2009-04-20, 16:21
Medlem
Geneva.Holdingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Mycket intressant!

Det är alltså exakt samma prov som har använts vid varje skrivtillfälle sedan våren 2006 och därför får de inte göra det en gång till.

Men även utan ett facit så kan man ju sätta sig strax efter provet och krita ner åtminstone hälften av orden från ORD-delen. Och är man två eller fler som gör detta tillsammans så kan man nog täcka in de flesta orden.
När sen kompisen skall skriva ett halvår senare så kan han/hon lugnt koncentrera sig på att förbereda sig för resten av provet, vilka ord som kommer vet personen sen ett halvår tillbaka ju...

Eller fattade jag fel?

Man behöver ju inte ens fuska egentligen. De flesta som pluggar seriöst inför HP brukar börja öva på gamla prov så långt tillbaks som från 2000 och framåt. Om man sen har ett par månader på sig och övar på gamla proven från VT06 och framåt (dvs. 7 prov Vt06-vt09, inför höstens provtillfälle) så borde man kunna få ihop till ett finfint resultat.

P.S - Jag undrar om antalet som söker om denna dispens kommer öka till hösten iom. denna tråd
Citera
2009-04-20, 17:06
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geneva.Holdings
P.S - Jag undrar om antalet som söker om denna dispens kommer öka till hösten iom. denna tråd

Jag funderar på att göra det!

Och då är jag ändå klar med min utbildning och mitt i min yrkeskärriär.
Men jag blir så nyfiken på att testa.
Jag undrar om jag på nåt sätt måste styrka min religiösa tillhörighet?
Eller va fan, jag kan hitta på en helt egen religion så slipper jag låtsas vara ortodox jude.
Och om det inte godkänns så blir jag förstås oerhört kränkt p g a den diskriminering jag utsatts för och stämmer staten på en massa stålars!
Citera
2009-04-20, 17:24
Medlem
Geneva.Holdingss avatar
Citat:
Jag funderar på att göra det!

Och då är jag ändå klar med min utbildning och mitt i min yrkeskärriär.
Men jag blir så nyfiken på att testa.
Jag undrar om jag på nåt sätt måste styrka min religiösa tillhörighet?
Eller va fan, jag kan hitta på en helt egen religion så slipper jag låtsas vara ortodox jude.
Och om det inte godkänns så blir jag förstås oerhört kränkt p g a den diskriminering jag utsatts för och stämmer staten på en massa stålars!

Då ses vi i en hemlig provlokal till hösten
Citera
2009-04-22, 00:13
Medlem
simmarn_2004s avatar
En intressant fråga som redan ställts tidigare i den här tråden, men såvitt jag har sett inte blivit besvarad hittills är huruvida de individer som ges denna typ av dispens och får göra ett gammalt HP normeras tillsammans med alla andra som gör HP den terminen, eller om en särskild normeringstabell upprättas avseende enbart denna grupp där resultatintervallerna baseras på de provresultat som uppnåtts inom denna dispensgrupp.

Ifall det inte är ett hopplock av block från olika tidigare HP, utan ett gammalt HP i sin helhet med alla dess ursprungliga block kanske man rent av använder sig av normeringstabellen som utformades till det provet.
Citera
2009-04-23, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
En intressant fråga som redan ställts tidigare i den här tråden, men såvitt jag har sett inte blivit besvarad hittills är huruvida de individer som ges denna typ av dispens och får göra ett gammalt HP normeras tillsammans med alla andra som gör HP den terminen, eller om en särskild normeringstabell upprättas avseende enbart denna grupp där resultatintervallerna baseras på de provresultat som uppnåtts inom denna dispensgrupp.

Ifall det inte är ett hopplock av block från olika tidigare HP, utan ett gammalt HP i sin helhet med alla dess ursprungliga block kanske man rent av använder sig av normeringstabellen som utformades till det provet.

Jag mailade de som tillverkar och arbetar med högskoleprovet på umeå universitet och undrade.

Fick svaret:

Om man av religiösa skäl inte kan göra provet på en lördag kan man få göra det på en annan veckodag. För att få den möjligheten krävs intyg. För mer information kontakta Högskoleverket.

Det är varken ett gammalt eller årets prov som de får göra utan det är ett speciellt prov som innehållsligt och svårighetsmässigt är sammansatt som ett reguljärt prov.

Eftersom det är så få deltagare på detta prov kan inte normeringen göras på vanligt sätt utan normeringstabellen fastställs i förväg.

Med vänliga hälsningar
Gunilla Ögren

Och det befäster väl att det inte rör sig om upprepning av uppgifter från något tidigare prov och att de inte normeras tillsammans med övriga.
Citera
2009-04-23, 16:00
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Jag mailade de som tillverkar och arbetar med högskoleprovet på umeå universitet och undrade.

Fick svaret:

Om man av religiösa skäl inte kan göra provet på en lördag kan man få göra det på en annan veckodag. För att få den möjligheten krävs intyg. För mer information kontakta Högskoleverket.

Det är varken ett gammalt eller årets prov som de får göra utan det är ett speciellt prov som innehållsligt och svårighetsmässigt är sammansatt som ett reguljärt prov.

Eftersom det är så få deltagare på detta prov kan inte normeringen göras på vanligt sätt utan normeringstabellen fastställs i förväg.

Med vänliga hälsningar
Gunilla Ögren

Och det befäster väl att det inte rör sig om upprepning av uppgifter från något tidigare prov och att de inte normeras tillsammans med övriga.

Intressant.

Vem ska utfärda intyget är det tänkt? Gud himself, eller räcker det med vilken dödlig människa som helst? Det känns ju som att det är provskrivaren själv som är mest lämpad att bestämma vilken tro han/hon tillhör, och i vilken form tron utövas.

Alla som skrivit HP ett par gånger kan nog vara överens om att provet har varit olika svårt olika år, detta torde ju också gälla för "jude-HP" eller vad vi nu ska kalla det.

Men med tanke på att normeringen görs innan provet, och därmed inte kan vara baserat på det sammantagna provresultatet så får man med ett lotterimoment i det hela. Antingen får man ett sämre resultat än man borde, pga att normen är anpassad efter att det totala resultatet borde varit högre, eller tvärtom.
Jag vore forvånad om man inte gör allt för att få samma normering som det vanliga HP, men det kommer ju ofelbart att slå åtminstone lite, när den ena normeringen baserar sig på en gissning, och den andra på faktiska resultat.

Om man ser långsiktigt på det hela, och är beredd att skriva HP ett antal gånger kan det troligen vara lönsamt poängmässigt att skriva "jude-HP". Några år kommer man få sämre resultat än man skulle fått på det vanliga HP, andra år kommer man få bättre resultat.

Det brukar vara några provpoängs skillnad för att uppnå en viss slutpoäng mellan åren, och det är inte många provpoäng mellan stegen på slutpoängen. Rimligtvis borde samma inkonsistens finnas mellan det reguljära HP och "jude-HP". Några provpoängs skillnad kan räcka för att höja en nåt eller ett par steg på slutpoängen. Skulle både provets svårighetsgrad och normeringstabellen vara en till fördel så hade man nog kunnat se ganska rejäla skillnader i resultatet.

Jag förutsätter naturligtvis att det blir i princip omöjligt att få tillstånd att skriva både det vanliga HP och "jude-HP" samma år, vilket annars vore det optimala.
Har man en halvdag över och lyckas få skriva "jude-HP" så är det ju inga som helst problem att få tag på årets reguljära HP efter skrivningstillfället och kolla vad man skulle fått på det.
Citera
2009-04-23, 17:27
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
-

Kan du inte mejla tillbaka och fråga vem som ska utfärda intyget?
Citera
2009-04-23, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp

"jude-HP" .

Snygg formulering.
Citera
2009-04-23, 19:25
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Intressant.

Jag förutsätter naturligtvis att det blir i princip omöjligt att få tillstånd att skriva både det vanliga HP och "jude-HP" samma år, vilket annars vore det optimala.

Ja, så är det förstås. "Jude-HP" skriver ju de som inte har möjlighet att skriva på det vanliga provtillfället.
Citera
2009-05-20, 15:22
Medlem
Vid kommande provtillfälle (oktober) kommer jag ansöka om att få skriva jude-hp. Kan ge rapport efteråt, om det inte är fler här som ska göra det också.
Citera
2009-05-20, 15:27
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billionaire
Vid kommande provtillfälle (oktober) kommer jag ansöka om att få skriva jude-hp. Kan ge rapport efteråt, om det inte är fler här som ska göra det också.

Jag har fått information om att denna special-version av Högskoleprovet endast ges under våren.
Citera
2009-05-20, 15:50
Medlem
Citat:
Jag har fått information om att denna special-version av Högskoleprovet endast ges under våren.

Den info jag har är att om man har skrev vårens special-version kan man ej skriva den några fler gånger alls. Den ska dock ges under både vår och höst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in