2009-04-15, 12:58
Medlem
Micke666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DainBramaged
Varför det? utveckla ditt svar.

Så om du, en svensk, låt oss säga, har gift dig med en spansk brud till exempel, räknas inte dina barn som svenskar då?
Nej, dom blir rasblandade bastarder.
Men om jag nu skulle rasblanda och få barn med en ickesvensk kvinna så skulle jag älska mina barn ändå.
Citera
2009-04-15, 12:58
Medlem
109740s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke666
Nej, dom blir rasblandade bastarder.
Men om jag nu skulle rasblanda och få barn med en ickesvensk kvinna så skulle jag älska mina barn ändå.

Naaaaw....

Skulle du kalla dem "mina små rasblandade bastarder" ?
Citera
2009-04-15, 12:59
Medlem
The-Rebels avatar
Citat:
mmm.. internsant, Jag själv känner mig som en svensk fast jag är inte så svenskt som de flesta svenskar som är födda i Sverige, men när jag åker utomlands så presenterar jag mig som en svensk, för det är passet som gäller när man är ute och resar, och när man träffar folk så brukar de fråga ''Where do you come from?'', så svarar jag ''Sweden'', det är där jag bor, där jag läser, och där jag boxar etc..
Det blir riktigt akward om jag berättar hela min och mina föräldrars historia som en svar för en sån fråga, som är kanske bara en converstation starter :P
jag kan förstå hur du tänker men du måste förstå att det handla om mera saker en att man bor här,om jag flyttar till Irak så blir jag inte en arab fördet,du kan aldrig ändra på dom gener som du har i dig så det är tyvärr omöjligt för dig att bli äkta svensk.
Citera
2009-04-15, 13:02
Medlem
Micke666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 109740
Naaaaw....

Japp.

Men å andra sidan så skulle det aldrig hända att jag skulle få för mig att ha sex med en blattebrud. Om jag inte blev drogad då förstås.
Inte ens under pistolhot.
Citera
2009-04-15, 13:03
Medlem
DainBramageds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agentsarcasmo
Man får ha vilken religion man vill, men för att jag ska se personen som svensk måste den uppfylla de kraven.

Jag kan accesptera småskalig arbetskraftsinvandring, men dagens situation är ohållbar.

Och tro inte att min kravlista för att vara svensk är samma som för att få arbetskraftsinvandra eller bo här, den ser ut så här:
  • Behärskar svenska språket någorlunda så att man förstår vad man säger
  • Har en högre utbildning
  • Har ej begått några brott
  • Accepterar svensk kultur och svenska traditioner och försöker ej ställa krav på att de förändras
  • Utövar ej sin religion eller sin kultur på allmän plats. (Ber inte i matkassor och dansar inte mongoliska danser på torgen)
Jag tror att du mycket väl kan uppfylla de kraven.

Ja du, tack för det, jag är väldigt tacksam för att du anser att jag uppfyller dina krav för att kunna bo i Sverige

Jag fattar vad du menar, men jag håller inte med, enligt mig så räcker det att man: kan bo i landet (kan språket, forstår kulturen och traditioner och mentalitet) passar in i samhället och känner sig hemma i Sverige, då är man svensk enligt mig.

Jag tror att det som du är emot är ett mång kulturligt Sverige, att invandrare håller sig till deras kulturer och traditioner fast det finns redan en kultur som funkar utmärkt i Sverige, Jag själv tycker att det är dumt att göra så, för man tappar hela poängen med kulturen, men är inte emot att folk har rättigheten att göra vad de vill så länge det som de gör är civiliserad.

I alla fal, tack för ditt svar!
Citera
2009-04-15, 13:10
Medlem
DainBramageds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tkkn
Om du hoppades på att Flashbacks I&I avdelning är representativ för det svenska folkets åsikter hade du fel. Ska jag dock vara uppriktigt ser jag dig personligen inte som svensk* utan som kulturellt svensk**. Två helt skilda saker.
*Nordeuropee, född och uppfostrad i Sverige
** Utomnordisk, invandrare & integrerad

Det har jag märkt, det är ju fler här som är EMOT att jag ska anses som svensk än bland de som går i min skola till exempel.

Jag vill bara se vad FBare här tycker, har inget bättre och göra just nu ^^

Citat:
Ursprungligen postat av 109740
Naaaaw....

LOL, Jag tror inte att han menar det på allvar, jag tror att när han skaffar sig barn så ska de anses som svenskar enligt honom även om de var negrar och kan inte prata svenska alts.
Citera
2009-04-15, 13:11
Medlem
det är roligt hur svenskar tror att de kan bestämma vem som är svensk och vem som inte är svensk. Den största frågan är "Varför i helvete skulle du vilja vara en svenne"? är de bättre än alla andra eller?

Är du svensk medborgare och kan språket då räcker det enligt lag , du behöver inte bryr dig mycket om vad flashback fjortisarna säger.
Citera
2009-04-15, 13:12
Medlem
Du är vad du är, halv svensk halv arab. Punkt.

Sen att dessa pajasar här inte tycker det är en annan sak.
Citera
2009-04-15, 13:19
Medlem
DainBramageds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Rebel
jag kan förstå hur du tänker men du måste förstå att det handla om mera saker en att man bor här,om jag flyttar till Irak så blir jag inte en arab fördet,du kan aldrig ändra på dom gener som du har i dig så det är tyvärr omöjligt för dig att bli äkta svensk.

Själv klart det handlar mer om det, men jag känner mig kopplat till Sverige mer an nåt annat land eller kultur, jag var här när jag gick på dagis, i landet jag föddes i så kommer jag ihåg ingenting alts, jag var för ung, och i det andra arab landet som jag utväxt i (12 år), så kan jag inte åka dit om jag vill för min pappas arbets kontrakt gick slut och vi har inget annat i detta landet och gör plus att vi fick inte nationalitet eller passet, och aven om jag för åka ditt så ska jag inte göra det för mitt mentalitet passar inte in i deras samhälle. och då åkte vi tillbaks hem till Sverige.

Jag försöker inte bli äkta svensk, och det vill jag inte bli som en ras, jag tycker att min längd och min mörk hår är ganska snygg, och jag är stolt för gen mixen jag har i mig, anledningen bakom frågan är att jag vill veta vad ni tycker och hur ni känner om att är svensk eller inte.

Tack för ditt svar!
Citera
2009-04-15, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Infected-
Man är svensk då man är född i sverige. Du är inte svensk du är en invandrare.
Bullshit. Om du är född av svenska föräldrar utomlands är du svensk. Om du är född av somaliska föräldrar i Sverige är du somalier.
Är du född av muslimska kusiner från Syriens berg så är du Jok3rn
Citera
2009-04-15, 13:28
Medlem
Citat:
Det har jag märkt, det är ju fler här som är EMOT att jag ska anses som svensk än bland de som går i min skola till exempel.
Du är svensk medborgare. Det räcker. Sen är det upp till dig huruvida du är svensk eller inte. Vad hobbyrasisterna säger på Flashback är så gott som oväsentligt i verkligheten. Men sluta bekymra dig för frågeställningen ''Är jag svensk?'' och fokusera istället på att ta vara på dina kulturella arv.
Citera
2009-04-15, 13:29
Moderator
Hamilkars avatar
Det finns en hel del forskning på det här med hur etnicitet uppfattas. I princip är det enkelt: En person tillhör etniciteten X om a) h*n gör anspråk på att tillhöra den, och b) dessa anspråk godtas av majoriteten av dem som otvivelaktigt tillhör etniciteten.

Kort sagt: etniskt svensk - till skillnad från svensk medborgare - är man om man uppfattar sig själv som etnisk svensk, och de flesta andra svenskar köper att man är svensk.

Med detta sagt är det inte alldeles självklart att just Flashbacks I&I-forum det allra bästa stället att få reda på vad "de flesta andra svenskar" accepterar och inte accepterar i termer av svenskhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in