Ni som undrar över reservplats kan kolla tidigare års statistik och jämföra första/andra urval och hur mycket överintag det var. Är det stort överintag är det inte säkert reserver tas in ens om någon tackar nej/hoppar av. Men är man reserv 1-5 med 20+ platser har man ofta en bra chans. Allt brukar variera stort mellan olika program och kurser. Ibland kan man komma in med jättehög reservplats och ibland inte alls.
Citat:
Ursprungligen postat av Repo
Har precis kollat mitt svar och är kluven. Har blivit antagen till två "strökurser" varav den som ligger högst är på 30hp. Lätt sagt: 1.kurs 30hp (normal) 2.kurs 15hp (distans samt halvfart) reserv 1 på hp, 3. baskurs 15hp (distans halvfart). Jag är antagen till nummer ett och tre men står som reserv på nummer två. Nu när jag fått beskedet så är jag mera intresserad av kurserna två och tre så jag vet inte vad jag ska göra. Finns det nån chans att jag kan komma in på reservplatsen? Har även en utbildning bakom mig som jag antagligen inte ska läsa i höst eftersom jag klantat mig, så det tynger mig också. Vad är taket för hur många poäng man får läsa utöver ett program på 330hp?

Finns inget tak vad jag vet förutom vad man kan komma överens med olika högskolor. Sen så kan du bara antas till max 45 hp per termin via studera.nu. Men det brukar gå att trixa genom att söka efter andra urvalet eller kontakta skolan direkt. Det kan dock blir problem att komma in på attraktiva kurser.