2014-10-18, 20:08
Medlem
utan.att.stannas avatar
Vad tror ni om det nybyggda området som inte är klart änän? Det är väl militär platsen förr.
Citera
2014-10-20, 10:59
Medlem
utan.att.stannas avatar
Ingen gute?
Citera
2014-10-20, 15:36
Medlem
Jodå, gute här!

Det bör räcka
Citera
2014-10-20, 16:10
Medlem
JayGatsbys avatar
Nog för att man hade kunnat bo i Visby innerstad, men något sterilt nybygge på tidigare militär mark hade man bara blivit deprimerad av. Delvis pga livlös arkitektur, delvis pga deprimering att man ockuperar mark som borde tillhöra Krigsmakten.

Men det är nog förbenat tråkigt på vintern.
Citera
2014-10-20, 18:25
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilleJegerhjelm
Jodå, gute här!

Det bör räcka
innerstan?
Citera
2014-11-08, 17:27
Medlem
Megabump

Jag är själv ingen gute... Jag är född på ön men har sedan länge bott på fastlandet, men besöker ön då och då och har sommarjobbat där så jag vet kanske lite med en fastlännings ögon . Det finns mycket positivt med Gotland; Vackert landskap och avslappnad stämning. Dock så vill jag varna för att flytta dit i en tro om att livet där består av att bo på en mysig gård, ge barnen en "trygg uppväxt" och sedan på ålderns höst mysa runt och sticka tröjor av fårull till barnbarnen. Det är speciellt att leva på en ö, mycket annorlunda mentalitet än att bo i Stockholm. Pratar du inte gotländska är du automatiskt inte en gotlänning, du kommer alltid vara lite annorlunda likaså dina barn. Sedan finns ju många fastlänningar, speciellt i Visby, men det är skillnad i ett fikarum då diskutionen förs på gotländska eller inte. Varje sommar invaderas också ön av "mördarsniglar" - varje gång du ska köpa en liter mjölk måste du trängas med dryga Stockholmare som rör sig i snigelfart och åmar sig över kvällens ekologiska middag. Ser man på statistiken är också självmordstalen på Gotland hög likaså arbetslösheten (fast många säsongar...). Kanske överdriver jag en smula, men det jag vill säga är att det finns problem på alla ställen och inget liv är en idyll. Många trivs på Gotland och jag skulle kunna flytta dit om jag hade en bra anledning, men inte bara för att det är fint.
Citera
2014-12-09, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Har över 10 år i kön nu. Det lär väl räcka till innanför murarna eller?
äkta gute här...
Förstår inte varför du vill bo innanför murarna? Det finns knappt några parkeringsplatser,svindyra lägenheter och skrikande ungdomar långt in på småtimmarna under hela sommaren! Det enda är väl att det är lite kultur i dom äldre husen men dom är i gengäld trånga och har lågt till tak! Men det är ju bara min åsikt. Själv hade jag satsat på typ signalgatan eller byrumsgatan! Två väldigt populära områden i stan som är lite äldre men oftast renoverade och till betydligt rimligare pris!
Citera
2014-12-13, 12:28
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson941
äkta gute här...
Förstår inte varför du vill bo innanför murarna? Det finns knappt några parkeringsplatser,svindyra lägenheter och skrikande ungdomar långt in på småtimmarna under hela sommaren! Det enda är väl att det är lite kultur i dom äldre husen men dom är i gengäld trånga och har lågt till tak! Men det är ju bara min åsikt. Själv hade jag satsat på typ signalgatan eller byrumsgatan! Två väldigt populära områden i stan som är lite äldre men oftast renoverade och till betydligt rimligare pris!
Jo signalgatan är trevligt också. Men gamla fina hus, på pitoreska bakgator är betydligt charmigare. Man får ju försöka hitta någon bakgata och kanske inte ha fönstret jättenära gågatan direkt ( minns inte namnet).
Citera
2015-01-13, 11:19
Medlem
Mommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Har över 10 år i kön nu. Det lär väl räcka till innanför murarna eller?

10 år räcker till en etta, i övrigt så krävs 12 år och mer. För övrigt skall du vara höginkomsttagare med fast anställning och 100% positiva rekommendationer
Citera
2015-01-13, 11:25
Medlem
Mommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvskillz
BUMP!

Lyfter denna tråd för att fråga folk som bor där nere, hur ser det ut med jobb idag? Är reggad på "Gotlandshem" men hur är priserna på bostadsrätter/hus kring Visby?

Som jämförelse med orter, av samma storlek som Visby, på fastlandet så ligger priserna väldigt högt när det gäller bostadsrätter. En tvåa i ett hus byggt under 50-60 talet kostar i runda slängar 1-1,2 mille. Samma lägenhet på fastlandet kostar runt 3-400 000 kr
Citera
2015-01-15, 22:17
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommi
10 år räcker till en etta, i övrigt så krävs 12 år och mer. För övrigt skall du vara höginkomsttagare med fast anställning och 100% positiva rekommendationer
Va? Är det så pass alltså.. Vanlig inkomst och kötod räcker inte? Det är ju trots allt bara hyresrätter.
Citera
2015-05-03, 15:45
Medlem
Jag är gotlänning, fast just nu bosatt på västkusten. Har aldrig pratat gotländska och har aldrig känt mig utstött, enda gången det har varit jobbigt att inte ha en dialekt är sen jag flyttade hit till en stad som tycks hata Stockholmare och jag blir därför misstagen att vara det hela tiden. Men hemma på Gotland har ingen någonsin hackat på min dialekt. Eller brist på dialekt.

Gotland är vackert, jag kanske kan tänka mig bo där i framtiden men det som tar emot är att börja varje resa med färja (eller flyg, om man kommer över snälla biljetter). Brukar i regel bli ganska mycket mer omständligt än att bara, som här, kunna ta bilen eller tåget till någon nära och stor flygplats. Räkna alltid med extra resdagar, om ni har ett intresse för att resa. Pendla går, känner många som gör det. Skulle själv inte orka.

Hyresrätter, jag skulle nog jaga privata hyresrätter än Gotlandshem. Har bott på olika platser och hade ett tag en hyresrätt på adelsgatan, där stördes man inte så mycket av utelivet - det är värre om man bor på hästgatan eller i närhet till stora torget. Mitt favoritområde i Visby har dock hittills varit Lännaplan, fina bostadsrätter med närhet till allt inklusive innerstan.

Vibble är absolut att rekommendera för barnfamiljer, hade vikariat på en förskola där och det var väldigt lugna och trygga barn.

Är fortfarande ganska ung så har aldrig letat fastjobb på ön, säsongar däremot fortfarande.
Tror jobben för folk utan utbildningar finns på restauranger och inom handel, och är ganska begränsade - åtminstone på heltid. Vikariepool finns och när man jobbar inom den så finns både bättre och sämre perioder, gör man ett bra jobb på rätt ställe kan man ju knipa ett längre vikariat vilket är nice. Omtyckta vikarier får jobba.

Jag skulle akta mig för att bosätta mig i Klintehamn, Slite och Hemse. Mycket droger, skit och märkliga människor. Mitt hjärta klappar mest för södra Gotland och är man ute efter landet skulle jag hålla mig till det som ändå är relativt nära Visby, max 3 mil ifrån. Helst med närhet till 10ans linje, då den är den mest aktiva. Skönt när barnen blir äldre och att slippa köra dem i tid och otid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in