Megabump
Jag är själv ingen gute... Jag är född på ön men har sedan länge bott på fastlandet, men besöker ön då och då och har sommarjobbat där så jag vet kanske lite med en fastlännings ögon

. Det finns mycket positivt med Gotland; Vackert landskap och avslappnad stämning. Dock så vill jag varna för att flytta dit i en tro om att livet där består av att bo på en mysig gård, ge barnen en "trygg uppväxt" och sedan på ålderns höst mysa runt och sticka tröjor av fårull till barnbarnen. Det är speciellt att leva på en ö, mycket annorlunda mentalitet än att bo i Stockholm. Pratar du inte gotländska är du automatiskt inte en gotlänning, du kommer alltid vara lite annorlunda likaså dina barn. Sedan finns ju många fastlänningar, speciellt i Visby, men det är skillnad i ett fikarum då diskutionen förs på gotländska eller inte. Varje sommar invaderas också ön av "mördarsniglar" - varje gång du ska köpa en liter mjölk måste du trängas med dryga Stockholmare som rör sig i snigelfart och åmar sig över kvällens ekologiska middag. Ser man på statistiken är också självmordstalen på Gotland hög likaså arbetslösheten (fast många säsongar...). Kanske överdriver jag en smula, men det jag vill säga är att det finns problem på alla ställen och inget liv är en idyll. Många trivs på Gotland och jag skulle kunna flytta dit om jag hade en bra anledning, men inte bara för att det är fint.