2016-04-16, 00:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hjonej
1
Kandidatprogram i beteendevetenskap 180 högskolepoäng, Lunds universitet , Studieort: Lund
Mer information
2
Kandidatprogram i personal- och arbetslivsfrågor 180 högskolepoäng, Lunds universitet , Studieort: Lund
Mer information
3
Program med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor 180 högskolepoäng, Uppsala universitet , Studieort: Uppsala
Mer information
4
Beteendevetenskapligt kandidatprogram 180 högskolepoäng, Uppsala universitet , Studieort: Uppsala
Mer information
5
Enterprising & Business Development 180 högskolepoäng, Linnéuniversitetet , Studieort: Växjö
Mer information

Nu kör vi

Varför la du beteendevetenskapen över per-arb i lund men per-arb över bet i Uppsala
Citera
2016-04-16, 04:00
Medlem
Pastmasters avatar
Sakta men säkert går det neråt med antal sökande till högskolan.

https://www.uhr.se/om-uhr/nyheter/2016/drygt-376-000-anmalda-till-hogskolan-hosten-2016/

Om eventuellt 3 år är vi nere på nivåerna med 2011. Det har ökat kraftigt från 2011 till 2014.

90~92 var inte tillräckligt orsaken till ökningen, det låg på hyfsade nivåer 2011. Lade vi till 93-, 94- och 95;or så blev det givetvis fler än vad studieplatserna klarade att täcka.

Enligt SCB var givetvis 90~92 de största barnkullarna i manaminne på drygt 120 000 barn i riket per kull. Det låg fortfarande över 110 000 med 93 och 94. Därefter 104 000 för 95;or. Sedan sjönk det med drygt 1 procent 2015 när 96;orna sökte (runt 98 000 barn i riket) och nu denna hösten med drygt 2 procent när 97;or söker (91 000 barn i riket).

Man får också räkna med föregående kullar för varje ny period som sökes. 90~92, 93 och 94 kan fortfarande söka men inte i samma mån som de tidigare åren. De minskar helt klart. I sett till storleken har den största gruppen sökt och kommit in. 19-åringarna minskar på utbildningarna och 21~22 fortsätter tillhöra den största gruppen som söker, men även den gruppen börjar att minska.
Citera
2016-04-16, 09:50
Medlem
anonymess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Sakta men säkert går det neråt med antal sökande till högskolan.

https://www.uhr.se/om-uhr/nyheter/2016/drygt-376-000-anmalda-till-hogskolan-hosten-2016/

Om eventuellt 3 år är vi nere på nivåerna med 2011. Det har ökat kraftigt från 2011 till 2014.

90~92 var inte tillräckligt orsaken till ökningen, det låg på hyfsade nivåer 2011. Lade vi till 93-, 94- och 95;or så blev det givetvis fler än vad studieplatserna klarade att täcka.

Enligt SCB var givetvis 90~92 de största barnkullarna i manaminne på drygt 120 000 barn i riket per kull. Det låg fortfarande över 110 000 med 93 och 94. Därefter 104 000 för 95;or. Sedan sjönk det med drygt 1 procent 2015 när 96;orna sökte (runt 98 000 barn i riket) och nu denna hösten med drygt 2 procent när 97;or söker (91 000 barn i riket).

Man får också räkna med föregående kullar för varje ny period som sökes. 90~92, 93 och 94 kan fortfarande söka men inte i samma mån som de tidigare åren. De minskar helt klart. I sett till storleken har den största gruppen sökt och kommit in. 19-åringarna minskar på utbildningarna och 21~22 fortsätter tillhöra den största gruppen som söker, men även den gruppen börjar att minska.

Vad blir konsekvenserna av det? Kan man hoppas på att antagnisgrönserna sjunker pyttelite?
Citera
2016-04-16, 10:05
Medlem
kekkzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adekvate
Någon som vet? Fick inget svar förut.

Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Antagligen på måndag.

"Universitets- och högskolerådet kommer att gå ut med ett pressmeddelande klockan 14.00 på måndag den 18 april med säkerställd statistik från denna antagningsomgång.

Fredag den 22 april kommer UHR att gå ut med en djupare analys av anmälningsstatistiken – Statistik i samband med sista anmälningsdag ht 2016."

Måndag eller fredag, lite oklart imo
Citera
2016-04-16, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kekkzor
"Universitets- och högskolerådet kommer att gå ut med ett pressmeddelande klockan 14.00 på måndag den 18 april med säkerställd statistik från denna antagningsomgång.

Fredag den 22 april kommer UHR att gå ut med en djupare analys av anmälningsstatistiken – Statistik i samband med sista anmälningsdag ht 2016."

Måndag eller fredag, lite oklart imo

På måndag kommer deras data angående antagningen. På fredag har de utfört statistisk analys av sagda data. Inte mer än det.
Citera
2016-04-16, 14:57
Medlem
gurka5OOs avatar
Efter att ha ändrat min ordning på ansökan i snitt en gång per dag i en månad så skickade jag in min ansökan för sista gången igår. Desvärre så har jag ångest nu dagen efter och skulle hellre villja komma in på mitt tredjehandsval än mitt första och andrahandsval.

Om jag blir antagen till mitt första eller andrahandsval, kan jag då tacka nej till dem och tacka ja till tredjehandsvalet (förutsätter att jag kommer in på alla tre)?

Tack på förhand för svar!
Citera
2016-04-16, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurka5OO
Efter att ha ändrat min ordning på ansökan i snitt en gång per dag i en månad så skickade jag in min ansökan för sista gången igår. Desvärre så har jag ångest nu dagen efter och skulle hellre villja komma in på mitt tredjehandsval än mitt första och andrahandsval.

Om jag blir antagen till mitt första eller andrahandsval, kan jag då tacka nej till dem och tacka ja till tredjehandsvalet (förutsätter att jag kommer in på alla tre)?

Nej, alla val som är under det du blir antagen till stryks automatiskt.
Citera
2016-04-16, 15:01
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurka5OO

Det du kan göra är att stryka ditt nuvarande första- och andrahandsval. Då kan du alltså inte alls bli antagen till dessa, så det är bara vettigt om du dels är säker på att bli antagen till ditt nuvarande tredjehandsval och dessutom är totalt, 100-procentigt säker på att du verkligen hellre vill gå ditt nuvarande tredjehandsval. Du kan inte lägga tillbaka ditt nuvarande första- eller andrahandsval igen ifall du stryker dem.
Citera
2016-04-16, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoddGerhardt
Varför la du beteendevetenskapen över per-arb i lund men per-arb över bet i Uppsala

För att jag har så förbannat svårt att bestämma mig
Citera
2016-04-19, 20:17
Medlem
Såg att det var två procent färre ansökningar denna omgång, har man tur kanske man kan komma in på den högre prioriteringen.
Citera
2016-04-20, 03:55
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpaout
Såg att det var två procent färre ansökningar denna omgång, har man tur kanske man kan komma in på den högre prioriteringen.
Har du tur så kanske fler är också obehöriga denna omgång.

Rekordåren HT2014 och HT2015 för behöriga på samtliga program kan förändras för HT2016.

Vi vet att antalet behöriga anmälningar ligger på 376 138 (det var nästan 376 000 HT2013), men antagningsstatistiken visar totalt sökande även för obehöriga när det visar ett preliminärt resultat. När sedan första urvalet kommer i juli har obehöriga sorterats bort och kommer inte med.

Nu var antalet fler behöriga per program högre för HT2014 och HT2015 enligt UHR:s analys. Det var snäppet lägre HT2013, HT2012, etc.
Citera
2016-04-22, 18:12
Medlem
ace_secs avatar
Idag släppte UHR två pressmeddelanden kring statistik om höstens antagningar.

https://www.uhr.se/globalassets/_uhr.se/om-uhr/pressmeddelanden/2016/statistik-vid-sista-anmalningsdag-ht-2016/uhr-pressmeddelande-2016-04-22_sokandestatistik_ht2016.pdf
https://www.uhr.se/globalassets/_uhr.se/studier-och-antagning/antagningsstatistik/2015-2016/uhr-analysrapport-2016-04-22---statistik-i-samband-med-sista-anmalningsdag-ht-2016.pdf

I korthet:

- Färre lärarutbildningar men lika många sökande
Antalet lärarprogram minskar med 10 procent men söktrycket totalt till lärarutbildningar är oförändrat. Antalet förstahandssökande till lärare och civilingenjörer minskar med 28%. "Det är bekymmersamt att lärarutbildningarna inte får fler sökande, säger Ulf Melin, generaldirektör för UHR. Sveriges behov av lärare är mycket stort för kommande år."

- Antalet sökande till kurser och program minskar med två procent.

- Sex universitet står för över 55 procent av utbildningsutbudet höstterminen 2016;
Uppsala, Göteborg, Umeå, Stockholm, Lund och Linnéuniversitetet.

- Universiteten i Uppsala, Stockholm, Göteborg, Lund och Umeå får flest sökande totalt.

- Högskolan i Gävle och Teologiska högskolan Stockholm ökar mest procentuellt

- Stockholms universitet har flest förstahandssökande,
följt av universiteten i Göteborg, Uppsala och Lund.

- Färre män söker till högskolan
Kvinnor ökar sin andel av de sökande med en procentenhet: könsfördelningen är 61 procent kvinnor och 39 procent män.

- I åldersfördelningen minskar antalet sökande 25 år och yngre med sex procent.
Åldersgruppen 19-21 minskar med åtta procent. Detta då dessa årskullar minskar (-4 %) samtidigt som gruppen nu har det lättare att få arbete. Sökande utan svenska personnummer ökar (2 % – knappt 200 personer).
Senast redigerad av ace_sec 2016-04-22 kl. 18:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in