2009-06-20, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Fredrik
Vad dum jag är;

Problemet är nu att jag har skickat in flertal handlingar i olika omgångar pga. av missförstånd.. Får ringa och dubbelkolla så allt är som de ska vara..

Men om nu leker med tanken att betygen kom fran 2009-05-19 så borde de väl vara inlagda nu (2009-06-20).. 1 månad sen.

Skickade du in kring dom datumen som matchar med dom datumen som står på studera.nu så är ju allt ok. Det kan ta tid, jag väntade över 1 månad själv. Med utländska betyg kanske det tar ännu längre tid om dom ska verifiera äktheten m.m?
Citera
2009-06-20, 22:42
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Jaså? Fick för mig att hela aspekten med könsfrågan inte gäller längre efter diverse rättegångsutspel mot diverse lärosäten.

Som sagt så är det upp till respektive lärosäte.
Men jag säger bara att de fortfarande har möjligheten rent tekniskt att använda det, det är ju en annan femma om något lärosäte faktiskt gör det.

Men jag tror nog att det kan vara så. Det har grymtats rejält ute på antagningsavdelningarna kring de tidigare domarna, så det kan tänkas att något lärosäte vill ta fajten igen.
Högskoleförordningen är ju ganska tydlig på den punkten, att underrepresenterat kön får användas som skiljekriterium. Och antagningsfolk har en tendens att sova med förordningen under kudden.
Grejen är ju att den formulering som finns i högskoleförordningen har krockat med diverse andra lagar gällande kvotering och diskriminering.
Citera
2009-06-20, 22:45
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Med utländska betyg kanske det tar ännu längre tid om dom ska verifiera äktheten m.m?

Ja, det är inte ovanligt.
Dock känns Australien som ett land vars betyg bör vara hyfsat lätt-verifierade.

> Mr Fredrik
Det kan vara så att någon handläggare på VHS kontaktat någon i Autralien (skolan eller någon central myndighet som sköter verifiering) för att kolla äktheten. Då kan fördröjningen bero på att de inte fått svar helt enkelt.
Citera
2009-06-20, 23:09
Medlem
Är det normalt att inskickade betyg inte kommer upp på "Dina meriter" sidan direkt? När jag trycker på "Följ anmälan" så ser jag "Handlingar mottagna: 2009-06-16", fast ser inget alls om det i meritfältet. Antar att allt är okej ändå, eller?
Citera
2009-06-20, 23:11
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
Är det normalt att inskickade betyg inte kommer upp på "Dina meriter" sidan direkt? När jag trycker på "Följ anmälan" så ser jag "Handlingar mottagna: 2009-06-16", fast ser inget alls om det i meritfältet. Antar att allt är okej ändå, eller?

Inget konstigt med det.
Citera
2009-06-20, 23:25
Medlem
Under Mina Meriter har jag haft 14 (Av kanske 20-30 som det egentligen ska vara, har inte så bra koll, men mina betyg räcker för att vara behörig) betyg från gymnasiet registrerade i drygt 2 veckor, och jag är fortfarande "Obehörig".

Någon som vet om det är vanligt att det går till på det här sättet? Att de registrerar ett par betyg, sen låter det ligga på is i ett par veckor? Kan kännas som en lite dum fråga, men man blir lätt orolig när det är en så pass viktig sak det handlar om.
Citera
2009-06-21, 00:06
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doie
Under Mina Meriter har jag haft 14 (Av kanske 20-30 som det egentligen ska vara, har inte så bra koll, men mina betyg räcker för att vara behörig) betyg från gymnasiet registrerade i drygt 2 veckor, och jag är fortfarande "Obehörig".

Någon som vet om det är vanligt att det går till på det här sättet? Att de registrerar ett par betyg, sen låter det ligga på is i ett par veckor? Kan kännas som en lite dum fråga, men man blir lätt orolig när det är en så pass viktig sak det handlar om.

Nja, det där låter faktiskt lite skumt.
Det låter som att du skulle ha ett betygsdokument på två sidor men bara har skickat in det ena.
Kolla med studera.nu på måndag.
Citera
2009-06-21, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Nja, det där låter faktiskt lite skumt.
Det låter som att du skulle ha ett betygsdokument på två sidor men bara har skickat in det ena.
Kolla med studera.nu på måndag.

Betygen jag skickade in består av två papper, det stämmer. Men betyg från båda papprena är registrerade. Ska definitivt kontakta dem så fort jag kan. Anledningen att jag väntat är för att jag fick det här meddelandet för 12 dagar sedan.

"Dina handlingar du skickade har kommit fram, men de är inte färdiga med handläggningen än. Detta kan dröja 1-2 veckor."

Tack för svaret. Jag är väldigt säker på att jag talar för alla när jag säger att vi allihopa är tacksamma för de svar du gett oss.
Citera
2009-06-21, 11:29
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doie

Något liknande hände mig. Det var ett helvete att ställa till rätta. 4 gånger (1 gång per vecka) fick jag ringa. Första två gångerna hände inget, tredje så trillade några fler betyg in men inte alla. Sista gången så tog hon jag hade snackat med de förra gångerna saken i egna händer och lovad att det skulle vara löst innan hon gick på lunch - vid 12 så var alla betyg inne.

Se till att tjata på dem. Sedan tror jag att det står Obehörig som resultat på Urval 1 - detta kommer aldrig att ändras utan de bedömmer dig igen först vid Urval 2 om jag minns rätt.
Citera
2009-06-21, 11:41
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Sedan tror jag att det står Obehörig som resultat på Urval 1 - detta kommer aldrig att ändras utan de bedömmer dig igen först vid Urval 2 om jag minns rätt.

Om han kontaktar studera.nu och reder ut detta imorgon så finns det ingen anledning till att han ska stå som obehörig i urval 1. Under förutsättning att han är behörig förstås.
Citera
2009-06-21, 16:54
Medlem
jag skickade i måndags in mina kompletterade betyg till VHS och det har fortfarande inte registrerats något på studera.nu. Varken att de mottagit handlingarna eller något annat. Ska jag vara orolig över detta? Kan det bero på att jag skickade in en kopia av mitt kompletterade betyg UTAN underskrifter etc, bara en kopia?

Ska jag ringa dit och prata med dem kanske?
Citera
2009-06-21, 17:25
Medlem
Tack för svaren!

De MV som står bredvid UG, är det mitt MV eller kursens mv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in