2011-07-21, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zuicui
Hej!
Nu är det så att jag kom in på mitt 6:e val men vill helst gå något av mina 4 första val.
Alltså, så här ser det ut:

1. Reserv 16 .. 48 i UG

2. Reserv 20 .. 54 i UG

3. Reserv 32 .. 51 i UG

4. Reserv 4 .. 48 i UG

5. Inte viktigt

6. Antagen!

Då undrar jag..
* Kan jag tacka ja både till det jag har blivit antagen till och mina reservplatser?
* Alla programmen är civilingenjör (5år), hur många alternativ kan jag stå kvar som reserver till?

Väldigt tacksam för svar
Kolla denna tråd och studera.nu, det finns svar.

Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Någon som vet hur stor chansen är att komma in på systemvetenskap i uppsala om man nu lägger en sen anmälan?
Vad jag kan se är det helt kört.
Citera
2011-07-21, 14:32
Medlem
Joangels avatar
Har blivit antagen till de kurser jag vill ha på min fria termin, men det verkar inte som om det var så många i urvalsgruppen. Om det blir så att de kurserna läggs ner pga för få sökande, vad ska jag göra då? Blev struken, pga att jag kom in på för mycket poäng, från min back-up plan. Finns det fortfarande chans att komma in där efter det andra antagningsbeskedet eller hur gjorde ni (om någon varit med om detta)?
Citera
2011-07-21, 14:34
Medlem
Zacke88s avatar
Någon som vet hur det fungerar med sen amnälan på utbildningar?

Om vi säger att man har kommit in på en utbildning och sedan lägger in en sen anmälan med prio ovanför det man kommit in på, tappar man då sin plats på den första utbildningen om man nu råkar komma in på sin sena anmälan, eller kommer man att kunna välja bland båda två i så fall?

Hittade inget om just detta på studeras hemsida.
Citera
2011-07-21, 14:49
Medlem
Jag är så sjukt nervös inför andra antagningsbeskedet...
Jag är första reserv och hoppas verkligen jag kommer in...

men man vet ju aldrig?
Citera
2011-07-21, 15:08
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zacke88
Någon som vet hur det fungerar med sen amnälan på utbildningar?

Om vi säger att man har kommit in på en utbildning och sedan lägger in en sen anmälan med prio ovanför det man kommit in på, tappar man då sin plats på den första utbildningen om man nu råkar komma in på sin sena anmälan, eller kommer man att kunna välja bland båda två i så fall?

Hittade inget om just detta på studeras hemsida.

Det beror ju på omfattningen på de två utbildningarna.
Om det gäller två helfartsprogram så blir det som du skriver att det sämre prioriterade programmet stryks.
Är det istället tal om två kurser á 15 hp så går det ju fint att bli antagen till båda.

För att förtydliga (eller kanske snarare krångla till det mer) så gäller scenariot med programmen ordinarie urval (urval 1 och 2).
Du kan bli antagen till ett program i urval 2 och sen ett program till med en anmälan som hanteras efter urval 2.
Och då skulle du ju kunna välja utbildning.
Det kräver ju dock att programmet du anmäler dig sent till har lediga platser kvar efter urval 2.
Citera
2011-07-21, 16:30
Medlem
Mr.Anthony-Wrights avatar
För den utbildning jag har sökt är urvalsgruppen till första urvalet 43, jag har hamnat på reservplats 1. När jag tittar på förra årets statistik står det (som jag förstått det) att urvalsgruppen minskar från 43 till 35 från första till andra urvalet. Innebär detta då att för att jag ska komma in måste 9 personer tacka nej så att urvalsgruppen minskar till 35 och första reserven (jag) tas in eller måste 1 person tacka nej?

Vad anser ni om mina chanser att komma in?

Tacksam för svar!
Citera
2011-07-21, 17:06
Medlem
Jag har ett litet problem när det gäller antagning till hösten.
Grejen är att jag nu i efterhand vill ta bort de kurser som jag sökt och söka nya. Problem 1: de gamla kan ej tas bort. Problem 2: När jag söker nya kurser så kan jag inte prioritera dessa före de kurser som jag inte vill läsa.
Vad göra nu?
Citera
2011-07-21, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elajna13
Jag är så sjukt nervös inför andra antagningsbeskedet...
Jag är första reserv och hoppas verkligen jag kommer in...

men man vet ju aldrig?

Samma här.. Är andra reserv. Det vore ju sjukt jobbigt om man inte kom in när man var så nära! Nästa år kanske man inte ens blir reserv. Hur många är det i din UG?
Citera
2011-07-22, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Anthony-Wright
För den utbildning jag har sökt är urvalsgruppen till första urvalet 43, jag har hamnat på reservplats 1. När jag tittar på förra årets statistik står det (som jag förstått det) att urvalsgruppen minskar från 43 till 35 från första till andra urvalet. Innebär detta då att för att jag ska komma in måste 9 personer tacka nej så att urvalsgruppen minskar till 35 och första reserven (jag) tas in eller måste 1 person tacka nej?

Vad anser ni om mina chanser att komma in?

Tacksam för svar!
Som jag förstått det så har högskolor ofta ett överintag för att täcka upp eventuella avhopp. Så om de har ett tillräckligt stort överintag är det inte säkert någon reserv behöver kallas in. Jag vet dock ej hur strikt de följer detta och om det är så illa att 9 måste hoppa av för att du skall kunna komma in. Även urval 2 har väl överintag? Personligen tror jag du har en bra chans som 1:a reserv.
Citat:
Ursprungligen postat av Joangel
Har blivit antagen till de kurser jag vill ha på min fria termin, men det verkar inte som om det var så många i urvalsgruppen. Om det blir så att de kurserna läggs ner pga för få sökande, vad ska jag göra då? Blev struken, pga att jag kom in på för mycket poäng, från min back-up plan. Finns det fortfarande chans att komma in där efter det andra antagningsbeskedet eller hur gjorde ni (om någon varit med om detta)?
Allt beror på hur många sökande det är. Det finns de program/kurser där du aldrig kan komma in via sen anmälan på grund av för många sökande och sen finns det de där du enkelt kan komma in via sen anmälan. Jag har själv sökt och kommit in via sen anmälan många gånger, dock ej på mer populära kurser.

När det gäller de kurser du vill söka är det vissa specifika kurser du vill komma in på eller kan du välja och vraka mer? Är det få sökande på kurserna du är intresserad av att eventuellt göra en sen anmälan på?
Citera
2011-07-22, 10:59
Medlem
Joangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split.Horizon
Som jag förstått det så har högskolor ofta ett överintag för att täcka upp eventuella avhopp. Så om de har ett tillräckligt stort överintag är det inte säkert någon reserv behöver kallas in. Jag vet dock ej hur strikt de följer detta och om det är så illa att 9 måste hoppa av för att du skall kunna komma in. Även urval 2 har väl överintag? Personligen tror jag du har en bra chans som 1:a reserv.
Allt beror på hur många sökande det är. Det finns de program/kurser där du aldrig kan komma in via sen anmälan på grund av för många sökande och sen finns det de där du enkelt kan komma in via sen anmälan. Jag har själv sökt och kommit in via sen anmälan många gånger, dock ej på mer populära kurser.

När det gäller de kurser du vill söka är det vissa specifika kurser du vill komma in på eller kan du välja och vraka mer? Är det få sökande på kurserna du är intresserad av att eventuellt göra en sen anmälan på?

Egentligen finns det ingen annan kurs än de jag valt som jag vill läsa. Det verkar som om de finns med på kurstorget så de kanske bli av ändå? De har 8, 5 och 3 i UG och jag vet att någon lärare sa att det måste vara 12 stycken minst på den med 8 för att den ska bli av, men borde man inte få veta det tidigare då om det är för få sökande för det står ju ändå att jag är antagen?

Den kurs som jag blev struken (pga av att jag blivit antagen på för mycket poäng) på är en 30 hp kurs som jag misstänker är rätt populär så jag kommer nog inte in där sen heller.
Citera
2011-07-22, 11:23
Medlem
Mainkais avatar
Jag har skickat in mitt svarsbesked och fått ett mail som säger att "(Detta svar kan ändras fram t o m sista svarsdag, 2011-08-01)."

Var och hur ändrar jag? Hittar inget alternativ på studera.nu, och det finns ingen länk i själva mailet.

Tack på förhand.
Citera
2011-07-22, 11:27
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainkai
Jag har skickat in mitt svarsbesked och fått ett mail som säger att "(Detta svar kan ändras fram t o m sista svarsdag, 2011-08-01)."

Var och hur ändrar jag? Hittar inget alternativ på studera.nu, och det finns ingen länk i själva mailet.

Tack på förhand.
Uppenbarligen samma procedur som när du svarade på antagningsbeskedet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in