2010-08-26, 16:02
Medlem
Holmiz89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-gustav
Enligt mina erfarenheter så är det inga problem alls att vänta några dagar eller till och med veckor med att köpa kurslitteraturen. Jag känner folk som inte köpte några böcker över huvud taget under sin första termin och de klarade den tentan utan problem.

Tackar för svar! men fick precis reda att kurslitteraturen har kommit så det var tur det^^
Citera
2010-08-29, 16:51
Medlem
Hej alla,

Jag har kollat på denna hemsidan angående en utbildning som jag vill söka till:

http://www.edu.mah.se/VGSSK/

Om jag förstått rätt så ska man redan ansöka den 15 september. Dock så har jag tänkt att göra högskoleprovet för att komma in och det görs ju inte förens den 23 oktober.

Hur ska man ta sig tillväga? Ska jag söka med mina gymnasiebetyg och sen skicka in högskoleprovs resultat till dem? Det känns väldigt sent att hinna med detta eftersom man inte får tillbaka resultatet förens i november/december. Kursen börjar i januari.

Hoppas ni kan hjälpa mig.
Tack
Citera
2010-08-29, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarDuJobb
Hej alla,

Jag har kollat på denna hemsidan angående en utbildning som jag vill söka till:

http://www.edu.mah.se/VGSSK/

Om jag förstått rätt så ska man redan ansöka den 15 september. Dock så har jag tänkt att göra högskoleprovet för att komma in och det görs ju inte förens den 23 oktober.

Hur ska man ta sig tillväga? Ska jag söka med mina gymnasiebetyg och sen skicka in högskoleprovs resultat till dem? Det känns väldigt sent att hinna med detta eftersom man inte får tillbaka resultatet förens i november/december. Kursen börjar i januari.

Hoppas ni kan hjälpa mig.
Tack

Provresultatet registreras automatiskt så du behöver inte tänka på någonting förutom att söka utbildningen precis som vanligt. Du hamnar i båda urvalsgrupperna så du behöver inte oroa dig.
Citera
2010-08-29, 17:15
Medlem
Tack för svar!

Nu undrar jag också vad som kommer hända om man inte har biologi A (det krävs för behörighet). Jag har inte läst biologi A på gymnasiet. Jag gick teknik/Natur och har Kemi A och Fys A, dock inte biologi.

Går biologi att läsa upp på komvux?

Tack så mycket.
Citera
2010-08-29, 17:35
Medlem
Stardustbabys avatar
Hejsan

Jag har en fråga angående studier på högskolan. Om man är ca 50år gammal men saknar slutbetyg - hur gör man då?

Alltså man har läst på gymnasiet i Norge men detta var för länge länge sedan - kan man ta reda på dessa betyg på något sätt och kunna använda dessa som slutbetyg?

Hur gör man annars?

Tacksam för svar!
Citera
2010-10-26, 19:36
Medlem
raugers avatar
Kan någon hjälpa mig att förstå vilken urvalsgrupp jag är i? Var hos SYO tidigare idag och hon berättade då att jag kommer hamna i urvalsgrupp I och jag tänkte inte så mycket på det.

Nu när jag läser att urvalsgrupp I är direktgruppen blir jag fundersam. Är inte denna grupp för de som har sitt slutbetyg från gymnasiet utan kompletteringar?

Jag har ett samlat betygsdokument från gymnasiet och läser just nu upp ca 1150 poäng på komvux ()
Vilken grupp tillhör jag egentligen?

mvh
Citera
2010-10-26, 20:02
Medlem
Artygs avatar
Pluggar för tillfället till civ. ingenjör på LTH.
Har dock alltid avsett att ta ut några hp ekonomi och få ut en dubbelexamen.

Jag kom på idag att det vore schysst att ta dessa ekonomi-hp nu till våren och har lust att läsa 90hp ekonomi på ett år och sedan återvända till civ.ingen. VT2012.

1. Jag är mycket väl medveten om att jag missat sista dagen för ansökan. Har har gjort en sen anmälan till företagsekonomi 30P och nationalekonomi 30P på Lunds universitet. Är mina chanser att komma in helt körda? Mikroskopiska? (Det är väl bara kurser som inte fylls där man tar in sena ansökningar? Mao, jag är körd då båda kurserna fylls till bredden likt en vagina utav en FB-kuk).

2. Jag vill läsa 90hp ekonomi på ett år, jag blir förmodligen bara antagen till 30hp OM jag bli antagen. Är det bara till att prata med studievägledningen och förklara att jag vill läsa 150%-takt?
Senast redigerad av Artyg 2010-10-26 kl. 20:05.
Citera
2010-10-26, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Kan någon hjälpa mig att förstå vilken urvalsgrupp jag är i? Var hos SYO tidigare idag och hon berättade då att jag kommer hamna i urvalsgrupp I och jag tänkte inte så mycket på det.

Nu när jag läser att urvalsgrupp I är direktgruppen blir jag fundersam. Är inte denna grupp för de som har sitt slutbetyg från gymnasiet utan kompletteringar?

Jag har ett samlat betygsdokument från gymnasiet och läser just nu upp ca 1150 poäng på komvux ()
Vilken grupp tillhör jag egentligen?

mvh
Studera.nu har mycket matnyttig information. t.ex om urvalsgrupper.

Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Pluggar för tillfället till civ. ingenjör på LTH.
Har dock alltid avsett att ta ut några hp ekonomi och få ut en dubbelexamen.

Jag kom på idag att det vore schysst att ta dessa ekonomi-hp nu till våren och har lust att läsa 90hp ekonomi på ett år och sedan återvända till civ.ingen. VT2012.

1. Jag är mycket väl medveten om att jag missat sista dagen för ansökan. Har har gjort en sen anmälan till företagsekonomi 30P och nationalekonomi 30P på Lunds universitet. Är mina chanser att komma in helt körda? Mikroskopiska? (Det är väl bara kurser som inte fylls där man tar in sena ansökningar? Mao, jag är körd då båda kurserna fylls till bredden likt en vagina utav en FB-kuk).
Exakt, tyvärr kan man nog bedömma dina chanser som slim to none. Att du söker till VT kan eventuellt göra chanserna lite mindre mikroskopiska.
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
2. Jag vill läsa 90hp ekonomi på ett år, jag blir förmodligen bara antagen till 30hp OM jag bli antagen. Är det bara till att prata med studievägledningen och förklara att jag vill läsa 150%-takt?
Yes, ta ett snack med valfri studievägledare, om du har bra motivering, bra studieresoutat osv borde det inte vara några större problem.
Citera
2010-10-27, 00:44
Medlem
JackieDans avatar
Jag har en fråga angående antagningen.

För närvarande så går jag redan på högskolan. Men jag sökte för skoj skulle till våren ifall jag skulle bli missnöjd med min nuvarande utbildning. Om jag då skulle råka bli antagen nu till våren, men jätte gärna vilja fortsätta istället, kommer jag då strykas från min skola bara för att jag kommer in på en annan utbildning?
Citera
2010-10-27, 07:42
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackieDan
Jag har en fråga angående antagningen.

För närvarande så går jag redan på högskolan. Men jag sökte för skoj skulle till våren ifall jag skulle bli missnöjd med min nuvarande utbildning. Om jag då skulle råka bli antagen nu till våren, men jätte gärna vilja fortsätta istället, kommer jag då strykas från min skola bara för att jag kommer in på en annan utbildning?

Nej, sålänge du inte hoppar av dina nuvarande utbildning.
Citera
2010-10-28, 10:55
Medlem
Qnazels avatar
Så nu håller jag på att slita mitt hår över de här jävla mastersintagningarna.
Jag vill jättegärna läsa en master, men jag vet inte hur höga betyg som krävs. Har genomgående klarat alla tentor på första försöket, men har bara två vg i två delkurser. Ska göra mitt bästa för att sätta VG på c-uppsatsen, men det är inte säkert att jag lyckas.

Finns det något sätt att gissa sig till ungefär vilken nivå det ligger på? Är VHS tillförlitligt? Hittade utbildningar som bara hade fem antagna i första och andra urvalet sammanlagt. Kan de driva utbildningar med så få platser?!
Citera
2010-10-28, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qnazel
Finns det något sätt att gissa sig till ungefär vilken nivå det ligger på? Är VHS tillförlitligt?
Min erfarenhet är att VHS inte är tillförlitligt vad gäller vissa masterutbildningar, primärt de där urvalet görs av skolorna själva. Är programmet i fråga attraktivt och har väldigt få sökande bör du nog utgå ifrån att siffrorna är felaktiga, men samtidigt har jag hört att till exempel Handelshögskolan i Göteborg har haft problem att få tillräckligt många sökande med utförda GMAT-prov inom vissa ämnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in