• 1
  • 2
2009-04-12, 16:56
Medlem
Bubas avatar
Tjenare! Någon här på forumet som flyttat till gotland eller även bor på ön?
Har blivit sugen på att flytta dit till en mysig gård. Hur är det med jobb? Finns det jobb så man kan försörja sig? Här där jag bor jobbar jag som lärarvikarie och det finns det gott om! Finns det det på gotland tro?
Man får mest hus för pengarna på ön så det är därför jag är sugen
/
Buba
Citera
2009-04-12, 17:34
Medlem
småsurs avatar
Känner igen dej från den fantastiska Nordkorea-tråden annars hade jag nog inte orkat svara

Det är inte lätt att få riktiga jobb på den här ön, man får tänka på att Gotland styrs mycket av den livsviktiga turismen och många gånger känns det som hälften av oss sommarjobbar och går sedan i ide under vintern. Dessutom har det ju varslats friskt här så arbetsmarknaden är nästan obefintlig, fast just lärare tror jag är en av de få arbetskategorierna som fortfarande har tjänster att tillgå.

Sen mest hus för pengarna? har du misstagit Gotland för Norrland eller?

Annars är du välkommen
Citera
2009-04-12, 17:42
Bannlyst
bra på sommaren annars kryllar det med massa socfall o annat , flytta inte dit
Citera
2009-04-12, 18:51
Medlem
Bubas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av småsur
Känner igen dej från den fantastiska Nordkorea-tråden annars hade jag nog inte orkat svara

Det är inte lätt att få riktiga jobb på den här ön, man får tänka på att Gotland styrs mycket av den livsviktiga turismen och många gånger känns det som hälften av oss sommarjobbar och går sedan i ide under vintern. Dessutom har det ju varslats friskt här så arbetsmarknaden är nästan obefintlig, fast just lärare tror jag är en av de få arbetskategorierna som fortfarande har tjänster att tillgå.

Sen mest hus för pengarna? har du misstagit Gotland för Norrland eller?

Annars är du välkommen

hehe okej, jo kan tänka mig att arbetsmarknaden är ganska svår. Men känns som det är lättare att fixa jobb där än i norrlan där det är 20-mil mellan jobb och bostad.
Nja husen ser bättre ut på Gotland än i norrland, letar efter en fin gård att bosätta mig i
/ BUba
Citera
2009-04-13, 18:08
Medlem
Bubas avatar
funderade på va fan man gör på vintern på gotland?
finns knappt nåt utbud eller?
Citera
2009-06-13, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buba
funderade på va fan man gör på vintern på gotland?
finns knappt nåt utbud eller?

Vad gör man i övriga sverige på vintern? ^^
Citera
2010-04-19, 23:04
Medlem
Continental Ops avatar
Har kollat lite på bostadssituationen här o ringt lite, det verkar fan vara tvärkört härute, särskilt om man ska ha tag i nåt nu precis innan sommaren? Jag menar i en större stad som oxå är lite svår att fixa boende i så löser det sig till slut men här finns det ju inte så många "platser" att söka o annonserna på diverse sajter verkar i huvudsak bestå av en massa folk som ska ha 7-8k per vecka
Citera
2010-06-27, 00:07
Medlem
drdracula141s avatar
Bumpar tråden lite! Befinner mig på Gotland just nu och har själv blivit förälskad i ön ska titta på ett hus innanför ringmuren som går loss på runt 3,7 mille är det värt att satsa på det kommer ha huset som sommarbostad men även hyra ut en del av huset till sommarturister. Jag planerar som delar av familjen jobba här under sommaren, men bo på fastlandet under vintern eftersom det är stendött här.

Jag kommer jobba här på ön nästa sommar.
Mvh Drdracula141.
Citera
2010-06-27, 16:43
Medlem
Snurrens avatar
Du får göra en ordentlig kalkyl för hur mycket pengar du kan få in via uthyrning. Medeltidsveckan och Almedals (politiker) veckan samt Stockholmsveckan (då olidligt Stueplansdrägg invaderar Visby). Dessa tre veckor kan man nog dubbla hyran, men annonserar du kan pappa Skattemyndigheten höra av sig och du får inte göra avdrag för räntor och amorteringar. Skulle tro att man kan få de flesta veckor uthyrda där, men frågan är var du själv ska bo då? Fram med kalkylatorn! Kolla gärna priser på Blocket, det verkar vara där man annonserar.

Såg just att du ska hyra ut en del av bostaden. Se till att möblera smart så att du får in många sängplatser ("Visby-modellen" verkar vara att man har en dubbelsäng även i vardagsrum med ett tunnt draperi omkring. Sk "familjesängar" med våningssäng där den nedre är 120 och den övre 80 cm kan ge 3 sängplatser på liten yta, men snälla du gör det lite snyggt också. Då kan man annonsera med snygga bilder och locka folk. Varning för bara skumgummimadrasser och ribbotten=vandrarhemsstandard, jättemånga människor klarar inte av det numera. Köp hellre schyssta resårmadrasser.

Jag hyr själv ut rum i Stockholms innerstad så jag vet hur det är, och för det mesta går det jättebra. Och om man har inrett fint så lämnar folk det oftast i fint skick.

Om du är lite smart och företagssam så kan du även annonsera ut romantiska helger i Visby året runt, men då måste det vara fint inrett. Nu kostar inte taxi så mycket från flygplatsen men kan du erbjuda hämtning och kanske frukostpaket så kan du nog få rätt bra betalt. Annons på Blocket funkar nog.
Senast redigerad av Snurren 2010-06-27 kl. 16:53.
Citera
2010-07-03, 07:34
Medlem
drdracula141s avatar
Åker till Visby på sönd för att skriva avtal på måndag. Ska passa på att stanna kvar på Gotland under Almedalsveckan.
Citera
2010-08-05, 09:31
Medlem
Fader Fourass avatar
Väcker liv i en gammal tråd eftersom jag ej fick starta ny p.g.a att den var för snarlik:

Jag undrar om någon som känner till Gotland bra kan berätta hur det är att bo året runt på ön?
Jag förstår att det är väldigt mycket mindre folk där under vinterhalvåret.. Men det bor ju trots allt nästan 60 tusen människor där permanent.
Funderar på att flytta dit p.g.a att man får mycket hus för pengarna, jag gillar miljön, närheten till havet o.s.v.

Vilka områden bör man undvika? Vilka områden kan ni rekomendera? Har i så fall tänkt mig någonstans runt Visby, kanske max 2-3 mil ifrån.
Hur är t.ex Klintehamn?
Hur är det för barn att växa upp där?
Bor det få eller många barnfamiljer där?
Citera
2010-09-15, 06:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fader Fouras
Väcker liv i en gammal tråd eftersom jag ej fick starta ny p.g.a att den var för snarlik:

Jag undrar om någon som känner till Gotland bra kan berätta hur det är att bo året runt på ön?
Jag förstår att det är väldigt mycket mindre folk där under vinterhalvåret.. Men det bor ju trots allt nästan 60 tusen människor där permanent.
Funderar på att flytta dit p.g.a att man får mycket hus för pengarna, jag gillar miljön, närheten till havet o.s.v.

Vilka områden bör man undvika? Vilka områden kan ni rekomendera? Har i så fall tänkt mig någonstans runt Visby, kanske max 2-3 mil ifrån.
Hur är t.ex Klintehamn?
Hur är det för barn att växa upp där?
Bor det få eller många barnfamiljer där?

Undrar också!

Skulle gärna vilja flytta till en lägenhet innanför murarna.

Någon som vet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in