2016-04-15, 14:46
Medlem
filurenss avatar
Har en fråga angående placering av mina utbildningsval/kurser.

Jag läser för närvarande termin 1 på psykologprogrammet i Umeå. Institutionen har redan föranmält mig till kommande termins kurser, de "kursvalen" visas med andra ord högst upp i mina antagningsval.

Nu till frågan, jag vill försöka söka mig in på annat universitet närmre min hemstad (alternativt annat program). Om jag kommer in på något av dessa valen, som jag då lägger "över" mina redan registrerade kurser här på Umeå universitet - kommer jag då automatiskt strykas från programmet? Är nämligen inte helt säker om jag vill byta eller inte.. Låter orimligt i mina öron hur som helst, men hittar inget direkt svar på min fråga i deras FAQ.

Tack på förhand!
Citera
2016-04-15, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julgransvakten
Enligt den här sidan så står det för "Betyg - gymnasiet, utan kompl, för sök med 4 år ale" respektive "Betyg - gymnasiet, inkl kompl, för sök med 4 år ale"

Jo, jag hittade det också men jag vet inte om det är jag som är dum i huvudet, förstår inte vad de menar med "för sök med 4 år ale".
Citera
2016-04-15, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superklister
Jo, jag hittade det också men jag vet inte om det är jag som är dum i huvudet, förstår inte vad de menar med "för sök med 4 år ale".
Arbetslivserfarenhet kanske? Gissning, men låter rimligt.
Citera
2016-04-15, 15:22
Medlem
xtsydlws avatar
Sitter här nu och funderar sista dagen över om man skulle ansökt till det maximala antalet högskolor man kan (20st) bara för att. Hade hellre börjat jobba direkt men har man inget annat o göra så kan man ju lika väl studera lite och inte slösa tiden på och gå hemma.

Lite tips på högskolor inom IT tack, bor nere i Skåne men allt duger.

Tror jag hade trivts som IT-ansvarig på något kontor, inte riktigt säker på om det krävs vidare utbildning för det men ger det större möjlighet för att klättra högre så varför inte.
Programmering kan också vara intressant.

Hade tänkt lägga dem som är svårare och komma in på först, så när de söker och jag inte kommer in på de första så tar de dem efter. Så lägger jag dem jag nästan är 100% säker jag kommer in på sist.

Har egentligen bara grundbehörighet till högskola. Haft grundämnena i Gymnasiet sen läst till Engelska 6 och Svenska 2 & 3 (2600 poäng totalt). Antar att de stora fina utbildningarna är o glömma alltså. Har inte haft någon kemi, fysik eller liknande, vad de nu ska vara bra för
Har däremot lite arbetslivserfarenhet, hjälper det något? Lite halvdan anställning på en mindre friskola som IT-ansvarig, och sen praktik och sommarjobb på större IT-företag i larmmiljö med övervakning av servrar.
Senast redigerad av xtsydlw 2016-04-15 kl. 15:58.
Citera
2016-04-15, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adekvate
När kommer det upp så man kan söka och se hur många som sökt en viss utbildning på UHR?
Någon som vet? Fick inget svar förut.
Citera
2016-04-15, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adekvate
Någon som vet? Fick inget svar förut.

Antagligen på måndag.
Citera
2016-04-15, 22:09
Avslutad
Är jag blind eller finns det ingen grundkurs (30 hp) i kriminologi vid Lunds universitet...?
Citera
2016-04-15, 22:24
Medlem
om man gör en anmälan till några olika utbildningar ikväll, kan man sen omprioritera valen under en viss tidsperiod? eller behöver man veta prioriteringsordningen från början?
Citera
2016-04-15, 22:52
Medlem
eller så här. om jag söker två kurser, kan jag sen helt enkelt stryka den ena om jag kommer på att jag vill omprioritera?
Citera
2016-04-15, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tsaritsan
eller så här. om jag söker två kurser, kan jag sen helt enkelt stryka den ena om jag kommer på att jag vill omprioritera?

Du kan stryka men inte ändra ordning

6 minuter kvar , har alla skickat in sina ansökningar?
Citera
2016-04-16, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoddGerhardt
Du kan stryka men inte ändra ordning

6 minuter kvar , har alla skickat in sina ansökningar?

1
Kandidatprogram i beteendevetenskap 180 högskolepoäng, Lunds universitet , Studieort: Lund
Mer information
2
Kandidatprogram i personal- och arbetslivsfrågor 180 högskolepoäng, Lunds universitet , Studieort: Lund
Mer information
3
Program med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor 180 högskolepoäng, Uppsala universitet , Studieort: Uppsala
Mer information
4
Beteendevetenskapligt kandidatprogram 180 högskolepoäng, Uppsala universitet , Studieort: Uppsala
Mer information
5
Enterprising & Business Development 180 högskolepoäng, Linnéuniversitetet , Studieort: Växjö
Mer information

Nu kör vi
Citera
2016-04-16, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi2331
Kursändringar görs med fördel inom minutsmarginalen. Adrenalinkick.

LOL började kolla först sista dagen på vad jag skulle söka till, höll t.o.m på att försöka ändra lite efter 0.00
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in