2009-04-18, 07:50
Medlem
Mr.Fredriks avatar
F ö känns det väldigt bisarrt att man kan "skjuta" på Provet på detta sätt, jag har förståelse om man inte kan skriva pga. av någon fjantig sak men att man får gammalt prov.. Njae?
Citera
2009-04-18, 12:03
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Men vad bra, exakt samma moraliska principer som fångvaktarna i Treblinka följde.

Tyvärr är detta allmängods, att en massa "specialklientel" får en gräddfil inom den akademiska världen; muntor till påstådda dyslektiker (som ofta, tyvärr, är bortskämda snorvalpar utan någon som helst analytisk förmåga och därför drar äkta dyslektiker i smutsen) som ges G för att det är enkelt, PK och bekvämt. Måste erkänna att jag inte har en aning - men det skulle inte förvåna det minsta om dessa människor gjorde förra årets HP. Själv ser jag alltid till att "specialtentander" inte får någon, just det, specialbehandling. Likabehandling, en gammal hederlig hederskodex.

Det där var väl ändå en ganska långsökt parallell... Skulle snarare likna min insats till detta justitiebrott vid en tågkonduktör i Warszawa...
Citera
2009-04-18, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Fredrik
F ö känns det väldigt bisarrt att man kan "skjuta" på Provet på detta sätt, jag har förståelse om man inte kan skriva pga. av någon fjantig sak men att man får gammalt prov.. Njae?
Ännu värre är det väl om man får samma prov, med tanke på att provet laddas upp på nätet efter provtillfället?
Citera
2009-04-18, 22:00
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Det där var väl ändå en ganska långsökt parallell... Skulle snarare likna min insats till detta justitiebrott vid en tågkonduktör i Warszawa...

Inget illa menat Kuggarn, det var ett misslyckat försök till drastisk humor, och hur ofta har man inte själv agerat tågkondukturen i Warsawa, både privat och professionellt.

Har eg inget emot att man kan åberopa religiösa skäl och få möjlighet till annan provdag, dock snett naturligtvis om man då plockar ihop ett prov genom att klippa-klistra från gamla. Skulle som sagt inte förvåna mig om det gjordes, av ren lathet, och eftersom ingen vederlägger den teorin här i tråden så fortsätter vi väl ryktesspridandet i den riktningen...
Citera
2009-04-19, 14:14
Medlem
Kip_wests avatar
Samma prov käns väl osanolikt pga att svaren läggs ut på nätet 1h efter att vi vanliga tvingas skriva det.
Citera
2009-04-19, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kip_west
Samma prov käns väl osanolikt pga att svaren läggs ut på nätet 1h efter att vi vanliga tvingas skriva det.
Om det inte är en konspirationsteori som hör hemma i "de nationella" forumen vill säga
Citera
2009-04-19, 19:12
Medlem
Geneva.Holdingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Om det inte är en konspirationsteori som hör hemma i "de nationella" forumen vill säga

Vid närmare eftertanke verkar det finnas 3 ögonformade cirklar bakom bokstäverna i VHS logotyp. Det kan alltså röra sig om en ännu farligare och långt mer potent version av illuminati, The-Three-Seeing-Eye!

Bildbevis: http://www.vhs.se/upload/loggor/logotyp_vhs.gif
Citera
2009-04-20, 13:26
Medlem
Geneva.Holdingss avatar
Nu har jag iaf fått svar från HSV. Det var ett uttömmande svar men det viktigaste är väl denna bit:

Citat:
Det är frågan om ett sekretessbelagt prov som man bara kan göra en gång. (Den som gjort detta prov våren 2006 eller senare kan alltså inte göra provet den 8 april). Allt provmaterial samlas in i provlokalen och deltagarna får inte ta med sig något därifrån. Eftersom provet är sekretessbelagt kan deltagarna inte få något facit till provet.
Citera
2009-04-20, 13:34
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geneva.Holdings
Nu har jag iaf fått svar från HSV. Det var ett uttömmande svar men det viktigaste är väl denna bit:

OK. De har något färdigt specialprov som de halar framvid behov alltså. Om TS kompis vittnesmål stämmer så är det i så fall ihopsatt av delar från tidigare prov.
Citera
2009-04-20, 13:35
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Det är frågan om ett sekretessbelagt prov som man bara kan göra en gång. (Den som gjort detta prov våren 2006 eller senare kan alltså inte göra provet den 8 april). Allt provmaterial samlas in i provlokalen och deltagarna får inte ta med sig något därifrån. Eftersom provet är sekretessbelagt kan deltagarna inte få något facit till provet.

Mycket intressant!

Det är alltså exakt samma prov som har använts vid varje skrivtillfälle sedan våren 2006 och därför får de inte göra det en gång till.

Men även utan ett facit så kan man ju sätta sig strax efter provet och krita ner åtminstone hälften av orden från ORD-delen. Och är man två eller fler som gör detta tillsammans så kan man nog täcka in de flesta orden.
När sen kompisen skall skriva ett halvår senare så kan han/hon lugnt koncentrera sig på att förbereda sig för resten av provet, vilka ord som kommer vet personen sen ett halvår tillbaka ju...

Eller fattade jag fel?
Citera
2009-04-20, 13:43
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Mycket intressant!

Det är alltså exakt samma prov som har använts vid varje skrivtillfälle sedan våren 2006 och därför får de inte göra det en gång till.

Men även utan ett facit så kan man ju sätta sig strax efter provet och krita ner åtminstone hälften av orden från ORD-delen. Och är man två eller fler som gör detta tillsammans så kan man nog täcka in de flesta orden.
När sen kompisen skall skriva ett halvår senare så kan han/hon lugnt koncentrera sig på att förbereda sig för resten av provet, vilka ord som kommer vet personen sen ett halvår tillbaka ju...

Eller fattade jag fel?

Det var min tolkning också men de kanske resonerar att personer som är så djupt religiösa att de inte kan skriva provet på en lördag inte heller är typer som normalt sett fuskar...
Citera
2009-04-20, 13:53
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Det var min tolkning också men de kanske resonerar att personer som är så djupt religiösa att de inte kan skriva provet på en lördag inte heller är typer som normalt sett fuskar...

HaHaHa. Det kan du kanske ha rätt i.

Jag vet inte exakt hur mycket tid och pengar det ligger bakom ett utformande av ett högskoleprov, men jag kan tänka mig att det är en hel del.
Av den anledningen kan jag förstå att det inte är ekonomiskt försvarbart att göra ett helt nytt prov för att 5 pers (eller hur många kan det röra sig om per termin?) skall kunna skriva ett senare datum.
Men samtidigt går det inte att komma ifrån att en person KAN ha en rejäl fördel OM polarna berättat en massa frågor i förväg.

Jag är för alla människors rätt att utöva sin religion.
Men i ett sånt här fall tycker jag att de kan skriva på en lördag som alla andra och om inte galoscherna passar så kan man avstå.
Nånstans måste de religiösa anpassa sig efter samhället och inte tvärt om...

Vad kommer härnäst annars?
Män som vägrar skriva provet i samma lokal som kvinnor?
Kristna som vägrar skriva i samma lokal som muslimer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in