Citat:
Ursprungligen postat av Geneva.Holdings
Let me guess. Du är jude?
Nej.
Jag är klar med mina studier och har redan mitt kontorsjobb, min fru och mina två barn.
Det är alltså inte för egen vinnings skull som ämnet intresserar mig.
Har hoppats att det skulle vara sant av den enkla anledningen att det är kontroversiellt.
SLU blev fällda för att de vid lika meritvärde använt viktad lottning som missgynnade kvinnliga sökande. Detta trots att de hade stöd för det i Högskoleförordningen.
Som en parallell till det så funderar jag på hur det skulle vara att precis missa att bli antagen till en utbildning i HP-gruppen för att personen framför dig på antagningslistan hade ett bättre värde p g a att han/hon hade:
1) Fått göra provet en vecka senare och kunnat få en massa hjälp av någon som gjort det "vanliga" provet.
2) Fått göra ett gammalt prov, och då fått samma prov som han/hon använt som övningsmaterial
Om det däremot finns ett specialdesignat prov så är det inte lika "kul" om det är sant.
Ponera att den som missar sin plats är troende muslim, då har vi en het potatis!
Problemet är dock att även om det är sant att detta prov existerar så lär man ju inte kunna få reda på vilka som har skrivit det.