2015-03-25, 16:55
Medlem
Raverlilys avatar
Om man läst ett högskoleingenjörsprogram på en skola, har man sedan möjlighet att hoppa in i en civilingenjörskurs inom samma kategori.

Exempelvis, jag är intresserad av byggnadsrelaterade ingenjörsutbildningar och funderar på att söka till byggnadsingenjör. Om jag sedan vill söka till en civilingenjörslinje inom samhällsbyggnad - måste jag då göra alla 5år eller kan jag hoppa in i mitten av programmet, och får man isåfall någon förtur då man redan gått ett högskoleprogram, dvs kan man söka in med högskolepoängen man tjänat in?
Citera
2015-03-25, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raverlily
Om man läst ett högskoleingenjörsprogram på en skola, har man sedan möjlighet att hoppa in i en civilingenjörskurs inom samma kategori.

Exempelvis, jag är intresserad av byggnadsrelaterade ingenjörsutbildningar och funderar på att söka till byggnadsingenjör. Om jag sedan vill söka till en civilingenjörslinje inom samhällsbyggnad - måste jag då göra alla 5år eller kan jag hoppa in i mitten av programmet, och får man isåfall någon förtur då man redan gått ett högskoleprogram, dvs kan man söka in med högskolepoängen man tjänat in?

Om många av de kurser du har läst kan tillgodoräknas in i civilingenjörsprogrammet så kan du eventuellt bli antagen till en senare årskurs snarare än att börja från början.
Citera
2015-03-25, 23:16
Medlem
Raverlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Om många av de kurser du har läst kan tillgodoräknas in i civilingenjörsprogrammet så kan du eventuellt bli antagen till en senare årskurs snarare än att börja från början.

Hur fungerar antagningen då? Söker man in med gymnasiebetyg och/eller högskoleprovet återigen eller kan man söka in på något annat sätt då man redan har gått 3 år? (har inte nog med gymnp för att söka in till det civilprogram jag talar om direkt)
Citera
2015-03-26, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raverlily
Hur fungerar antagningen då? Söker man in med gymnasiebetyg och/eller högskoleprovet återigen eller kan man söka in på något annat sätt då man redan har gått 3 år? (har inte nog med gymnp för att söka in till det civilprogram jag talar om direkt)

Man kontaktar programmets studievägledare.
Citera
2015-03-26, 13:34
Medlem
Fan, nu är det spännande! Vilken tid släpps resultaten? Trodde de skulle vara ute vid 13.00...
Citera
2015-03-26, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rawyon
Fan, nu är det spännande! Vilken tid släpps resultaten? Trodde de skulle vara ute vid 13.00...

Om det är antagningensbesked för internationell master du menade så är de redan ute!

Jag kom in
Citera
2015-03-27, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Det säkraste sättet är att kontakta lärosätet och fråga. Att man har fler platser i urval 1 är inget ovanligt, men de kan även använda överintag i urval 2 och i själva verket ha runt 45 platser på programmet.

Har nu varit i kontakt med högskolan och enligt dem fanns det 45 platser HT2014, tyder på överintag på 15 platser.
Citera
2015-03-27, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westeros
Har nu varit i kontakt med högskolan och enligt dem fanns det 45 platser HT2014, tyder på överintag på 15 platser.

Se där, bra gissning med andra ord :-)

Att man har överintag är förstås därför att man räknar med att en del kommer att hoppa av under första terminen och för att man vill slippa kalla reserver varje gång någon hoppar av. Ett av de största missförstånden bland sökande brukar vara att man tror att så fort någon hoppar av så tar de in en reserv, när de i själva verket brukar använda överintag för att slippa kalla någon reserv överhuvudtaget...
Citera
2015-03-29, 15:04
Medlem
Jag fick 136poäng, d.v.s. om jag skulle ha fått 2p till (138p) skulle jag ha fått 1.8 istället för 1.7(enligt nomineringstabellen från ht2014). Avrundars det till 1.75 eftersom jag var så "nära" att få 1.8 eller blir det bara 1.7 någon som vet?
Citera
2015-03-29, 16:05
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Är det jag som har skit-internet, eller ligget antagning.se nere?
Citera
2015-03-29, 16:18
Medlem
Vedspiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Är det jag som har skit-internet, eller ligget antagning.se nere?

Nere här...
Citera
2015-03-29, 16:25
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Riktigt dåligt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem