2010-07-09, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ultimate_TF
Vissa media är populär med ja, fast det finns så många olika varianter där. Finns ju vissa utbildningar där man kommit in tidigare år med HP under 1.0 tidigare år.. Men visst, de är populära och vissa är mycket svåra. Inget klår ju dock främst läkarlinjen som är grym varje år. Tandläkare kan jag ju lägga till som en populär med.

Retail brukar inte ligga lika högt som Ekonomie kandidatprogram på handels nej, förra året var den ganska mycket lägre.

Den utbildningen jag sökt behövdes bara 0,1 på h-provet förra året vid första antagningen. Jag har 0,6 på mitt. Osäker på om det räcker eftersom det var nästan dubbelt så många förstahands sökande i år mot förra
Senast redigerad av musicholic 2010-07-09 kl. 16:36.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Festungbreslau
Fattar inte varför jag uppdaterar studera.nu 5 gånger per dag, har 296 hp och maxtaket på magisterkurserna jag sökt är 300 så det är typ platsgaranti.

Ontopic; spekulerar i att beskedet kommer på söndag så att normala användare inte drabbas av den höga belastningen.

Tvivlar på att någon på studera jobbar på söndag.
Citera
Medlem
ultimate_TFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppgandalf
Vad skulle du säga om chansen att komma in på läkarlinjen med 1.9 i HP-kvoten i år?
Att det nog kan bli lotten som fäller avgörande är jag rädd.. Sen kan det ju skifta lite från linje till linje med + att det är ju först efter andra urvalet talen "sätter sig".
Citera
2010-07-09, 16:37
Medlem
Citat:
Vissa media är populär med ja, fast det finns så många olika varianter där. Finns ju vissa utbildningar där man kommit in tidigare år med HP under 1.0 tidigare år.. Men visst, de är populära och vissa är mycket svåra. Inget klår ju dock främst läkarlinjen som är grym varje år. Tandläkare kan jag ju lägga till som en populär med.

Retail brukar inte ligga lika högt som Ekonomie kandidatprogram på handels nej, förra året var den ganska mycket lägre.

Den utbildningen jag sökt behövdes bara 0,1 på h-provet förra året vid första antagningen. Jag har 0,6 på mitt. Osäker på om det räcker eftersom det var nästan dubbelt så många förstahands sökande i år mot förra

EDIT: oj detta blev visst postat 2 ggr.
Citera
2010-07-09, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcnugget
Känner mig rätt lugn då jag vet att jag kommer in på det jag sökt. Då 10 pers sökt i första hand ( en av dessa är jag ) och dom tar in 20 eller 30 pers på utbildningen, så kommer man ju in Jag har sökt civilingenjör, teknisk design, Sundsvall. Den utbildningen ska vara ny på Mittuniversitetet, men någon som vet nått om denna utbildning ändå? Hur svår är en civilingenjörsutbildning? Kanske är det så att någon annan här på fb har sökt samma utbildning?

Sorry att jag sabbar ditt lugn, men bara för att så några valt det i första hand behöver det inte betyda att du är säker. Det kan mycket väl finnas såna som valt ditt program i andra, tredje eller ännu lägre hand som inte kommer in på det före och därför konkurrerar med dig. Har de då högre meritvärde kommer de in före dig, oavsett rangordning på valet. Du måste alltid kolla på det totala antalet sökande för att kunna vara säker på att komma in.

Men det brukar väl inte krävas så högt på civ.ing.utb. i allmänhet däruppe? Det blir säkert ungefär lika hög antagning som på de andra inriktningarna, så om du har det + meritpoäng borde du nog vara säker.

Har förresten också sökt civilingenjör, dock inte i Sundsvall. Tycker att matte och fysik är kul och fick nästan alltid bra betyg på proven, hoppas själv att det räcker för att det inte ska vara för svårt
Citera
2010-07-09, 16:39
Medlem
Snoppgandalfs avatar
Citat:
Att det nog kan bli lotten som fäller avgörande är jag rädd.. Sen kan det ju skifta lite från linje till linje med + att det är ju först efter andra urvalet talen "sätter sig".

Sökt LU som första prio, kanske lättare med 1.9 där med tanke på att det är färre antal sökande än på samtliga övriga läkarutbildningar i landet? Tror du att det kan sjunka till 1.8 som lägsta antagna i urval 2, som i de senaste urvalen?

Berätta allt du kan/får berätta! Jag biter naglarna! :P
Citera
2010-07-09, 16:40
Medlem
Citat:

En viktig fråga till läkarprogrammet, vet du om B1 eller B2 blev störst?:P
Citera
2010-07-09, 16:45
Medlem
ultimate_TFs avatar
Citat:
Sökt LU som första prio, kanske lättare med 1.9 där med tanke på att det är färre antal sökande än på samtliga övriga läkarutbildningar i landet? Tror du att det kan sjunka till 1.8 som lägsta antagna i urval 2, som i de senaste urvalen?

Kan egentligen inte berätta så mycket, har inga siffror i huvudet och systemet kommer jag ju inte åt. Det kan nog sjunka ja, om man tittar på förra året så var det en utbildning som sänktes från 1,9 till 1,8 av dem (det var faktiskt Lund). Om det blir så i år igen kan inte ens jag gissa på, hur många som tackar nej osv går ju inte riktigt gissa.
Citera
2010-07-09, 16:46
Bannlyst
Citat:

Då är vi två
Citera
2010-07-09, 16:47
Medlem
ultimate_TFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StinaX
En viktig fråga till läkarprogrammet, vet du om B1 eller B2 blev störst?:P
Tror de kan bli lika stora typ. Men över lag på utbildningar blir nog B2 större är känslan eftersom kompletterade betyg oftast blir bättre än vanliga gymnasiebetyg.
Citera
2010-07-09, 16:50
Medlem
Snoppgandalfs avatar
Citat:
Kan egentligen inte berätta så mycket, har inga siffror i huvudet och systemet kommer jag ju inte åt. Det kan nog sjunka ja, om man tittar på förra året så var det en utbildning som sänktes från 1,9 till 1,8 av dem (det var faktiskt Lund). Om det blir så i år igen kan inte ens jag gissa på, hur många som tackar nej osv går ju inte riktigt gissa.

Okej. Enligt statistiken på läkarstudent.se så hade ju Umeå till och med 1.8or i urval1 förra hösten. Man ser även där att både umeå, linköping och lund hade 1.8 på urval2. Stämmer inte det?
Citera
2010-07-09, 16:53
Medlem
ultimate_TFs avatar
Citat:
Okej. Enligt statistiken på läkarstudent.se så hade ju Umeå till och med 1.8or i urval1 förra hösten. Man ser även där att både umeå, linköping och lund hade 1.8 på urval2. Stämmer inte det?
Jo självklart. Missade att LIU sänkte från 1,9 med. Och ja, umeå hade 1,8 på första urvalet med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in