Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-04-14, 20:20
  #1
Medlem
Jonnhys avatar
Jag undrar vad jag kommer behöva att gå för utbildning för att få köra oljetanker, transsportfartyg osv...Kanske nödvändigtvis inte köra det, men jobba som navigatör eller nåt på båten...Finns väl en hel del man kan göra på en båt, men menar sånt som har att göra med att köra den osv.

Hade tänkt mej ett KY-Utbildning, någon som vet nåt ? Skulle gärna vilja jobba på ett skepp i framtiden och skulle vilja veta lite vad som krävs osv.


Tack tack // John
Citera
2009-04-14, 20:24
  #2
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonnhy
Jag undrar vad jag kommer behöva att gå för utbildning för att få köra oljetanker, transsportfartyg osv...Kanske nödvändigtvis inte köra det, men jobba som navigatör eller nåt på båten...Finns väl en hel del man kan göra på en båt, men menar sånt som har att göra med att köra den osv.

Hade tänkt mej ett KY-Utbildning, någon som vet nåt ? Skulle gärna vilja jobba på ett skepp i framtiden och skulle vilja veta lite vad som krävs osv.


Tack tack // John

Det är ett smart val för det kommer bli brist på sjöfolk om några år, flera som går i pension.

Här i sthlm finns det flera (några) ky utbildningar för sjöfolk iaf, var på sjöhistoriska museet för ett ta sedan där skolorna var inbjudna att göra reklam för sig.
Citera
2009-04-14, 21:03
  #3
Medlem
Jonnhys avatar
Okej vad heter utbildningarna då och vad ska ja söka på ?!
Citera
2009-04-14, 21:16
  #4
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonnhy
Okej vad heter utbildningarna då och vad ska ja söka på ?!

Ja det beror ju såklart på vad du vill utbilda dig till och vart du kan tänka dig att plugga.

Men här är ju några du kan slänga ett öga på
Chalmers http://www.chalmers.se/
Skärgårdskapten http://www.kyguiden.se/Docs/Course.a...9-dcf0749c67a8

Prova sök på skeppare, styrman, kapten, ky utbildningar (och sen bläddar du fram dem som är aktuella för dig) m.m.

Det finns ett gäng skolor utspritt över landet, men det tar tid att googla fram alla, tyvär har inte jag kvar alla lappar jag plockade åt mig på shöhistoriska annars hade jag kunnar hjälpa dig mer.

EDIT: Jo jag har lapparna kvar, ska bläddra igenom dem lite och se om jag kan tipsa om nått, återkommer strax.
__________________
Senast redigerad av Midnight 2009-04-14 kl. 21:18.
Citera
2009-04-14, 21:29
  #5
Medlem
Jonnhys avatar
Skitbra, lite kött på benen !
Man tackar så mycket !
Citera
2009-04-14, 21:40
  #6
Medlem
Midnights avatar
https://kursportalen.sjosportskolan....truktorer.html

Högskolan i kalmar, har 3 program för sjöfolk. http://www.hik.se/ (har en kompis som gått denna, bra utbildning han har bra betalt nu)

Högskolan på åland, har i vart fall två relevanta utbildningar http://www.ha.ax/

Chalmers som jag tipsade om i förra inlägget verkar ha flera utbildningar både på maskin, logistik samt på däck..

Men det ska nog finnas fler än jag har räknat upp nu, tror även det finns fler ky utbildningar.

Du vet att det är (beroende på vad du vill jobba som) ganska höga syn och hörsel -krav? Dom i maskin har lite lägra krav men tyvär lite sämre lön också, men är du osäker på sånt så kan man gå in på vårdcentralen och göra nått test för sjömansfolk, ring ner och kolla, vet inte de vad du pratar om så släng iväg ett mail till nån skola så kan säkert de hjälpa dig.
Citera
2009-04-14, 21:54
  #7
Medlem
Jonnhys avatar
Jag tackar så mycket ska kolla runt lite på sidorna och ringa lite imorgon, perfekt, verkligen !
ang syn och hörsel är den perfekt så det ska nog inte vara nåt problem

Men som du sa det är nog många som snart pensionerar sej så det lär ju vara lugnt med jobbtillfällen, sen får ju 80-90 % jobb efter en Ky-Utbildning.
Men tack iaf ska kolla upp lite sen kasta iväg några ansökningar, nu idag finns det ju fan inte ett vettigt jobb att få !

//
Citera
2009-04-14, 22:06
  #8
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonnhy
Jag tackar så mycket ska kolla runt lite på sidorna och ringa lite imorgon, perfekt, verkligen !
ang syn och hörsel är den perfekt så det ska nog inte vara nåt problem

Men som du sa det är nog många som snart pensionerar sej så det lär ju vara lugnt med jobbtillfällen, sen får ju 80-90 % jobb efter en Ky-Utbildning.
Men tack iaf ska kolla upp lite sen kasta iväg några ansökningar, nu idag finns det ju fan inte ett vettigt jobb att få !

//

Great!

Tänker du gå redan till hösten så undrar jag om inte sista ansökningsdagen är imorgon? kanske är lite olika men jobba snabbt nu ändå.

Lycka till!
Citera
2009-04-14, 22:23
  #9
Medlem
core_s avatar
Fordon --> Arbetsliv och studier
/Mod
Citera
2009-04-15, 00:07
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Du vet att det är (beroende på vad du vill jobba som) ganska höga syn och hörsel -krav? Dom i maskin har lite lägra krav men tyvär lite sämre lön också,

Det stämmer inte för fem öre. De flesta avtal har samma lön för maskinister som för styrmän (i motsvarande position). Däremot är det större brist på maskinister och därmed lättare att mönstra upp, vilket gör att en genomsnittlig maskinist som jobbat fem år har högre lön än en lika genomsnittlig styrman som jobbat lika länge.

Jonnhy: Efter KY-utbildnigarna kan du inte jobba på tankbåt eller några av de större (eller ens medelstora) fraktfartygen. De utbildningarna är till för skärgårdsbåtar. För att komma utomskärs och få tillgång till den stora internationella arbetsmarknaden krävs tre år i skolbänken plus ett år praktik. Men arbetsmarknaden är god, och prognosen för framtiden är också ljus.
Citera
2009-04-15, 03:03
  #11
Medlem
Om man är en fixare som gärna lagar saker som gått sönder som har haft en hel del svetsjobb, reparationsjobb o diverse verkstadsarbeten osv. Ska man då rikta in sig som som maskinist eller matros? Jag tänkte på att matroserna kanske har en del tekniska uppgifter gällande om saker går sönder på båten någon annanstans än i just maskinrummet? Och vet ni någon bra utbildning för maskinist eller matros? Då jag inte har funnit något på KY. Tacksam för svar
Citera
2009-04-15, 10:16
  #12
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sludgespill
Det stämmer inte för fem öre. De flesta avtal har samma lön för maskinister som för styrmän (i motsvarande position). Däremot är det större brist på maskinister och därmed lättare att mönstra upp, vilket gör att en genomsnittlig maskinist som jobbat fem år har högre lön än en lika genomsnittlig styrman som jobbat lika länge.

Ja okey, det var vad han som är styrman sa till mig men det är ju möjligt att det är nån inoficiell kamp ombord vilka som är bäst, eller nått, men jaja då vet jag det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback