Citat:
Ursprungligen postat av Excarnifico
Någonting konstigt hände mig med våranmälan och jag skulle gärna vilja kolla om någon känner till nån förklaring innan jag kontaktar studieansvarige...
Jag anmälde mig till kurser nästa termin då jag redan läser ett program (vi har fria kurser nästa termin). Hade 3 kurser á 15 hp i listan, alltså borde kunna antas till alla, eftersom totalt blir det 45 hp.
Nu gäller frågan en kurs. Den stod på andra platsen i anmälan (vilket enligt min uppfattning inte borde ha något betydelse överhuvudtaget eftersom jag har "poängutrymme" för de 3 första) och det stod att jag är behörig med x hp som meritvärde innan urvalet. Kursen ges av en annan högskola än min (men inte på distans).
Så efter urvalet är jag reserv nr. 1, alltså inte antagen.

Nu till det konstiga...
1) De antog bara 11 personer och jag kan för fan inte alls förstå VARFÖR! Då kursen gick för sista gången, 2011, antogs 25 pers. Och det är verkligen inte vettigt alls att anta så få - man kallar ju redan in en lärare att ge en föreläsning, vad spelar det då för roll om det är 11 eller 25 personer som lyssnar?
2) 11 är antalet förstahandssökande. Det fick mig att undra ifall de bara antog dessa?! Är det möjligt? I så fall varför, kommer de anta de andra i urval 2?
3) 140 hp är antagningsgränsen i urvalsgruppen; jag har just nu 145,5 hp i meriter. Fast jag kommer inte ihåg vad som stod där innan urvalet körs - hur många poäng jag hade enligt dem, just för den kursen

Finns det nåt sätt att ta reda på det nu? Eller är det alltid lika totalsumman av alla hp om urvalet sker just på hp?
Vill främst ha svar på punkt 2, det kanske har hänt någon här?
1. Är du säker på att bara 11 antogs totalt? Det är inte så att det antogs 11 stycken i just din urvalsgrupp?
Det finns många faktorer som avgör hur många studenter som kan läsa en kurs.
När en kurs får färre platser än tidigare terminer så är det vanligt att det är av budgetmässiga skäl.
2. Det är inte omöjligt att antagningstalet är satt efter antalet förstahandssökande.
Om fler antas i urval 2 kan endast lärosätet svara på.
Det är dock inte så vanligt att antalet antagna ökar mellan urvalen, vanligare att det sjunker.
3. Om högskolepoäng används som urvalsinstrument så brukar det vara alla HP som den sökande har uppnått till och med sista anmälningsdag som räknas, alltså 15 oktober.
Om urvalet görs på HP, borde det inte framgå av ditt meritvärde hur många poäng du konkurrerar med?