2009-04-14, 10:53
Medlem
r0g3rs avatar
Socrates, du verkar väldigt kunnig. Är det verkligen så att jag om jag söker en utbildning men två olika lärosäten. Jag blir reserv på förstahand valet men kommer in på mitt andra handsval. Så om jag tackar jag till den platsen så stryks jag helt ?
Citera
2009-04-14, 10:54
Medlem
Om man nu ansöker till ett program och kommer in men vill läsa det nästa höst , kan man då "paxa" sin plats och be att få läsa nästa höst? Har hört att det går men är inte säker så skulle behöva ett svar.
Citera
2009-04-14, 11:02
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
Socrates, du verkar väldigt kunnig. Är det verkligen så att jag om jag söker en utbildning men två olika lärosäten. Jag blir reserv på förstahand valet men kommer in på mitt andra handsval. Så om jag tackar jag till den platsen så stryks jag helt ?

Nej. Om du helst vill gå alternativ 1 (vilket bör vara fallet om du rangordnat det som just alternativ 1...) så skall du tacka ja till din reservplats till utbildning 1 OCH till din antagning till utbildning 2.

Om du sen i urval 2 är antagen till utbildning 1 så kommer du att vara struken till utbildning 2.

Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
Socrates, du verkar väldigt kunnig.

Tack.
Citera
2009-04-14, 11:04
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baliku
Om man nu ansöker till ett program och kommer in men vill läsa det nästa höst , kan man då "paxa" sin plats och be att få läsa nästa höst? Har hört att det går men är inte säker så skulle behöva ett svar.

Du kan ansöka om anstånd med studiestarten.

Dock skall du kunna visa att det har hänt något mellan det att du sökte och att du fick ditt antagningsbesked som gör att dina förutsättningar att studera ändrats drastiskt.
Varje lärosäte prövar själva om du kan anses få anstånd.

Undantaget är värnplikt som alltid är legitimt skäl till anstånd.
Citera
2009-04-14, 11:05
Medlem
r0g3rs avatar
Okej, Tack så mycket! Ska alltså tacka ja till båda. Ska iväg till posten nu och skicka in mina kompletteringar och sen hoppas på de bästa.. Har iof 2 prövningar kvar men får skicka in dem sen.
Citera
2009-04-14, 12:21
Medlem
Strökurs

Hej, nu till sommarn går jag ut gymnasiet(NV) och tänkte söka en fristående kurs på universitetet att läsa då jag med största sannolikhet inte kommer att få nått jobb. Om ytterligare ett år hade jag tänkt söka till Civ.Ing.

Vilken kurs skulle ni rekommendera? jag läser helst en mattekurs, skulle linjär algebra kunna vara någon eller vilken är den första man läser på Civ.ing?
Citera
2009-04-14, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedrakn
När är den sista dagen man kan ta bort alternativ efter den 15:e april? Någon som vet?

Jag kanske var otydlig här ... min fråga är alltså om man kan stryka utbildningar man har sökt efter sista anmälningsdag till utan att det räknas som en sen ansökan?
Citera
2009-04-14, 13:19
Bannlyst
Hur lång tid tar det för PIN-kodsbrevet att komma? har gått lite över en vecka nu och man börjar ju undra om det kanske uppstått något problem.
Citera
2009-04-14, 13:23
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVanCleef
Hur lång tid tar det för PIN-kodsbrevet att komma? har gått lite över en vecka nu och man börjar ju undra om det kanske uppstått något problem.

Ett par veckor kan det dröja, speciellt så här i anslutning till sista anmälningsdag då många PIN-kodsutskick skall ske samtidigt.
Citera
2009-04-14, 13:32
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedrakn
Jag kanske var otydlig här ... min fråga är alltså om man kan stryka utbildningar man har sökt efter sista anmälningsdag till utan att det räknas som en sen ansökan?

Är lite osäker kring detta svar, men tror att det är så att du endast kan lägga till anmälningar efter sista anmälningsdag (dessa räknas då så klart som sena).
Du kan inte stryka eller prioritera om de utbildningar du sökt i tid.

Men som sagt, är lite osäker.
Citera
2009-04-14, 13:54
Medlem
club01s avatar
Skickade in betyg för precis 14 dagar sen nu, men de syns inte bland mina meriter än. Bör jag vara orolig att de kan ha försvunnit med posten? Vill inte att ansökan ska gå åt skogen för posten klantade sig...
Citera
2009-04-14, 14:13
Medlem
r0g3rs avatar
Jag hoppas du skickade in en kopia på betyget? sen måste ngn har skrivit på kopian.. Sen är de lungt.. du har ju tills 18:e juni på dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in