Hunden-Muhammed
NEEEEJJJJJ

Varför?

Fattar inte varför du skriver ditt svar på ett sett som om du avvisar det, eller som om du är starkt emot att jag räknas som svensk, som om du kommer förlora nåt på det.
Citera
2009-04-15, 10:36
Medlem
Stahlhelms avatar
Svensk=etniskt svensk dvs ens förfäder levde och brukade jorden som vi idag bor på....man ska också tillhöra det nordiska folkslagen/folket.
Ett medborgarskap är ett papper inget annat, därför finns det inga araber eller negrer som är svenskar.

Finns nog ingen etniskt svensk som inte har anlag för blåa/gröna ögon och blont hår, dvs ljusa gener!

En mulatt-blatte-svensk är inte svensk enligt mig...dom är något mitt i mellan och borde skeppas ut!
Senast redigerad av Stahlhelm 2009-04-15 kl. 10:38.
Citera
2009-04-15, 10:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jok3r
Du är babbe som jag. Vem fan vill vara svensk egentligen?

HAHAHAHAHAHA ROLIGASTE EVER!

du är över arton bor antagligen i Sverige och frågar vem fan som vill vara Svensk? stick hem till ditt jävla iraq elr ngt så får du se om du vill vara Svensk eller fortsätta vara Iraqier -.-
Citera
2009-04-15, 10:39
Medlem
Knasibass avatar
Om du inte pratar flytande svenska utan brytning så tycker inte jag att du är svensk.
Citera
2009-04-15, 10:42
Medlem
DainBramageds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stahlhelm
Svensk=etniskt svensk dvs ens förfäder levde och brukade jorden som vi idag bor på....man ska också tillhöra det nordiska folkslagen/folket.
Ett medborgarskap är ett papper inget annat, därför finns det inga araber eller negrer som är svenskar.

Finns nog ingen etniskt svensk som inte har anlag för blåa/gröna ögon och blont hår, dvs ljusa gener!

En mulatt-blatte-svensk är inte svensk enligt mig...dom är något mitt i mellan och borde skeppas ut!

Okej!!

Så det räcker inte att en av föräldrarna är svensk, båda måste vara det enligt din definition.

Så om du gifter dig med en spansk brud så kommer ditt barn anses som en mulatt-blatte-svensk och bor skeppas ut!?

Citat:
Ursprungligen postat av Knasibas
Om du inte pratar flytande svenska utan brytning så tycker inte jag att du är svensk.

Då när jag bli godkänt på Svenska B, räknas jag som svensk då?
Citera
2009-04-15, 10:49
Medlem
Knasibass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DainBramaged
Då när jag bli godkänt på Svenska B, räknas jag som svensk då?
Nej. Jag har en "halvsvensk" vän som fick VG i Svenska B, och hon talar verkligen inte korrekt svenska.
Citera
2009-04-15, 10:52
Medlem
DainBramageds avatar
Citat:
Nej. Jag har en "halvsvensk" vän som fick VG i Svenska B, och hon talar verkligen inte korrekt svenska.

Okej, så enligt dig, så är det att kunna språket som gör att man räknas som svensk.
Citera
2009-04-15, 11:10
Medlem
Knasibass avatar
Citat:
Okej, så enligt dig, så är det att kunna språket som gör att man räknas som svensk.
Nej, det är mer komplicerat än så. Eftersom du har en svensk förälder och har bott här ett tag hade jag sett dig som svensk om språket var korrekt.

Men har man ingen koppling till Sverige men ändå kan språket (hur fan nu det skulle gå till) så är man ju ändå inte svensk.
Citera
2009-04-15, 11:12
Medlem
DainBramageds avatar
Citat:
Nej, det är mer komplicerat än så. Eftersom du har en svensk förälder och har bott här ett tag hade jag sett dig som svensk om språket var korrekt.

Men har man ingen koppling till Sverige men ändå kan språket (hur fan nu det skulle gå till) så är man ju ändå inte svensk.

Tack för ditt svar!
Citera
2009-04-15, 11:19
Medlem
Superfluouss avatar
Citat:

Sen jag föddes så hade jag en svensk pass

Räcker för mig (och det blir extra kul med fel artikel) . Allvarligt så är du väl svensk om du känner dig svensk. Arab verkar du ju inte va.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in