2012-04-14, 10:05
Medlem
Har sökt en utbildning som kräver arbetsgivarintyg. Har skickat min anmälan och fick aldrig frågan om jag behövde komplettera med någonting. Är det bara att nu i efterhand fixa arb intyg och skicka till VHS ?
Citera
2012-04-14, 12:08
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGenius
Har sökt en utbildning som kräver arbetsgivarintyg. Har skickat min anmälan och fick aldrig frågan om jag behövde komplettera med någonting. Är det bara att nu i efterhand fixa arb intyg och skicka till VHS ?

Du kan komplettera till kompletteringsdatum (21/6). Har du ens läst vad som skrivs på antagning.se?

Jag antar att det gäller till hösten...
Citera
2012-04-14, 12:53
Medlem
BoomChickaWahWahs avatar
Jag har väldigt stor ångest inför ansökningen och har nu bara två dagar kvar att bestämma mig. Tänkte därför be er flashbackare om hjälp!

Jag kommer att ha cirka 18.2 i betyg när jag går ut i sommar (meritpoängen ej inräknade) och jag vet inte alls vilket program jag ska söka in till. Att ta ett sabbatsår är inte heller någonting jag vill göra då jag känner att studiemotivationen kommer försvinna helt och hållet efter en lång skolpaus.

Är intresserad av att plugga i Lund, eller möjligtvis Köpenhamn. Linjen ska inte innehålla speciellt mycket matematik då det inte är min starka sida. Tidigare har jag läst samhällskunskap och är mer orienterad i sådana ämnen än vad jag är i naturvetenskapliga ämnen. Ekonomiprogram och Civilingenjörsprogram kommer därför inte i fråga.

Vill även att det ska vara hyfsat enkelt att få ett välbetalt jobb efter att jag läst klart. Någon som har något tips på bra utbildningar med liknande antagningspoäng som jag kommer ha?

Stort tack på förhand! Behöver verkligen hjälp.
Citera
2012-04-14, 15:54
Medlem
Jag kommer ex. söka 5 utbildningar.

Vid urval 1, kommer jag in på mitt 3:e val.

Jag vill istället läsa mitt 4:e val.

Kan jag nu till Urval 2 ändra prioriteringsordning, så jag kan läsa mitt 4:e val.
Eller stryks allt automatiskt som kommer efter det jag blir antagen till?
Citera
2012-04-14, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torsten45
Jag kommer ex. söka 5 utbildningar.

Vid urval 1, kommer jag in på mitt 3:e val.

Jag vill istället läsa mitt 4:e val.

Kan jag nu till Urval 2 ändra prioriteringsordning, så jag kan läsa mitt 4:e val.
Eller stryks allt automatiskt som kommer efter det jag blir antagen till?
Allt under det du sökt stryks såvida dom inte adderas ihop till 45p eller mindre.
Citera
2012-04-14, 16:21
Medlem
Kosmios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Allt under det du sökt stryks såvida dom inte adderas ihop till 45p eller mindre.

Så om jag kommer in på mitt andra val så stryks dom nedanför och jag blir reserv på mitt första val då eller?

En annan fråga som jag hoppas någon kan besvara, jag går för tillfället just nu redan på ett program, hur jag gör med det om jag kommer in nu till hösten, kan jag bara då avregistrera mig efter terminens slut eller kommer det bli några problem?
Citera
2012-04-14, 16:28
Medlem
Någon som vet när respektive uni/högskola vet hur många dom ska ta in? är det något som fastställs precis innan antagningsbeskedet eller kan dom ha bestämt sånt redan nu? (spekulerar bara lite, vet att det är olika från skola till skola)
Citera
2012-04-14, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmio
Så om jag kommer in på mitt andra val så stryks dom nedanför och jag blir reserv på mitt första val då eller?

En annan fråga som jag hoppas någon kan besvara, jag går för tillfället just nu redan på ett program, hur jag gör med det om jag kommer in nu till hösten, kan jag bara då avregistrera mig efter terminens slut eller kommer det bli några problem?
Om du söker program ja.

Bästa är att kontakta skolan när du vet huruvida du kommer byta eller inte. Kontakta även CSN. Om du gör det bör du inte få några problem.
Citera
2012-04-14, 17:30
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breakbot
Någon som vet när respektive uni/högskola vet hur många dom ska ta in? är det något som fastställs precis innan antagningsbeskedet eller kan dom ha bestämt sånt redan nu? (spekulerar bara lite, vet att det är olika från skola till skola)

Det s.k. antagningstalet måste vara inmatat i VHS:s antagningssystem några dagar före respektive urval sker (vilket blir drygt en vecka före antagningsbeskedet publiceras).

När beslutet sker och vem som beslutar skiljer mellan olika lärosäten så det går inte att säga generellt. Beslutet kan alltså redan ha fattats nu, men kan också ske långt senare.

Bortsett från antagningstalet (som är det antal som säger exakt hur många som antas i urvalet; med undantag för att alla som antagits i U1 och svarat ja i tid blir antagna även i U2 oavsett om de är fler än antagningstalet eller inte), så finns något som kallas planeringstal vilket är det antal som lärosätena har som riktmärke för hur många studenter som är kvar någon veckor in på terminen, dvs efter avhopp och reservantagning. Detta tal har mer med budget att göra, och det kan mycket väl redan vara bestämt. Jag skulle även tro att det vanligaste är att planeringstalet bestäms på högre nivå än antagningstalet (som nog mest bestäms av erfarna antagningshandläggare/chefer med intention att nå planeringstalet).
Citera
2012-04-15, 18:42
Medlem
Faqts avatar
Hela systemet är ju korkat alltså. Går det på något sätt att välja en annan utbildning när man väl har blivit antagen till en? Jag vet det här med 45 poäng max, men att det ska vara på detta viset är ju idiotiskt. Kan man inte komma runt det på något sätt? Kan man stryka utbildningar efter att man fått sitt antagningsbesked till exempel?
Citera
2012-04-15, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faqt
Hela systemet är ju korkat alltså. Går det på något sätt att välja en annan utbildning när man väl har blivit antagen till en? Jag vet det här med 45 poäng max, men att det ska vara på detta viset är ju idiotiskt. Kan man inte komma runt det på något sätt? Kan man stryka utbildningar efter att man fått sitt antagningsbesked till exempel?
Nej. Du kan stryka högre prioriterade utbildningar efter sista-datumet den 16:e april, men efter antagningen är ditt val mellan det du kom in på och inget alls.
Citera
2012-04-15, 20:07
Medlem
Faqts avatar
Retarderat. Kan iofs förstå det, för att de som hanterar vilka som ska gå vilken kurs osv ska få det lätt, men det är ju inte så roligt för mig som individ...
Men, kan jag tex söka först en distanskurs i tex engelska på 15 poäng, som jag blir antagen till, och efter det läkarprogrammet och bli antagen till den med? Det borde ju bli 45 hpoäng på den terminen då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in