2009-04-17, 13:53
Medlem
Geneva.Holdingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Frågan är väl varför du förutsätter att de får skriva ett prov som har funnits tillgängligt innan provtillfället, när säkerheten kring proven i övrigt är så rigorös?

Om du har några belägg för det här, ring aftonbladet och casha hem tipsstålar för det här är garanterat löpsedelsmaterial för en skitblaska.

Jag förutsätter att de får skriva ett gammalt prov eftersom det är vad den bekant jag fick den här storyn ifrån angav (och det har ju delvis bekräftats av Kuggarn). Kan även meddela att personen själv skrev ett gammalt prov som denne kände igen, tillsammans med de andra som skrev vid detta "extra provtillfälle" som arrangerades pga. en incident vid det förstra provtillfället (alltså ett undantag för de) och det var därför hon visste det.

Då det var en liten grupp upptäckte personen en extra student som visade sig skriva provet för första gången pga. att hon var judinna. Då Kuggarn skrev att dessa dispenstillfällen söks direkt till VHS så kan man tänka sig att detta högst esoteriska förfarande inte är vida kännt.
Senast redigerad av Geneva.Holdings 2009-04-17 kl. 14:03.
Citera
2009-04-17, 14:36
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Frågan är väl varför du förutsätter att de får skriva ett prov som har funnits tillgängligt innan provtillfället, när säkerheten kring proven i övrigt är så rigorös?

Ett högskoleprov är inget man snickrar ihop över en fika, och således gör de knappast ett helt nytt prov för de få (?) som inte kan göra det på den vanliga lördagen.
Citera
2009-04-17, 16:32
Medlem
Kuggarns avatar
Detta specialprov brukar köras senare. Som sagt så anmäler man sig direkt till VHS och jag vet inte vilka typer av eventuella intyg de behöver för att tillåta att man skriver. Jag har inte heller någon som helst koll på vilket prov de skriver. Det kan vara exakt samma, ett äldre eller ett specialkonstruerat på något sätt. Man kan tänka sig att de plockar ihop ett prov genom att ta blocken från olika provomgångar.
Citera
2009-04-17, 19:49
Medlem
Socratess avatar
Har tittat till den här tråden några gånger de senaste dagarna och hoppats på att någon skulle styrka uppgifterna.
Men samtidigt varit ganska övertygad om att det var en skröna.

När nu Kuggarn har bekräftat detta (ja, jag litar på hans uppgifter) så flyttas mina funderingar över till frågan om vilket prov de får skriva.

* Samma som alla andra, fast senare?

* Ett gammalt prov?

* Ett specialdesignat prov?

Om det är något av de första alternativen så är det ju en enorm fördel som dessa personer har!

Hoppas att någon mer kan bidra till att nysta upp det här. Ingen som känner någon ortodox jude som skrivit HP nyligen?
Citera
2009-04-17, 22:08
Medlem
Geneva.Holdingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Har tittat till den här tråden några gånger de senaste dagarna och hoppats på att någon skulle styrka uppgifterna.
Men samtidigt varit ganska övertygad om att det var en skröna.

När nu Kuggarn har bekräftat detta (ja, jag litar på hans uppgifter) så flyttas mina funderingar över till frågan om vilket prov de får skriva.

* Samma som alla andra, fast senare?

* Ett gammalt prov?

* Ett specialdesignat prov?

Om det är något av de första alternativen så är det ju en enorm fördel som dessa personer har!

Hoppas att någon mer kan bidra till att nysta upp det här. Ingen som känner någon ortodox jude som skrivit HP nyligen?

Let me guess. Du är jude?
Citera
2009-04-17, 22:26
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geneva.Holdings
Let me guess. Du är jude?

Nej.

Jag är klar med mina studier och har redan mitt kontorsjobb, min fru och mina två barn.
Det är alltså inte för egen vinnings skull som ämnet intresserar mig.

Har hoppats att det skulle vara sant av den enkla anledningen att det är kontroversiellt.

SLU blev fällda för att de vid lika meritvärde använt viktad lottning som missgynnade kvinnliga sökande. Detta trots att de hade stöd för det i Högskoleförordningen.
Som en parallell till det så funderar jag på hur det skulle vara att precis missa att bli antagen till en utbildning i HP-gruppen för att personen framför dig på antagningslistan hade ett bättre värde p g a att han/hon hade:

1) Fått göra provet en vecka senare och kunnat få en massa hjälp av någon som gjort det "vanliga" provet.

2) Fått göra ett gammalt prov, och då fått samma prov som han/hon använt som övningsmaterial

Om det däremot finns ett specialdesignat prov så är det inte lika "kul" om det är sant.

Ponera att den som missar sin plats är troende muslim, då har vi en het potatis!
Problemet är dock att även om det är sant att detta prov existerar så lär man ju inte kunna få reda på vilka som har skrivit det.
Citera
2009-04-17, 22:35
Medlem
Geneva.Holdingss avatar
Precis. Jag vill få lite mer information om vilka prov de skrev först och få en bekräftelse på om det var sant att de skriver ett gammalt prov. Är det så har vi ett case.
Citera
2009-04-18, 05:40
Medlem
empezars avatar
Det finns inte en chans att det är ett gammalt prov de skriver. De skulle ju i så fall kunna plugga in ~1500 gamla högskoleprovord och sätta 40/40 på ORD-delen hur lätt som helst.
Citera
2009-04-18, 06:01
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
- - -
Vad jag tycker...? Well, jag ansvarar inte längre för provet här men när jag gjorde det så är det ju bara att som tjänsteman agera efter de regler som finns uppsatta.

Men vad bra, exakt samma moraliska principer som fångvaktarna i Treblinka följde.

Tyvärr är detta allmängods, att en massa "specialklientel" får en gräddfil inom den akademiska världen; muntor till påstådda dyslektiker (som ofta, tyvärr, är bortskämda snorvalpar utan någon som helst analytisk förmåga och därför drar äkta dyslektiker i smutsen) som ges G för att det är enkelt, PK och bekvämt. Måste erkänna att jag inte har en aning - men det skulle inte förvåna det minsta om dessa människor gjorde förra årets HP. Själv ser jag alltid till att "specialtentander" inte får någon, just det, specialbehandling. Likabehandling, en gammal hederlig hederskodex.
Citera
2009-04-18, 07:03
Medlem
BagareBengts avatar
Ahaja. Det är så det går till alltså.
Fy fan vad vidrigt.

Det minsta man kan begära, även fast dessa grupper må tjäna själva på det, är väl att de normeras efter den gamla tabellen också, och inte räknas in i den övriga normeringen och puttar ner andra. Hur är det med den saken då?
Senast redigerad av BagareBengt 2009-04-18 kl. 07:08.
Citera
2009-04-18, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BagareBengt
Ahaja. Det är så det går till alltså.
Fy fan vad vidrigt.

Det minsta man kan begära, även fast dessa grupper må tjäna själva på det, är väl att de normeras efter den gamla tabellen också, och inte räknas in i den övriga normeringen och puttar ner andra. Hur är det med den saken då?

Oavsett om de skriver ett gammalt prov eller ett prov ihopknåpat av delar från olika prov är det mest rättvisande att de normeras INOM sin egen grupp. Om de skriver 110p (normalt 20,0) i genomsnitt skulle de därför ändå få 1,1.
Citera
2009-04-18, 07:49
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geneva.Holdings
Fail. Han gav ett påstående om att det inte är sant, därmed föreligger även en börda att bevisa detta. Själv har jag presenterat andrahandsinformation som jag efterfrågat synpunkter/bekräftan/dementier på. Better luck next time shitlock.

Andrahandsinformation är det the nr.1 källa på internet.

"Min kompis sa faktiskt!!!!! MOTBEVISA DE NI!!!"

Min vän berättade att Fredrik Reinfeldt har regulär sex med Mona Sahlin, det fick jag reda på av en vän som såg dem.

... Fail?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in