2020-09-18, 04:28
Medlem
cineramas avatar
Saknar inte netto för fem öre. Skräp och sämst utbud på mat. I princip ett steg över ÖoB vad gäller matutbud. Skräpet klarar man sig utan, det är bara krafs som man inte ska köpa. Impulsköp. Usch.

Till och med i Danmark är Netto värdelöst. Men där kan man i alla fall köpa alkohol.
Citera
2020-09-18, 04:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janone
...och nu har de ju sålt de flesta butikerna till sina egna interna organisationer osv.
Till vilka organisationer då? Vad har Coop för organisationer?
Citera
2020-09-18, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Förr i tiden några månader sedan så kunde man verkligen FYNDA kvalitetsvaror på NETTO, min familj och jag levde som KUNGAR billigt! Det som har ersatts är blott en enkel ICA nära (eller coop nära whatever).

Det är ett stort svart hål som ersatts med ett dåligt LIDL som mina ben måste gå in till nu för att försöka fynda ganska dyra saker, brukar misslyckas då varorna är en blek kopia.

Frågan är således, varför saknar du Netto, och hur ska vi ersätta dess svarta hål?

Jag kan säga i min värld att jag önskar innerligt att Netto återuppstår men det känns långt borta.

Det är en fruktansvärd miss att Sverige inte kan hålla kvar en livsmedelskedja som Netto. Det blev ett tomt hål Butikerna ingick i försörjningssystemet i Sverige. Nu är det miljontals människor som blivit av med sin butik.

Jag var i Danmark i år, och la märke till att dom har minst dubbelt så många livsmedelskedjor. Fötex Rema1000 Aldi Coop SuperBrugsen Netto Lidl SPAR Fakta ..
Det är ett överflöd av butikskedjor - och inte nog med det:
DET Finns dubbelt så många butiker /per capita i Danmark
Man undrar hur danskar kan ha så mycket högre standard än Sverige..

Och för lite sen förlorade vi en annan stor dansk kedja - Harald Nyborg, som jag gärna handlade i.
Det är för bedrövlig att Sverige går bakåt på alla områden. Något är fel!
Citera
2020-09-18, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är en fruktansvärd miss att Sverige inte kan hålla kvar en livsmedelskedja som Netto. Det blev ett tomt hål Butikerna ingick i försörjningssystemet i Sverige. Nu är det miljontals människor som blivit av med sin butik.

Jag var i Danmark i år, och la märke till att dom har minst dubbelt så många livsmedelskedjor. Fötex Rema1000 Aldi Coop SuperBrugsen Netto Lidl SPAR Fakta ..

Och för lite sen förlorade vi en annan stor dansk kedja - Harald Nyborg, som jag gärna handlade i.

Felet är ju att ICA är alldeles för dominerande
Citera
2020-09-18, 07:56
Medlem
Citat:

Jag undrar lite om det inte är alkoholen som gör att Danmark kan ha så mycket mer småbutiker om det nu stämmer.

Jag får iaf uppfattningen att det är en stor andel alkohol i småbutikerna när man är i Danmark, Tyskland och delvis Polen. Nu kanske det är så på typiska "turistorter" - vet inte hur den typiska småbutiken ser ut i Grisknullebögd på Jylland ser ut.
Citera
2020-09-18, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
fynda ganska dyra saker på lidl??? är du helt slut i huvudet?

Det var 30 år sen vi hade dyrare varor i butikerna.

Idag är de flesta stora butiker ruskigt billiga jämfört mot lönen och bidragen.

idag är mat nästan gratis jämfört mot förr då ica maxi och dylika slagit ner alla små butiker i konkurs och säljer mat jättebilligt med jättelite anställd personal jämfört mot kundantal.

tar vi sen lidl,willys och liknande som dollarstore så är det sjukt att de kan hålla så låga priser jämfört mot svenska skatter och löner och borde inte få finnas i sverige då de tagit bort massa arbetstillfällen i sverige.

det är bara några få varor som gått upp i pris som tillexempel smör.

Precis, mat och kläder har inte hängt med i den generella prisutvecklingen så där finns inget utrymme för gnäll tyvärr.
Citera
2020-09-18, 08:16
Medlem
kitschis avatar
Den Nettobutik som funnits närmast mig var rörig, skräpig och hade sur personal som inte ville hjälpa en om man frågade om något. Jag kommer inte att sakna den ett dugg.
Citera
2020-09-18, 08:20
Medlem
Firewaias avatar
Fullständig pissaffär för a-lagare och polacker. Good riddance
Citera
2020-09-18, 08:22
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:

Sverige är kanske inte så företagsvänligt?
Citera
2020-09-18, 08:25
Medlem
Saknar inte ett dugg! Blev så glad när skiten försvann. Har nog att göra med att jag dumt nog jobbade där ett tag vilket var det värsta jag någonsin gjort. Personalen är deppig för att folk konstant sade till en vilken skitbutik det var och betedde sig som svin mot en plus att man alltsomoftast var två-tre pers eller ännu värre - själv - som skulle styra upp hela butiken plus sitta i kassan -_-. Det var inte konstigt att det såg ut som hej kom och hjälp mig och blev inte bättre när folk klagade.

Med det sagt så fyndade jag en hel del när jag jobbade där. Tror faktiskt inte jag handlat billigare än när jag jobbade där (och då fanns det inte någon personalrabatt att tala om heller). Men att gå dit med en inköpslista och tro att man skulle hitta allt, det gick ju inte. Plus att det ofta hände att vår butik inte fick in saker från bladet vilket gjorde folk ännu mera pissed off.
Senast redigerad av belovedillusion 2020-09-18 kl. 08:32.
Citera
2020-09-18, 08:37
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag kommer sakna deras plastkassar.

Instämmer !!
Citera
2020-09-18, 08:40
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Till vilka organisationer då? Vad har Coop för organisationer?

Olika konsumentföreningar, som CKB t.ex. (Coop-Kristianstad-Blekinge) Just i det fallet innebär det att gamla Netto i Karlshamn som övertagits av CKB konkurrerar med närbelägna Stora coop - som drivs av fristående Karlshamns konsumentförening. I Karlshamn finns f.ö en konsumentförening till, Mörrums. De driver bara en butik, coop i Mörrum.

https://kf.se/konsumentforeningar/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in