Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-04-13, 00:03
  #1
Medlem
Matthew_Hopkinss avatar
Har en Saab 9-5 (Aero -00 Automat) som chockade oss med att vägra starta för en stund sedan.
Chansar på att det finns någon här som har liknande erfarenheter och kan hjälpa till med lite ledtrådar.
Lite bakgrundsinfo:

* Bilen har startat (flera gånger) och gått som en klocka (>10 mil), i lugnt tempo, tidigare idag.
* Motorn hade kallnat sedan senaste körning (ca 5 timmar), och det var ca +15 i garaget.
* Startmotorn går när man vrider på tändningen, men inget tecken finns på att motorn vill hosta igång.
* Batteriet verkar helt OK och allt annat får ström som det ska.
* Inga tidigare symptom, i form av startproblem, ojämn gång etc. har förekommit.
* Tändkasset (+katalysator) haverade och byttes (som garantiåtgärd) för ca 3 år sedan.
* Service är gjord regelbundet enligt Saabs rekomendationer.

Min första misstanke är att det är tändkasseten (igen). Men hur ofta brukar det hända egentligen!? Vad annat kan ligga nära till hands?
Vore väldigt tacksam för lite hjälp på traven.

//MH
__________________
Senast redigerad av Matthew_Hopkins 2009-04-13 kl. 00:14.
Citera
2009-04-13, 00:06
  #2
Medlem
Necrobutchers avatar
Bränslepumpen brukar vara ett ganska vanligt fel.
Citera
2009-04-13, 00:18
  #3
Medlem
Matthew_Hopkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrobutcher
Bränslepumpen brukar vara ett ganska vanligt fel.

OK, tack. Ska forska lite i det. Kanske går att kolla om den lever på något sätt. Men det får nog bli imorgon.
Citera
2009-04-13, 00:41
  #4
Medlem
Bergsmongos avatar
Alla säkringar hela? Dvs att säkring(ar) till motorstyrning är hela?

Två grejer behöver funka för att den skall starta: Bränsle och tändning.

För att kolla att bränsledelen fungerar, testa att starta med startgas. Börjar den knacka igång på startgas, kan du anta att felet ligger på bränsledelen. Du kan också (om sådan möjlighet finns på din bil) plocka loss returledningen från spridarna/spridaren/fuelrail/whatever och se om det kissar ur bränsle därifrån när du försöker starta. Om det kommer bränsle från returen så fungerar bränslepumpen.

För att testa tändningen kan du plocka loss ett tändstift, trycka i det i tändhatten igen och lägga det mot en jordpunkt. Försök starta motorn; om det gnistrar från stiftet så borde tändningen fungera. Eller så ber du en kompis att stoppa en finger i tändhatten, och när han skriker vet du att det funkar
Citera
2009-04-13, 07:18
  #5
Medlem
Öppna huven och lukta på tändkassetten, är den pajj så luktar den illa och det känner du lättast i den ände som kablarna går in i tändkassetten.
Citera
2009-04-13, 09:56
  #6
Medlem
hade exakt samma problem för några år sedan med min 9-5 2.3T, lämnade in den på saab, dom sa att det var en vevaxelgivare som var trasig, kostade väl runt 1000;- att byta inkl arbete, så jag gjorde inga efterforskningar utan betalade bara och såg glad ut, nu har bilen fungerat utan problem. Hoppas mitt inlägg kan vara till någon hjälp.
Citera
2009-04-13, 11:18
  #7
Medlem
NiV3Rts avatar
Jag gissar på vevaxelgivaren jag med. Ger varvräknaren ifrån sig nåt liv när du försöker starta den?
Citera
2009-04-13, 11:39
  #8
Medlem
kolla upp först om det är bränsle eller tändfel,,,startgas är smidigt om man ej kan skruva....
Citera
2009-04-13, 11:43
  #9
Medlem
Vrid på tändningen, bränslepumpen startar då och bygger upp tryck. Låter det inget är det förmodligen den so me död. Pumpen sitter under baksätet, lyft detta och du hittar ett litet hål i mattan. Tag bort detta plus det lock som sitter där och vips så har du pumpen framför dig. Knacka lite på den, kan hjälpa ibland.
Annars är det bara att köpa ny, ny eller beg. från skroten, enkelt att byta, passa på att ta bort skvalpskyddet i tanken när du ändå rotar.
Citera
2009-04-13, 12:45
  #10
Medlem
Necrobutchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ipreno
hade exakt samma problem för några år sedan med min 9-5 2.3T, lämnade in den på saab, dom sa att det var en vevaxelgivare som var trasig, kostade väl runt 1000;- att byta inkl arbete, så jag gjorde inga efterforskningar utan betalade bara och såg glad ut, nu har bilen fungerat utan problem. Hoppas mitt inlägg kan vara till någon hjälp.


Exakt det felet har min bil också haft. Men då startade bilen om den fått stå en stund. Att försöka få igång den direkt efter att man stängt av den var helt omöjligt.
Citera
2009-04-13, 12:51
  #11
Medlem
BesserWissers avatar
Finns det bränsle i tanken?
Citera
2009-04-13, 13:58
  #12
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ipreno
hade exakt samma problem för några år sedan med min 9-5 2.3T, lämnade in den på saab, dom sa att det var en vevaxelgivare som var trasig, kostade väl runt 1000;- att byta inkl arbete, så jag gjorde inga efterforskningar utan betalade bara och såg glad ut, nu har bilen fungerat utan problem. Hoppas mitt inlägg kan vara till någon hjälp.
Vevaxelgivare?
Vad har en sådan för syfte egentligen?

Dessa jävla givare överallt...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback