Citat:
Ursprungligen postat av Mikael666
Det jag menade var amerikanska alternativ, att köpa icke amerikanskt ser inte jag som ett alternativ.
Innebär inte såna stora förändringar ett i stort sett nytt plan och därmed ytterligare kostnader för ett designarbete. Visserligen skulle dom i ett sådant fall kunna baka in lite prestanda som dom missat med F-35.
Naturligtvis, jag skrev ju att stoltheten var ett hinder
Visst skulle moderniseringen av hela programmet gå på en del, men det är så Ryssland gör.
Mig29 --> Mig35 (låg marginalkostnad)
Su 27 --> Su30 --> Su34 + Su35 + J111 (kinesisk) --> Pak FA (Skrovet på Su34 förenklar stealthuppgradering, jetinsuget är dessvärre inte optimerat för det ännu)
(Kostnadsökningarna i varje steg behöver inte dra iväg, Su27 30m$, Su30 33-45m$, Su34 36m$, Pak FA 100m$)
Kostnad för PAK FA -programmet: <10bn$, utslaget per plan ~100milj $
Kostnad F35 (programmet/planerat antal plan): 150-300milj $
Citat:
Ursprungligen postat av Wiki
Pentagon put a price of $207.6 million for each of the 32 aircraft to be acquired in FY2012, rising to $304.15 million ($9,732.8/32) if its share of RDT&E spending is included.
Som synes verkar det vara billigare att utveckla ett plan utifrån en fungerande plattform än att bygga helt från scratch någonting nytt. Dessutom liknar formerna och aerodynamiken modellerna emellan vilket förenklar konstruktion av styrsystem etc. F111 eller F18 kanske är en bättre plattform att ha i grunden när man vidareutvecklar.
Även Gripentänket är bra, modulär design där allting ska gå att byta enkelt. Ev har man ett tomt utrymme för spaningsutrusting i kroppen på flygplanet så man slipper ha kapsel samtidigt som man lätt kan uppgradera utrustningen. Många tomma utrymmen gör det lätt att anpassa flyget efter resp lands behov, se t.ex. utrymmet bakom cockpit i "icke VTOL"-versionen.
Så bygg vidare på en existerande formfaktor, applicera lego-tänk med fördragna kanaler för kablar etc, lämna många tomma utrymmen i cockpit för ytterligare styrsystem etc. Tänket nu verkar vara "fyll alla utrymmen" istället för att lämna potential för uppgraderingar.
(Samma erfarenheter gäller för det mesta, finns det en bra formfaktor i grunden så är det billigare att bygga vidare på den än att bygga helt nytt)
EDIT: Med tanke på att de kan sno kunskap och erfarenheter från F22 och F35 så skulle en stor del av kostnaderna gå att spara in. Min uppfattning är att F16-stealth skulle kosta mindre att utveckla än PAK FA och därmed ha en slutlig prislapp <70milj USD per plan om de når ca 1000plan. Till det kommer alla dyra system man vill inkludera.