2012-12-13, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hnud
Hej! Jag blev antagen till mitt förstaval och fick andravalet struket. Var dock inställd på andravalet, återanmälde och flyttade upp det som förstaval. Fast nu har jag ändrat mig igen....... men det verkar inte gå att flytta upp det ursprungliga förstahandsvalet till sin rätmätiga plats??? Är jag blind? Hur gör jag?? Tacksam för hjälp. (Ursäkta för rörigt inlägg.... wohoo) hejdå

Du kan bara bestämma plats på nyanmälningar.

Så enda sättet få ditt nuvarande andrahandsval att bli förstahandsval igen är att avanmäla dig till andrahandsvalet (som nu står först), alltså ta bort det.
Citera
2012-12-13, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cathastrophia
Du kan bara bestämma plats på nyanmälningar.

Så enda sättet få ditt nuvarande andrahandsval att bli förstahandsval igen är att avanmäla dig till andrahandsvalet (som nu står först), alltså ta bort det.

Ah Ok! Tack så mycket!

EDIT: Ok nu kanske jag är dum, men det verkar inte gå att ta bort ett val heller?
Senast redigerad av hnud 2012-12-13 kl. 22:22.
Citera
2012-12-13, 22:37
Medlem
Citat:
Ah Ok! Tack så mycket!

EDIT: Ok nu kanske jag är dum, men det verkar inte gå att ta bort ett val heller?

Aj fan, går det inte efter urvalet kanske? :S
Citera
2012-12-13, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cathastrophia
Aj fan, går det inte efter urvalet kanske? :S

Efter nästa urval menar du? Men om jag då blir antagen till mitt nuvarande förstaval (det är inte så värst många sökande) blir väl andravalet struket... Äsch, får väl prova att ringa dem imorgon.
Citera
2012-12-13, 23:16
Medlem
kaffies avatar
Någon mer som blivit antagen till historiska studier på SU?
Citera
2012-12-14, 09:29
Medlem
Citat:
Efter nästa urval menar du? Men om jag då blir antagen till mitt nuvarande förstaval (det är inte så värst många sökande) blir väl andravalet struket... Äsch, får väl prova att ringa dem imorgon.

Ja att du nu inte kan ta bort för det är mellan två urval. Och ja, andravalet blir struket om du kommer in på nuv förstahands. Så ringa dem är nog bäst.
Citera
2012-12-14, 13:43
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excarnifico
Någonting konstigt hände mig med våranmälan och jag skulle gärna vilja kolla om någon känner till nån förklaring innan jag kontaktar studieansvarige...

Jag anmälde mig till kurser nästa termin då jag redan läser ett program (vi har fria kurser nästa termin). Hade 3 kurser á 15 hp i listan, alltså borde kunna antas till alla, eftersom totalt blir det 45 hp.
Nu gäller frågan en kurs. Den stod på andra platsen i anmälan (vilket enligt min uppfattning inte borde ha något betydelse överhuvudtaget eftersom jag har "poängutrymme" för de 3 första) och det stod att jag är behörig med x hp som meritvärde innan urvalet. Kursen ges av en annan högskola än min (men inte på distans).

Så efter urvalet är jag reserv nr. 1, alltså inte antagen. Nu till det konstiga...

1) De antog bara 11 personer och jag kan för fan inte alls förstå VARFÖR! Då kursen gick för sista gången, 2011, antogs 25 pers. Och det är verkligen inte vettigt alls att anta så få - man kallar ju redan in en lärare att ge en föreläsning, vad spelar det då för roll om det är 11 eller 25 personer som lyssnar?

2) 11 är antalet förstahandssökande. Det fick mig att undra ifall de bara antog dessa?! Är det möjligt? I så fall varför, kommer de anta de andra i urval 2?

3) 140 hp är antagningsgränsen i urvalsgruppen; jag har just nu 145,5 hp i meriter. Fast jag kommer inte ihåg vad som stod där innan urvalet körs - hur många poäng jag hade enligt dem, just för den kursen Finns det nåt sätt att ta reda på det nu? Eller är det alltid lika totalsumman av alla hp om urvalet sker just på hp?

Vill främst ha svar på punkt 2, det kanske har hänt någon här?

1. Är du säker på att bara 11 antogs totalt? Det är inte så att det antogs 11 stycken i just din urvalsgrupp?
Det finns många faktorer som avgör hur många studenter som kan läsa en kurs.
När en kurs får färre platser än tidigare terminer så är det vanligt att det är av budgetmässiga skäl.

2. Det är inte omöjligt att antagningstalet är satt efter antalet förstahandssökande.
Om fler antas i urval 2 kan endast lärosätet svara på.
Det är dock inte så vanligt att antalet antagna ökar mellan urvalen, vanligare att det sjunker.

3. Om högskolepoäng används som urvalsinstrument så brukar det vara alla HP som den sökande har uppnått till och med sista anmälningsdag som räknas, alltså 15 oktober.
Om urvalet görs på HP, borde det inte framgå av ditt meritvärde hur många poäng du konkurrerar med?
Citera
2012-12-14, 14:03
Medlem
Excarnificos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
1. Är du säker på att bara 11 antogs totalt? Det är inte så att det antogs 11 stycken i just din urvalsgrupp?
Det finns många faktorer som avgör hur många studenter som kan läsa en kurs.
När en kurs får färre platser än tidigare terminer så är det vanligt att det är av budgetmässiga skäl.

2. Det är inte omöjligt att antagningstalet är satt efter antalet förstahandssökande.
Om fler antas i urval 2 kan endast lärosätet svara på.
Det är dock inte så vanligt att antalet antagna ökar mellan urvalen, vanligare att det sjunker.

3. Om högskolepoäng används som urvalsinstrument så brukar det vara alla HP som den sökande har uppnått till och med sista anmälningsdag som räknas, alltså 15 oktober.
Om urvalet görs på HP, borde det inte framgå av ditt meritvärde hur många poäng du konkurrerar med?

Tack för ditt svar!

1. Nej, jag dubbelkollade nu, det finns bara 2 grupper och den andra är sen anmälan, där 0 är antagna.

2. Ja, jag tänkte också kontakta lärosätet och fråga... Måste verkligen få ta den här kursen =(

3. Hmm... vid den tidpunkten hade jag nog 137,5 hp i registret och ligger alltså under gränsen. =( Life sucks...
Citera
2012-12-14, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Excarnifico
Tack för ditt svar!

1. Nej, jag dubbelkollade nu, det finns bara 2 grupper och den andra är sen anmälan, där 0 är antagna.

2. Ja, jag tänkte också kontakta lärosätet och fråga... Måste verkligen få ta den här kursen =(

3. Hmm... vid den tidpunkten hade jag nog 137,5 hp i registret och ligger alltså under gränsen. =( Life sucks...

Tänk också på att i statistiken syns samtliga sökande, alltså även sådana som inte är behöriga alls till kursen. Att siffran antagna = förstahandssökande skulle jag tro är en ren slump. Om du sedan själv ser att du förmodligen hade under 140p vid antagningstillfället så...ja, då är väl första reserv ganska logiskt. Men första reserv är bra - det är nästan alltid någon som väljer något annat istället.
Citera
2012-12-14, 23:29
Medlem
Hur fungerar det nu igen med de 2 antagningsbeskeden man får från vhs?

Om jag tackar ja till allt, Fådda platsen + reservplatserna, efter 1a antagningsbeskedet så påverkar inte det 2a antagningsbeskedet va?

Den platsen som jag tackar ja till nu stryks om jag får en plats som jag ligger reserv på som ligger högre upp, am I right?
Citera
2012-12-15, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicTopix
Hur fungerar det nu igen med de 2 antagningsbeskeden man får från vhs?

Om jag tackar ja till allt, Fådda platsen + reservplatserna, efter 1a antagningsbeskedet så påverkar inte det 2a antagningsbeskedet va?

Hur menar du att det inte "påverkar"? Allt du gör i urval 1 påverkar urval 2. Det är hela poängen med att ha två urvalsomgångar

Om du tackar ja till allt i urval 1 så är du åtminstone garanterad antagning till något i urval 2.

Citat:
Ursprungligen postat av PublicTopix
Den platsen som jag tackar ja till nu stryks om jag får en plats som jag ligger reserv på som ligger högre upp, am I right?

Ja.
Citera
2012-12-16, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EG
Hur menar du att det inte "påverkar"? Allt du gör i urval 1 påverkar urval 2. Det är hela poängen med att ha två urvalsomgångar

Om du tackar ja till allt i urval 1 så är du åtminstone garanterad antagning till något i urval 2.

Ja.

Men jag kan alltså inte sabba något genom att tacka ja till allt? Förutsatt att jag inte hellre vill ha något längre ner på listan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in