2011-07-19, 23:44
Medlem
Tjena, skulle behöva lite hjälp här. Jag går rakt på sak:

Jag kom in på läkarlinjen i Linköping men vill hellre plugga på KI... För närvarande ligger jag på reservplats nr 10 på karolinska och det står såhär:

1 KI-41006

Läkarprogrammet
330hp, Dagtid, Helfart (100%)
Utbildningsprogram
Normal undervisning
Karolinska institutet,
Solna
Grundnivå

BI-22,50 Res 10 Ant i ug 50

Vilka chanser har jag att komma in på KI?
Citera
2011-07-19, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChippenK
Tjena, skulle behöva lite hjälp här. Jag går rakt på sak:

Jag kom in på läkarlinjen i Linköping men vill hellre plugga på KI... För närvarande ligger jag på reservplats nr 10 på karolinska och det står såhär:

1 KI-41006

Läkarprogrammet
330hp, Dagtid, Helfart (100%)
Utbildningsprogram
Normal undervisning
Karolinska institutet,
Solna
Grundnivå

BI-22,50 Res 10 Ant i ug 50

Vilka chanser har jag att komma in på KI?
Ta vårintaget i värsta fall. Med 22.5 kommer du in lätt på våren.
Citera
2011-07-19, 23:59
Medlem
radarsprays avatar
Jag är reserv nummer 22 till civilekonom i Linköping, antal antagna i urvalsgruppen var 90. Vad tror ni jag har för chanser?
Citera
2011-07-20, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bretteur
Ta vårintaget i värsta fall. Med 22.5 kommer du in lätt på våren.
Ok aa har hört det från flera men jag vill helst inte tacka nej till en plats jag redan har.. Är rädd för att jag inte kommer in åndå liksom
Citera
2011-07-20, 00:12
Medlem
radarsprays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radarspray
Jag är reserv nummer 22 till civilekonom i Linköping, antal antagna i urvalsgruppen var 90. Vad tror ni jag har för chanser?

Ursäkta att jag citerar mig själv, vill inte råka ut för att bli missad om jag editerade istället.

Om det står att 89 blev antagna i första urvalet, och 72 har blivit antagna i urval två förra året - innebär det att ytterligare 72 blev antagna, alltså 72 som var reserver?
Citera
2011-07-20, 00:15
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radarspray
Ursäkta att jag citerar mig själv, vill inte råka ut för att bli missad om jag editerade istället.

Om det står att 89 blev antagna i första urvalet, och 72 har blivit antagna i urval två förra året - innebär det att ytterligare 72 blev antagna, alltså 72 som var reserver?
Nej, det innebär enbart att de minskade (över?)intaget något från U1 till U2.
Citera
2011-07-20, 00:21
Medlem
radarsprays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Nej, det innebär enbart att de minskade (över?)intaget något från U1 till U2.
okej, vad tror du att jag har för odds då?
Citera
2011-07-20, 00:36
Medlem
Wolus avatar
Har en fråga;
hamnade som första reserv i Urvalsgrupp 2 (alltså kompletteringsgruppen); 13st är antagna.
Statistiskt sett, kommer någon hoppas över platsen och ge den till mig? Hittar nämligen ingen information om detta!

MVH
Citera
2011-07-20, 01:00
Medlem
n1lss avatar
4 reserv HP med 78 i antal i ug står jag som. Detta gäller för en fristående kurs på Uppsala universitet (FE A). Hurdana är mina chanser? Utifrån vad jag läst verkar det vara ganska lugnt men när man ändå är i krokarna..
Citera
2011-07-20, 08:21
Medlem
Ni som undrar över reservplats kan kolla tidigare års statistik och jämföra första/andra urval och hur mycket överintag det var. Är det stort överintag är det inte säkert reserver tas in ens om någon tackar nej/hoppar av. Men är man reserv 1-5 med 20+ platser har man ofta en bra chans. Allt brukar variera stort mellan olika program och kurser. Ibland kan man komma in med jättehög reservplats och ibland inte alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Repo
Har precis kollat mitt svar och är kluven. Har blivit antagen till två "strökurser" varav den som ligger högst är på 30hp. Lätt sagt: 1.kurs 30hp (normal) 2.kurs 15hp (distans samt halvfart) reserv 1 på hp, 3. baskurs 15hp (distans halvfart). Jag är antagen till nummer ett och tre men står som reserv på nummer två. Nu när jag fått beskedet så är jag mera intresserad av kurserna två och tre så jag vet inte vad jag ska göra. Finns det nån chans att jag kan komma in på reservplatsen? Har även en utbildning bakom mig som jag antagligen inte ska läsa i höst eftersom jag klantat mig, så det tynger mig också. Vad är taket för hur många poäng man får läsa utöver ett program på 330hp?
Finns inget tak vad jag vet förutom vad man kan komma överens med olika högskolor. Sen så kan du bara antas till max 45 hp per termin via studera.nu. Men det brukar gå att trixa genom att söka efter andra urvalet eller kontakta skolan direkt. Det kan dock blir problem att komma in på attraktiva kurser.
Senast redigerad av Split.Horizon 2011-07-20 kl. 08:27.
Citera
2011-07-20, 10:40
Medlem
Hej!
Nu är det så att jag kom in på mitt 6:e val men vill helst gå något av mina 4 första val.
Alltså, så här ser det ut:

1. Reserv 16 .. 48 i UG

2. Reserv 20 .. 54 i UG

3. Reserv 32 .. 51 i UG

4. Reserv 4 .. 48 i UG

5. Inte viktigt

6. Antagen!

Då undrar jag..
* Kan jag tacka ja både till det jag har blivit antagen till och mina reservplatser?
* Alla programmen är civilingenjör (5år), hur många alternativ kan jag stå kvar som reserver till?

Väldigt tacksam för svar
Citera
2011-07-21, 04:56
Medlem
svampdamps avatar
Någon som vet hur stor chansen är att komma in på systemvetenskap i uppsala om man nu lägger en sen anmälan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in