2011-05-23, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrpreben
5 -16 stod det. Och stor del beroende på dåliga irakiska piloter. Men WVR var fortsatt mycket fler. Så läs gärna hela resonmanget än att ta ta ut delar av det.

Och dina hundtratals israleliska BVR-kills verkar inte finnas.
Det har ju länge pratats om att i "framtidens krig" kommer alla strider utkämpas uteslutande BVR eller till huvuddelen för den delen. Ingen av de analytiker som har spått det har ju någonsin hitills fått rätt. Det är inte så utvecklingen har varit, det finns något inbyggt tekniskt problem i hela resonemanget. Det är ju hela tiden en uteckling av de sensorsystem som finns och motåtgärder som gör att du aldrig kan vara riktigt säker på exakt vad som döljer sig bakom ett radareko, visuell identifiering är och kommer vara en viktig faktor är nog det mest sannolika framtidsscenariot.

Allra särskilt israeliska luftstrider är, har och kommer att vara WVR.
Citera
2011-05-23, 08:27
Medlem
F-35 now 'unaffordable': Defense official
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5hUQ-TJ_PpNI9jn95VMXNzENcWhCw?docId=CNG.6e88a159378f5ff fe0c0bff0b06d8430.b11
Citera
2011-05-23, 10:33
Medlem
Citat:
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5hUQ-TJ_PpNI9jn95VMXNzENcWhCw?docId=CNG.6e88a159378f5ff fe0c0bff0b06d8430.b11

Ja det var ju väntat, förmodligen kommer yxan att hantera även F-35 programmet presis som det skedde med F-22. De har ju insett att den här strategin har förlorat sin funktion.
Citera
2011-05-23, 10:46
Medlem
BAGARN69s avatar
Citat:
Kanske spiken i kistan för F 35 ??
Citera
2011-05-23, 11:20
Medlem
Mikael666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAGARN69
Kanske spiken i kistan för F 35 ??

Hur menar du?

Jag är tveksam till att US kommer att lägga ner projektet, vad jag förstår så har de inga alternativ till F-35 och att ersätta med icke amerikanskt brukar väl vara uteslutet.

Men man kan ju alltid fantisera om att de skulle gå in i Gripen NG och börja bygga på licens.
Citera
2011-05-23, 12:43
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael666
Hur menar du?

Jag är tveksam till att US kommer att lägga ner projektet, vad jag förstår så har de inga alternativ till F-35 och att ersätta med icke amerikanskt brukar väl vara uteslutet.

Men man kan ju alltid fantisera om att de skulle gå in i Gripen NG och börja bygga på licens.
Alternativ finns, men ett hinder tror jag är stoltheten.
Eurofighter, Mirage, Gripen, Su-35 är alla bra alternativ. Även moderniseringar av F16 skulle kunna funka (dvs rysk doktrin), man tar den gamla kärran och tittar på vad man kan göra om designmässigt (vilket leder till ett nytt plan). En F16-stealth skulle gå snabbare att utveckla och vara billigare. Förhoppningsvis får den större vingyta också vilket medför större vapenlast och kortare startsträcka.

Jag undrar om inte det skulle vara billigare. Gripen NG som defensivt plan är ju helt oslagbart egentligen, men iom att USA är offensiva i allt så kanske ett vapen med större last passar dem bättre?
Citera
2011-05-23, 12:59
Medlem
Mikael666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Alternativ finns, men ett hinder tror jag är stoltheten.
Eurofighter, Mirage, Gripen, Su-35 är alla bra alternativ.

Det jag menade var amerikanska alternativ, att köpa icke amerikanskt ser inte jag som ett alternativ.

Citat:
Även moderniseringar av F16 skulle kunna funka (dvs rysk doktrin), man tar den gamla kärran och tittar på vad man kan göra om designmässigt (vilket leder till ett nytt plan). En F16-stealth skulle gå snabbare att utveckla och vara billigare. Förhoppningsvis får den större vingyta också vilket medför större vapenlast och kortare startsträcka.

Innebär inte såna stora förändringar ett i stort sett nytt plan och därmed ytterligare kostnader för ett designarbete. Visserligen skulle dom i ett sådant fall kunna baka in lite prestanda som dom missat med F-35.
Citera
2011-05-23, 13:34
Medlem
Citat:
Hur menar du?

Projketet kommer nog överleva. Jag gissar på en minskning i antalet plan och sen komplettera med andra modeller, nya som gamla.
Citera
2011-05-23, 14:02
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Det jag menade var amerikanska alternativ, att köpa icke amerikanskt ser inte jag som ett alternativ.

Innebär inte såna stora förändringar ett i stort sett nytt plan och därmed ytterligare kostnader för ett designarbete. Visserligen skulle dom i ett sådant fall kunna baka in lite prestanda som dom missat med F-35.
Naturligtvis, jag skrev ju att stoltheten var ett hinder

Visst skulle moderniseringen av hela programmet gå på en del, men det är så Ryssland gör.
Mig29 --> Mig35 (låg marginalkostnad)
Su 27 --> Su30 --> Su34 + Su35 + J111 (kinesisk) --> Pak FA (Skrovet på Su34 förenklar stealthuppgradering, jetinsuget är dessvärre inte optimerat för det ännu)
(Kostnadsökningarna i varje steg behöver inte dra iväg, Su27 30m$, Su30 33-45m$, Su34 36m$, Pak FA 100m$)

Kostnad för PAK FA -programmet: <10bn$, utslaget per plan ~100milj $
Kostnad F35 (programmet/planerat antal plan): 150-300milj $
Citat:
Ursprungligen postat av Wiki
Pentagon put a price of $207.6 million for each of the 32 aircraft to be acquired in FY2012, rising to $304.15 million ($9,732.8/32) if its share of RDT&E spending is included.
Som synes verkar det vara billigare att utveckla ett plan utifrån en fungerande plattform än att bygga helt från scratch någonting nytt. Dessutom liknar formerna och aerodynamiken modellerna emellan vilket förenklar konstruktion av styrsystem etc. F111 eller F18 kanske är en bättre plattform att ha i grunden när man vidareutvecklar.

Även Gripentänket är bra, modulär design där allting ska gå att byta enkelt. Ev har man ett tomt utrymme för spaningsutrusting i kroppen på flygplanet så man slipper ha kapsel samtidigt som man lätt kan uppgradera utrustningen. Många tomma utrymmen gör det lätt att anpassa flyget efter resp lands behov, se t.ex. utrymmet bakom cockpit i "icke VTOL"-versionen.

Så bygg vidare på en existerande formfaktor, applicera lego-tänk med fördragna kanaler för kablar etc, lämna många tomma utrymmen i cockpit för ytterligare styrsystem etc. Tänket nu verkar vara "fyll alla utrymmen" istället för att lämna potential för uppgraderingar.

(Samma erfarenheter gäller för det mesta, finns det en bra formfaktor i grunden så är det billigare att bygga vidare på den än att bygga helt nytt)

EDIT: Med tanke på att de kan sno kunskap och erfarenheter från F22 och F35 så skulle en stor del av kostnaderna gå att spara in. Min uppfattning är att F16-stealth skulle kosta mindre att utveckla än PAK FA och därmed ha en slutlig prislapp <70milj USD per plan om de når ca 1000plan. Till det kommer alla dyra system man vill inkludera.
Senast redigerad av Dr.Spin 2011-05-23 kl. 14:26.
Citera
2011-05-23, 14:49
Medlem
wellerockss avatar
Citat:
Projketet kommer nog överleva. Jag gissar på en minskning i antalet plan och sen komplettera med andra modeller, nya som gamla.

Det vågar jag nästan sätta en hundring på. Jag tror då aldrig att USA hade helt plötsligt backat på flygplanet man investerat ett flertal miljarder i, precis vid målsnöret. Jag vet dock att det har funnits två Amerikanska senatorer som har föreslagit Gripen som ett supplement tack vare sin låga kostnad, både i inköpspris och underhåll. Dessutom, så som Saab säljer ut sig till internationella kunder så hade säkerligen USA fått i princip alla kontrakt och ansvar gällande konstruktion, montering, service och underhåll.

Det är ett av tidernas dyraste projekt, där internationella utomstående partners som England ($2,5 miljarder), Italien ($1 miljard), Nederländerna ($800 miljoner), Turkiet ($195 miljoner), Canada ($160 miljoner), Australien ($144 miljoner), Norge ($122 miljoner) och Danmark ($110 miljoner) har pungat ut groteskt stora summor pengar för ett plan som inte har levererats ännu, är flertalet år bakom schema, kostar mer än dubbelt så mycket som man estimerade (och lovade) i början och som kontinuerligt drabbas av problem, ytterligare förseningar och kostnadshöjningar. Antagligen därför som exempelvis Norge, USA och Australien inte är alltför sugna på att hoppa av. Då har man bokstavligen slängt bort en jävlans massa pengar och inte fått något tillbaka. Hade Sverige varit med i detta uppköp (om Sverige hade köpt off-the-shelf som Norge och Danmark) så hade det nog allt blivit liv i sosse-vänstern

Hade varit kul att se Gripen i USA, men ej särskilt troligt och kommer nog dessvärre aldrig bli en reell lösning. Även om det vore logiskt.
Citera
2011-05-23, 15:09
Medlem
Citat:
Så bygg vidare på en existerande formfaktor, applicera lego-tänk med fördragna kanaler för kablar etc, lämna många tomma utrymmen i cockpit för ytterligare styrsystem etc. Tänket nu verkar vara "fyll alla utrymmen" istället för att lämna potential för uppgraderingar.

Problemet för F-35 är att de redan nu måste fylla alla tomma utrymmen för att klara räckvidden.

The F-35’s legs might not be long enough
http://www.dodbuzz.com/2011/05/13/the-f-35s-legs-might-not-be-long-enough/

Citat:
A more complex solution also being considered is to install new fuel tanks in a small number of hollow spaces within the aircraft’s structure.

En annan lösning de filar på är denna

Citat:
But programme officials are also debating whether to change how the range of the F-35A is calculated, the source said. The equation does not include a buffer margin of 5% of fuel capacity, which is intended to be preserved through the end of the flight test period in 2016. Eliminating the buffer margin adds another 72.4km to the aircraft’s combat radius, the source said.

There’s another way to make a distance problem go away — change the yardstick.
Citera
2011-05-23, 16:31
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Problemet för F-35 är att de redan nu måste fylla alla tomma utrymmen för att klara räckvidden.

The F-35’s legs might not be long enough
http://www.dodbuzz.com/2011/05/13/the-f-35s-legs-might-not-be-long-enough/

En annan lösning de filar på är denna
Det där projektet är ju mer efterblivet än jag vågade tro... Och dess wingloading är inte annat än horribel! Dessutom saknar den helt stealth i S-bandet där bla ERIEYE scannar himlen.

Noterade nu att Pak FA kommer ha L-bandsradar i båda vingarna... lycka till att gömma sig då

Stealthförmågan avtar kraftigt redan i S-bandet och därefter försämras det exponentiellt tills man kommer till HF-bandet.
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia om Radar
L 1–2 GHz 15–30 cm Long range air traffic control and surveillance; 'L' for 'long'
S 2–4 GHz 7.5–15 cm Moderate range surveillance, Terminal air traffic control, long-range weather, marine radar; 'S' for 'short'
C 4–8 GHz 3.75–7.5 cm Satellite transponders; a compromise (hence 'C') between X and S bands; weather; long range tracking
X 8–12 GHz 2.5–3.75 cm Missile guidance, marine radar, weather, medium-resolution mapping and ground surveillance; in the USA the narrow range 10.525 GHz ±25 MHz is used for airport radar; short range tracking. Named X band because the frequency was a secret during WW2.
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia om Pak FA
The PAK FA SH121 radar complex includes three X-Band AESA radars located on the front and sides of the aircraft. These will be accompanied by L-Band radars on the wing leading edges.[55][56] L-Band radars are proven to have increased effectiveness against very low observable (VLO) targets which are optimized only against X-Band frequencies, but their longer wavelengths reduce their resolution.
Dvs både F22 och F35 kommer upptäckas och få robotar mot sig innan de är inom combat radius med sina egna vapen. Det blir svårt att låsa, men det räcker med att få roboten att dra igång sin sökning när den är närmre objektet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in