2012-06-03, 17:09
Medlem
Giulianis avatar
Hej, på antagning.se står det "Obehörig" till de utbildningar jag sökt till. Jag gissar att det är för att mina betyg inte hunnits registreras in i databasen ännu, eller dylikt (trots att alla mina betyg är satta, i alla fall i min skolas databas). Men för att vara på den säkra sidan så tänkte jag fråga om ni andra råkat ut för samma sak?
Citera
2012-06-03, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giuliani
Hej, på antagning.se står det "Obehörig" till de utbildningar jag sökt till. Jag gissar att det är för att mina betyg inte hunnits registreras in i databasen ännu, eller dylikt (trots att alla mina betyg är satta, i alla fall i min skolas databas). Men för att vara på den säkra sidan så tänkte jag fråga om ni andra råkat ut för samma sak?
Helt normalt.
Citera
2012-06-08, 01:16
Medlem
Om skolan tar emot 60elever på ett program och bara 50 har sökt det i första hand, Betyder det då att alla behöriga 50 som sökt det i första hand kommer in, även om man inte har bra snitt? Även om det finns 600sökande i andra hands val?

http://vhs.se/Global/Statistik/HT2012/HT2012_sokande_program.pdf
Citera
2012-06-08, 02:03
Medlem
zxqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av king87
Om skolan tar emot 60elever på ett program och bara 50 har sökt det i första hand, Betyder det då att alla behöriga 50 som sökt det i första hand kommer in, även om man inte har bra snitt? Även om det finns 600sökande i andra hands val?

http://vhs.se/Global/Statistik/HT2012/HT2012_sokande_program.pdf
Nej, ett förstahandsval är inte mer värt än ett andrahandsval.
Låt säga att att av dom 600 andrahandssökande - så finns det 100 som inte kommer in på sitt förstahandsval, om dom 100 har högre snitt än dig - så kommer dom gå före dig.
Citera
2012-06-08, 02:28
Medlem
okey, tack, då vet man det

Så efter antagningsbesked 12 juli får man veta om man kommit in eller om man är reserv.

Det förklarar då varför i urval 1 snittet är alltid högre
Citera
2012-06-08, 04:09
Medlem
Saltydixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
Personer från den urvalsgruppen kommer dock endast antas ifall det inte finns några reserver alls i någon annan urvalsgrupp.

Betyder det att om jag har gjort en sen anmälan då tas alla andra som har anmält sig i tid in före mig även om deras betyg är lägre?
Senast redigerad av Saltydix 2012-06-08 kl. 04:17.
Citera
2012-06-08, 08:54
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltydix
Betyder det att om jag har gjort en sen anmälan då tas alla andra som har anmält sig i tid in före mig även om deras betyg är lägre?

Sena anmälningar behandlas bara om det finns platser kvar
Även om högskolan tar emot sena anmälningar till vissa utbildningar, är det ingen garanti för att du ska få en plats. Det är bara om det finns lediga platser på en utbildning som du kan få plats. Förutsättningen är då förstås att du är behörig.

Ja. Utbildningen blir inte full och då kan de ta in folk från sen anmälan.
Citera
2012-06-13, 07:01
Medlem
Antagning.se obehörig?

Hej jag undrar när ens betyg blir hämtade så att man slipper stå som obehörig hela tiden? Har skickat mail till Antagning.se ett par gånger under de senaste två veckorna men får ju inga svar, funderar på att ringa och fråga?

Hur lång tid brukar det ta innan de blir hämtade? Är det ett speciellt datum dem hämtas eller hur funkar det? Står ju inget speciellt om det på deras hemsida heller, eller kanske bara jag är jag som är dum och inte ser?
Citera
2012-06-13, 08:24
Medlem
jettesnels avatar
Det står inte när de är klara, du får ett mejl om det när de har gått igenom alla som har sökt in. Hur långt tid det brukar ta vet jag inte...
Citera
2012-06-13, 10:02
Medlem
Finns massa trådar som berör ämnet på ett ungefär. Dessutom står det tydligt på hemsidan.

Hursomhelst. Det finns inga normer tidsmässigt av självklara skäl. Detta eftersom det är skolan som skickar in betygen och dom sätter och skickar in betyg när dom vill. Dessutom så tar det tid att registrera in allt. Mao finns två väldigt varierande faktorer.

Till hemsidan:
När dina meriter registrerats så bör du även få ett mejl där du ombeds kontrollera dina uppgifter.

https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Hall-koll-hela-perioden/Kolla-dina-uppgifter-/

Dessa kommer under maj-juni.

https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum/

15 mars
Webbanmälan öppnar

16 april
Sista anmälningsdag

8 maj

Sista dag att betala anmälningsavgift
eller styrka avgiftsbefrielse*

Maj-juni
Kontrolluppgifter

21 juni
Sista kompletteringsdag**

12 juli
Antagningsbesked med svarskrav

30 juli
Sista svarsdag

6 augusti
Slutgiltigt antagningsbesked

Mao så är det poänglöst att ringa i mitten av juni. Jag själv fick mina kontrolluppgifter bekräftade 29:e maj och då har jag gått ut gymnasiet för 3 år sedan. Min flickvän fick sitt mejl igår (nästan 2 veckor senare).

Och du kommer inte få en VIP-fil öppnad bara för du ringer och mejlar massa till VHS.
Senast redigerad av mark.knopfler 2012-06-13 kl. 10:05.
Citera
2012-06-13, 11:33
Medlem
Afskums avatar
Mitt betyg lades in samma dag som jag tog studenten, då jag fick mitt slutbetyg i handen.
Citera
2012-06-18, 15:57
Medlem
Obehörig Antagning

Hej,

Det står på antagning.se att jag är obehörig, dvs dem har inte fått mina betyg.
Men min gymnasieskola är med i betygsdatabasen (ny skola, gick med 2012).
Det är lite bråttom nu, om gymnasieskolan inte skickat in alla betyg korrekt så får jag själv skicka in mina betyg innan den 21 Juni.

Är det likadant för många andra, är det vanligt att detta händer?
När kommer jag få besked på att antagning.se har fått mina betyg?
Ska jag skicka in mina betyg ifall dem inte får det från gymnasieskolan som en extra livlina?

Ursäkta för alla frågor, känner mig väldigt stressad nu bara!

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in