2011-03-17, 21:08
Medlem
Bush, George Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Någon har gjort bort sig och dividerat kostnaden på antalet flygplan och glömt trivialiteteter som beväpning, reservdelar, utbildning av personal och sådana små oviktiga detaljer.

He he, ungefär som i en annan tråd där det påstås att JAS kostar 30000 per timme. Jag har (försökt) framföra åsikten att det inte stämmer, att JAS egentligen kostar EN MIJON KRONOR per timme, eller kanske en halv miljon kronor, men nej, "SAAB säger ju att JAS kostar 30000 kronor per timme".

Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
En bild som visare vad man räknar på vid olika kostnadsangivelser.
http://2.bp.blogspot.com/_V7Ehj7eG65Q/TI4QybrgAPI/AAAAAAAACD8/sigkHTgpAlk/s1600/US-Cost-Definitions-Slide-Public-DAU-1.png

Hur, med utgångspunkt i bilden, räknar man för att komma fram till att JAS kostar 30000 kronor per timme?

Eller, annorlunda uttryckt, vilka små oviktiga kostnader måste man ta med för att förklara mellanskillnaden mellan vad SAAB´s fanclub säger (30000 kronor) och vad Jag säger (1000000 kronor)?
Citera
2011-03-17, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Tydligen har de inte ens bestämt vilken motor de ska ha i planet utan motoralternativen
F135 och F136 tävlar fortfarande med varandra.

F136 är stoppad i representanthuset. Jag tror att senaten ska ta beslut om detta snart.
Citera
2011-03-17, 21:13
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bush, George W
He he, ungefär som i en annan tråd där det påstås att JAS kostar 30000 per timme. Jag har (försökt) framföra åsikten att det inte stämmer, att JAS egentligen kostar EN MIJON KRONOR per timme, eller kanske en halv miljon kronor, men nej, "SAAB säger ju att JAS kostar 30000 kronor per timme".

Hur, med utgångspunkt i bilden, räknar man för att komma fram till att JAS kostar 30000 kronor per timme?

Eller, annorlunda uttryckt, vilka små oviktiga kostnader måste man ta med för att förklara mellanskillnaden mellan vad SAAB´s fanclub säger (30000 kronor) och vad Jag säger (1000000 kronor)?
Fast rent logiskt torde ett mer konventionellt flygplan likt Gripen vara billigare än ett nytt mer okonventionellt flygplan likt F 35.
Vidare torde vikt och storlek + ha en hel del inverkan.
Sen kan den yttersta zonen på bilden diskuteras vad man eg. räknar in.
Citera
2011-03-17, 21:22
Medlem
Bush, George Ws avatar
Citat:
Fast rent logiskt torde ett mer konventionellt flygplan likt Gripen vara billigare än ett nytt mer okonventionellt flygplan likt F 35.
Vidare torde vikt och storlek + ha en hel del inverkan.
Sen kan den yttersta zonen på bilden diskuteras vad man eg. räknar in.

Nej, rent logiskt är detta samband mycket svagt. Att flyga 10000 timmar per år med Gripen borde kosta ungefär 0,3 mdr kronor om varje flygtimme kostar 30000 kronor. Fast i verkligheten kostar flygvapnets gripenrelaterade verksamhet kanske så mycket som 10 mdr per år.

Om den av SAAB angivna timkostnaden för Gripen (30000 kronor) av någon anledning skulle öka med 100 procent (från 30000 till 60000) så skulle flygvapnets kostnad för att producera 10000 flygtimmar endast öka med 3 procent, från 10,0 mdr till 10,3 mdr.

Den angivna kostnaden per flygtimme (30000 kronor för Gripen och 120000 kronor för JSF) saknar relevans. Det går inte att säga att JSF är dyrare än Gripen baserat på dessa siffror.
Citera
2011-03-17, 21:24
Medlem
Citat:

Enkelt...du berättar vad det kostar svenska skattebetalare att upprätthålla
ett flygvapen per timme.

Saab uppger vad det kostar att flyga en timme med Gripen .

Du som är så akademiskt lagd borde väl själv kunna lista ut detta ?
Senast redigerad av Hansol 2011-03-17 kl. 21:29. Anledning: la till text
Citera
2011-03-17, 21:29
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Nej, rent logiskt är detta samband mycket svagt. Att flyga 10000 timmar per år med Gripen borde kosta ungefär 0,3 mdr kronor om varje flygtimme kostar 30000 kronor. Fast i verkligheten kostar flygvapnets gripenrelaterade verksamhet kanske så mycket som 10 mdr per år.

Om den av SAAB angivna timkostnaden för Gripen (30000 kronor) av någon anledning skulle öka med 100 procent (från 30000 till 60000) så skulle flygvapnets kostnad för att producera 10000 flygtimmar endast öka med 3 procent, från 10,0 mdr till 10,3 mdr.

Den angivna kostnaden per flygtimme (30000 kronor för Gripen och 120000 kronor för JSF) saknar relevans. Det går inte att säga att JSF är dyrare än Gripen baserat på dessa siffror.
Men då räknar du in allt från tummelisas utveckling till drift och underhåll av varenda flygvapenrelaterad verksamhet än "then some"

Eller tror du själv att man i F 35 räknat in vad Norge eller Canada ska investera i sina framtida flygbaser och basförband eller markradarsystem eller AWAC???
Som du gör gällande Gripen i din iver att visa att du har "rätt".
Citera
2011-03-17, 21:31
Medlem
Bush, George Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Enkelt...du berättar vad det kostar svenska skattebetalare att upprätthålla ett flygvapen,
Saab uppger vad det kostar att flyga en timme med Gripen .

Du som är så akademiskt lagd borde väl själv kunna lista ut detta ?

Nej, nu är vi tillbaka på "Gå":

"Saab uppger vad det kostar att flyga en timme med Gripen ."

Det går inte att flyga en timme med Gripen för 30000 kronor. I dag i Sverige kostar det ungefär EN MILJON KRONOR att flyga en (1) timme med Gripen.

I Norge skulle det kosta, med utgångspunkt i mina tidigare inlägg och med reservation för att det är en uppskattning, 670000 kronor per timme. Det är en uppskattning baserat på den norska regeringens kostnadsberäkning. I verkligheten blir det alltid dyrare. Därför är EN MILJON KRONOR fortfarande en bra uppskattning.
Citera
2011-03-17, 21:38
Medlem
Citat:
Nej, nu är vi tillbaka på "Gå":

"Saab uppger vad det kostar att flyga en timme med Gripen ."

Det går inte att flyga en timme med Gripen för 30000 kronor. I dag i Sverige kostar det ungefär EN MILJON KRONOR att flyga en (1) timme med Gripen.

I Norge skulle det kosta, med utgångspunkt i mina tidigare inlägg och med reservation för att det är en uppskattning, 670000 kronor per timme. Det är en uppskattning baserat på den norska regeringens kostnadsberäkning. I verkligheten blir det alltid dyrare. Därför är EN MILJON KRONOR fortfarande en bra uppskattning.

Okej vi tar ett enkelt räknexempel.

Om du får låna en Gripen av Saab mot att du själv står för timkostnaden, i detta fall
säger SAAB att med drivmedel och personalkostnader för att du ska kunna flyga så
vill man ha 30000 gulden av dig för en timmes nöje.

Så kommer du att bara för att göra rätt för dig slänga upp en miljon gulden ?

Har jag förstått dig rätt då ?
Citera
2011-03-17, 22:00
Medlem
Bush, George Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Okej vi tar ett enkelt räknexempel.

Om du får låna en Gripen av Saab mot att du själv står för timkostnaden, i detta fall
säger SAAB att med drivmedel och personalkostnader för att du ska kunna flyga så
vill man ha 30000 gulden av dig för en timmes nöje.

Inget vinstdrivande företag skulle (i annat än reklamsyfte) kunna sälja tjänsten "flyg en timme med JAS" för 30000 kronor. Det skulle i stället kosta EN MILJON KRONOR (nästan*).

För det är vad det kostar att tillhandahålla planet, bränslet, mekaniker, banor, snöröjning, flygledning, bogsering, service, hangarer, utbildning av personal, kaffemaskin för personal, personalvård, reservdelar, fågelskrämmor, viltstängsel, övningsmaterial, osv.

Det går att sitta hela dagen och tänka på kostnader som man MÅSTE betala för att kunna flyga med JAS. Och dessa kostnader är tillsammans mycket stora, närmare bestämt trettio gånger så stora som den siffra du tror att det går att flyga JAS för.

Vad kostar det förresten att köpa tjänsten "flyg en halvtimme med ett halvgammalt mig-plan" från ett vinstdrivande ryskt företag? 15000 kronor?

(*) Lite billigare blir det naturligtvis om man inte behöver vapen.
Citera
2011-03-17, 22:00
Medlem
Kritik mot F-35 i Kanada

http://www.montrealgazette.com/news/canada/price+expected+parliamentary+budget+officer/4416632/story.html

Citat:
While Page was unable to estimate the premium Canada might pay by sole-sourcing the purchase, based on existing data the report found sole-sourced equipment could cost as much as 20 per cent more.
Senast redigerad av mrpreben 2011-03-17 kl. 22:03.
Citera
2011-03-17, 22:12
Medlem
Citat:
Inget vinstdrivande företag skulle (i annat än reklamsyfte) kunna sälja tjänsten "flyg en timme med JAS" för 30000 kronor. Det skulle i stället kosta EN MILJON KRONOR (nästan*).

För det är vad det kostar att tillhandahålla planet, bränslet, mekaniker, banor, snöröjning, flygledning, bogsering, service, hangarer, utbildning av personal, kaffemaskin för personal, personalvård, reservdelar, fågelskrämmor, viltstängsel, övningsmaterial, osv.

Det går att sitta hela dagen och tänka på kostnader som man MÅSTE betala för att kunna flyga med JAS. Och dessa kostnader är tillsammans mycket stora, närmare bestämt trettio gånger så stora som den siffra du tror att det går att flyga JAS för.

Vad kostar det förresten att köpa tjänsten "flyg en halvtimme med ett halvgammalt mig-plan" från ett vinstdrivande ryskt företag? 15000 kronor?

(*) Lite billigare blir det naturligtvis om man inte behöver vapen.

Äntligen trillade poletten ner hos dig .

Allt det där du listar är vad som krävs för att upprätthålla ett flygvapen (oavsett tillverkare )
SAAB säljer inget flygvapen , utan en del i vad som krävs att upprätthålla det senare.

Vad sedan SAAB säger att för att flyga ett Gripen en timme så kostar det 30000 kudos.
detta är alltså exklusive övrig flygvapenkostnad.
Citera
2011-03-17, 22:42
Medlem
Bush, George Ws avatar
Citat:
Som du gör gällande Gripen i din iver att visa att du har "rätt".

Jag vet inte vad du menar med att jag försöker visa att jag har "rätt". Jag har ingen åsikt om Norge gör rätt eller fel vid valet av stridsflygplan. Jag har ingen åsikt om huruvida JSF är bättre eller sämre än JAS.

Det jag däremot har en åsikt om är att vissa personer försöker argumentera för att JAS är billigt och JSF är dyrt med utgångspunkt i att JAS kostar 30000 kronor per flygtimme, och JSF kostar tre-fyra gånger mer per flygtimme (eller något liknande).

De som nämner den siffran förstår uppenbarligen ingenting om den här sortens versamhet. Siffran kommer från SAAB´s PR-avdelning, och den saknar all relevans vid en diskussion om vad JAS kostar. Att en sådan siffra kan få fäste i diskussionen och sedan upprepas gång på gång utan minsta försök till kritiskt tänkande är i mitt tycke häpnadsväckande.

Vad kostade månlandningarna? Inte särskilt mycket: När raketen (som redan är betald) står på startplattan (redan betald) är ju det enda som behövs lite personal (som redan är utbildad) i kontrollrummet (som redan är betalt), några besättningsmän (redan utbildade) i rymdfarkosten (redan betald) och några tekniker (redan utbildade) som sköter om sambandsutrustningen (redan betald). Sedan behövs någon timmes flygtid med en helikopter (timkostnad) för att plocka upp kapseln ur havet. Ja, och vi behöver el och kaffe i kontrollrummet. Ska vi säga en miljon dollar för att flyga till månen, beräknat på SAAB-vis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in