2014-12-10, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Kursen stryks bara, är du behörig till andra utbildningar så deltar du i urvalet.

Kan meddela att andra kursen blev struken och jag står nu som "antagen med villkor" till min första kurs, klarar jag inte behörigheten står jag alltså utan kurs.
Citera
2014-12-10, 14:13
Medlem
Hej! Har sökt tandläkarlinjen i Göteborg och Umeå. Vad tror ni om mina chanser?

GÖTEBORG
Gymnasiebetyg utan komplettering(BI)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 56
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 17

Gymnasiebetyg med komplettering(BII)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 17
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 7

UMEÅ
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 15
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 30

Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 14
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 13
Citera
2014-12-10, 15:09
Bannlyst
Dåligt att man inte kan se på vilken plats man är antagen. Man vill väl för fan få det svart på vitt att man är bäst!
Citera
2014-12-10, 15:10
Medlem
Jag är reserv till en 30poängskurs men ändå finns den tillgänglig som "sen anmälan"!? Vad är det frågan om? Borde den inte blivit borttagen som "sen anmälan" om så många har sökt att det finns reserver till den också?
Citera
2014-12-10, 15:11
Medlem
Reservplats 53 juristprogrammet med 1.4 på HP. Segt när minimum för antagning legat på 1,45 senaste åren.
Citera
2014-12-10, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ydna6
Jag är reserv till en 30poängskurs men ändå finns den tillgänglig som "sen anmälan"!? Vad är det frågan om? Borde den inte blivit borttagen som "sen anmälan" om så många har sökt att det finns reserver till den också?

Nästan garanterat slarv från högskolans sida. Du kommer inte att kunna komma in den vägen
Citera
2014-12-10, 16:54
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ydna6

Om en kurs har 100 antagna och 1 reserv efter urval 1 så är det nog klokt att den är öppen för sen anmälan.
Om en kurs har 100 antagna och 12 000 reserver efter urval 1 så är det nog onödigt att den är öppen för sen anmälan.

Kanske löjligt överdrivna exempel, men vill bara belysa att det inte är en självklarhet att en kurs behöver vara stängd för sen anmälan bara för att det finns reserver efter första urvalet.
Citera
2014-12-10, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Om en kurs har 100 antagna och 1 reserv efter urval 1 så är det nog klokt att den är öppen för sen anmälan.
Om en kurs har 100 antagna och 12 000 reserver efter urval 1 så är det nog onödigt att den är öppen för sen anmälan.

Kanske löjligt överdrivna exempel, men vill bara belysa att det inte är en självklarhet att en kurs behöver vara stängd för sen anmälan bara för att det finns reserver efter första urvalet.

Så är det såklart. Nu när jag kollar på statistiken för kursen så är det väldigt få reserver.
Citera
2014-12-10, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majanilsson
Hej! Har sökt tandläkarlinjen i Göteborg och Umeå. Vad tror ni om mina chanser?

GÖTEBORG
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 56
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 17

Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 17
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 7

UMEÅ
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 15
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 30

Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 14
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 13

Det är olika från år till år och utbildningar. T.ex. så hade jag en kompis som var reserv 1 till arkitekt vid besked 1 och det är en ganska många som har blivit antagna i den gruppen. Hon blev inte antagen för de tog inte in fler trots att folk tackade nej. Många utbildningar tar in med överintag eftersom de vet att folk tackar nej/hoppar. Sen vet jag några som har varit reserv 50 till juristprogrammet i Sthlm och kommit in! Även de som är reserver kan tacka nej till sin reservplats. Lycka till!
Citera
2014-12-10, 18:16
Medlem
Sökande med gymnasiebetyg med komplettering(BII)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 1
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 3

Någon som vågar gissa om det blir studier för mig till våren? Är riktigt orolig här.
Citera
2014-12-10, 19:03
Medlem
Hej,
Jag undrar över urvalsgruppen APGR/HPGR. Till den kurs jag sökte var maxvärdet 165 vilket jag tolkar som att man max kan ha 165 även om man läst fler poäng än så. Hur gör man själva urvalet efter det? Jag exempelvis har >300 hp och har då maxvärdet 165 men hamnade på reservplats >100. Är det ren och skär lottning, är det betygen från högskola eller går de på högskoleprovsresultat/gymnasiebetyg när de gör urvalet?
Citera
2014-12-10, 19:08
Medlem
Jag har sökt 3 kurser till våren och 2 av dessa kom jag in på. Den tredje kom jag inte in på och ligger på reserv. Vad händer om jag gör en sen anmälan till en annan kurs nu, kommer det förstöra min nuvarande anmälan på något sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in