2009-04-13, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Logga in och ta bort krysset.

Annars kan det bli så att du får vänta på att behörighetsgranskas och meritvärderas, då de väntar på en komplettering som inte inkommer.

Jo misstänkter det och upptäckte även hur man tog bort strax efter jag skrev. Men hur är det ifall man sökt till utbildningar som man är behörig till via meriter som redan är registrerade på studera.nu (betyg) men även sökt till utbildningar vilka kräver komplettering? Kommer allt få vänta då eller bara de man ej har behörighet till?
Att slutföra kursen jag ska komplettera med är nämligen bara något jag högst eventuellt kommer göra då den egentligen inte längre är relevant för det jag vill gå.

Ställs hela processen i standby pga detta skiter jag nog i det eftersom jag ändå kanske skiter i det
Citera
2009-04-13, 20:54
Medlem
[quote=rejman]Har några frågor:

1. Om man pluggar maskinteknik i malmö på 180p, kan man sen byta till någon annan maskinteknik-utbildning (300p) i Sverige tex LTH? Anledningen till att jag undrar är för att man läser lite olika kurser på de olika utbildningarna.

Mer info om utbildningen i malmö:
http://www.edu.mah.se/TGHMA/syllabus/

Svar på 1: de flesta lärosäten tillgodoräknar rakt av kurser som överensstämmer med varandra, låt säga att ett antal delkurser från MAH är exakt samma som på LTH är jag övertygad om att du kan och får tillgodoräkna. Men, problemet ligger oftast i att det du läst tidigare kanske ingår som delar av kurs på det nya lärosätet , det blir då lite upphackat för dig, eftersom du redan fått delar tillgodoräknat. Ibland kan man då få hjälp (av programsekreteraren eller studievägledaren för programmet) att se över programstrukturen och se om du kan hoppa fram till andra delkurser du ännu inte tagit.
Citera
2009-04-13, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
Är ute i sista sekunden med min högskoleansökan eftersom det är den 15:e om två dagar! Nu är det så att jag behöver mina betyg från Komvux. Nån som vet hur snabbt det går att få ut dem? Kan jag ringa imorgon och få dem i handen imorgon? Varierar kanske från kommun till kommun, men jag är ändå nyfiken på vad ni tror/vet.

Om du har möjlighet, åk till ditt gamla Komvux och ta ut en kopia rakt av. Kolla på nätet när de har öppet - ring inte utan fixa det "live". Brukar vara det enda sättet att få fram dokumenten snabbt nog.
Citera
2009-04-14, 01:28
Medlem
Jag söker två fristående kurser och blir antagen till den första. Kan ja då tacka nej till förstahandsvalet och välja nummer två istället?
Citera
2009-04-14, 01:40
Medlem
rejmans avatar
[quote=CARMELA]
Citat:
Ursprungligen postat av rejman
Har några frågor:

1. Om man pluggar maskinteknik i malmö på 180p, kan man sen byta till någon annan maskinteknik-utbildning (300p) i Sverige tex LTH? Anledningen till att jag undrar är för att man läser lite olika kurser på de olika utbildningarna.

Mer info om utbildningen i malmö:
http://www.edu.mah.se/TGHMA/syllabus/

Svar på 1: de flesta lärosäten tillgodoräknar rakt av kurser som överensstämmer med varandra, låt säga att ett antal delkurser från MAH är exakt samma som på LTH är jag övertygad om att du kan och får tillgodoräkna. Men, problemet ligger oftast i att det du läst tidigare kanske ingår som delar av kurs på det nya lärosätet , det blir då lite upphackat för dig, eftersom du redan fått delar tillgodoräknat. Ibland kan man då få hjälp (av programsekreteraren eller studievägledaren för programmet) att se över programstrukturen och se om du kan hoppa fram till andra delkurser du ännu inte tagit.

Tackar så mkt för svaret
Citera
2009-04-14, 03:00
Medlem
När är den sista dagen man kan ta bort alternativ efter den 15:e april? Någon som vet?
Citera
2009-04-14, 10:38
Medlem
r0g3rs avatar
Snabb fråga

Om jag har sökt två samma utbildning fast till två olika skoler. Om jag inte kommer in på mitt första handsval (blir reserv) men mitt andra handsval. Kan jag då tacka JA till den platsen men fortfarande stå kvar som reserv på mitt första handsval??
Citera
2009-04-14, 10:41
Medlem
qetuRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
Om jag har sökt två samma utbildning fast till två olika skoler. Om jag inte kommer in på mitt första handsval (blir reserv) men mitt andra handsval. Kan jag då tacka JA till den platsen men fortfarande stå kvar som reserv på mitt första handsval??

Så fort du tackat ja till den andra platsen åker du bort som reserv. Du kan däremot vänta med att tacka ja så långt det går för att sedan tacka ja när du kommit in på ditt förstahandsval som du var reserv på.
Citera
2009-04-14, 10:41
Medlem
Det finns en tråd, kolla högskoletråden ovan.
Citera
2009-04-14, 10:42
Medlem
r0g3rs avatar
Ahh sorry, såg inte!
Citera
2009-04-14, 10:47
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Jag söker två fristående kurser och blir antagen till den första. Kan ja då tacka nej till förstahandsvalet och välja nummer två istället?

Nja, det beror ju på hur många poäng de olika kurserna är på.
Har du sökt två kurser á 30 hp på helfart så kommer du bli struken på kurs 2 om du blir antagen på kurs 1. Då kan du inte bara ångra dig och säga att du vill gå kurs 2 istället.

Om det däremot är två kurser á 7,5 hp så kan du ju bli antagen till båda i urval 1 och då tacka ja endast till den du vill gå. Då kan du alltså välja nummer 2 istället för nummer 1.
Citera
2009-04-14, 10:50
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qetuR
Så fort du tackat ja till den andra platsen åker du bort som reserv. Du kan däremot vänta med att tacka ja så långt det går för att sedan tacka ja när du kommit in på ditt förstahandsval som du var reserv på.

Det där stämmer ju inte.

Du kan tacka ja till att stå som reserv till utbildning 1 och även som antagen till utbildning 2.
Om du sen i urval 2 blir antagen till utbildning 1 så stryks du då till utbildning 2 (förutsatt att det är två heltidsprogram som tillsammans böir mer än 45 hp).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in