2011-01-07, 11:13
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAGARN69
Köpa F 16 är som att köpa en Trabant . Finns inte på världskartan för Thailand
F 16 är ett flygplans system som är åldrigt och dom vill ha bättre så dom valde 39-systemet
och på sikt kommer F 16 fasas ut till JAS fördel. För att lära sig ett nytt flygsystem från ett annat land kostar otroligt mycket pengar och sedan har Thailand redan färdigutbildade instruktörer för 39-systemet
Nytillverkade F-16 av senaste versionen är knappast gamla, eller hur.

Hur många flyginstruktörer tror du Thailand har på F-16.

Flygplansaffärer handlar mycket om politik, och Thailand är en stark allierad till USA.
Därför är det inte helt otroligt att man väljer Amerikanskt flygplan när man ska ersätta sina F-16.
Citera
2011-01-07, 12:09
Medlem
BAGARN69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Nytillverkade F-16 av senaste versionen är knappast gamla, eller hur.

Hur många flyginstruktörer tror du Thailand har på F-16.

Flygplansaffärer handlar mycket om politik, och Thailand är en stark allierad till USA.
Därför är det inte helt otroligt att man väljer Amerikanskt flygplan när man ska ersätta sina F-16.
Nej men F 16 är ett 70 tals konstruktion (Typ Kungens nya kläder )
Men F 16 fasas ut i många länder nu och tror Thailand vill ha nya flygplan än köpa in gammalt flygplanssystem när dom har ett nyare i södra Thailand. Vad jag vet så kurvar JAS lätt ut F 16 i dogfigth .
Citera
2011-01-07, 12:13
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Jag skriver inte bara F-16, utan Amerikanska flygplan.

F-16 flottan är gammal och sliten, många av flygplanen är ex USAF kärror, och denna flygflotta ska efterhand helt tas bort och ersättas.

Gripen ska inte ersätta Thailands F-16, utan deras F-5. Och som jag tidigare skrivit så är det min bestämda uppfattning att gratis PS-890 bidrog till att man valde att ersätta F-5 med Gripen.

Vad som ska ersätta F-16 återstår att se.
Fast fick dom "gratis" PS 890, har du källa på det?
Citera
2011-01-07, 12:14
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Nej men F 16 är ett 70 tals konstruktion (Typ Kungens nya kläder )
Men F 16 fasas ut i många länder nu och tror Thailand vill ha nya flygplan än köpa in gammalt flygplanssystem när dom har ett nyare i södra Thailand. Vad jag vet så kurvar JAS lätt ut F 16 i dogfigth .
Och Gripen började utvecklas 1982, ca 10 år efter F-16.

Dagens F-16 har lite gemensamt med de första versionerna.

Du har tidigare haft fel i det mesta du skrivit om bla F-16, då du bla påstått att det endast rör sig om försäljning av begagnade flygplan.
LM har exporterat långt över 1000 st nya F-16 de senaste 15-20 åren, och dessa flygplan kommer knappast fasas ut under den närmsta tiden.

Du påstod även att Israel endast hade gamla begagnade F-16.
Senast redigerad av krokodil 2011-01-07 kl. 12:18.
Citera
2011-01-07, 12:22
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Fast fick dom "gratis" PS 890, har du källa på det?
"Symbolisk" summa passar nog in bättre.

Att PS-890 ingår som Bonus är knappast någon nyhet för de flesta, även om man inte offiellt går ut med att man skänker bort materiel som du och jag varit med och betalat.

Precis som när man erbjöd Kroatien att få med GBG-klass korvetter om man valde Gripen.
Senast redigerad av krokodil 2011-01-07 kl. 12:27.
Citera
2011-01-07, 13:07
Medlem
BAGARN69s avatar
Citat:
Och Gripen började utvecklas 1982, ca 10 år efter F-16.

Dagens F-16 har lite gemensamt med de första versionerna.

Du har tidigare haft fel i det mesta du skrivit om bla F-16, då du bla påstått att det endast rör sig om försäljning av begagnade flygplan.
LM har exporterat långt över 1000 st nya F-16 de senaste 15-20 åren, och dessa flygplan kommer knappast fasas ut under den närmsta tiden.

Du påstod även att Israel endast hade gamla begagnade F-16.
Oavsätt så är å för blir F 16 ett fattigmans flygplan och 10 år efter Gripen ? 1975 beställde Us Airforce F 16 och 1978 fick dom sin första F 16 Israel köper in bättre Beg som nollats men kroppen är ex antal år gamla. Det är inget nyhet men snart har dom den flygande bussen (F 35)
utan som helst dogfigth egenskaper
Citera
2011-01-07, 13:10
Medlem
BAGARN69s avatar
Citat:
"Symbolisk" summa passar nog in bättre.

Att PS-890 ingår som Bonus är knappast någon nyhet för de flesta, även om man inte offiellt går ut med att man skänker bort materiel som du och jag varit med och betalat.

Precis som när man erbjöd Kroatien att få med GBG-klass korvetter om man valde Gripen.

Skulle SAAB erbjuda Kroatien båtar för köp av JAS ?
Så SAAB skulle köpa in ett ex antal Korvetter för ge bort vid en affär ?
Citera
2011-01-07, 13:15
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Oavsätt så är å för blir F 16 ett fattigmans flygplan och 10 år efter Gripen ? 1975 beställde Us Airforce F 16 och 1978 fick dom sin första F 16 Israel köper in bättre Beg som nollats men kroppen är ex antal år gamla. Det är inget nyhet men snart har dom den flygande bussen (F 35)
utan som helst dogfigth egenskaper
Du har inte en susning vad du pratar om, och i Israels fall så är endast 50 av 362 st F-16 begagnade.

F-16 projektet startade 1972 och de första kom i tjänst 1978.

Gripen projektet startade 1982 med de första flygplanen blev operativa först 1997.

F-16 var långt före sin tid med elektroniskt styrsystem, och har sedan tillverkats i en rad olika generationer med flera olika generationer motorer, radar, elektronik mm mm.

Senaste F-16 Block 50/52+, och 60 är inte ett sämre flygplan jämfört med Thailands Gripen C/D.
Citera
2011-01-07, 13:16
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Skulle SAAB erbjuda Kroatien båtar för köp av JAS ?
Så SAAB skulle köpa in ett ex antal Korvetter för ge bort vid en affär ?
Svenska staten tillsammans med SAAB, liknande har tidigare genomförts med tex Västergötlandsklass ubåtarna.
Citera
2011-01-07, 13:53
Medlem
BAGARN69s avatar
Citat:
Svenska staten tillsammans med SAAB, liknande har tidigare genomförts med tex Västergötlandsklass ubåtarna.
Men nu är det inte Svenska staten som äger varvet som bygger Korvetterna ! Svenska staten skulle köpa in några Isbrytare från ett Varv i Kroatien för 1 milijard kr st. Fast det är ju gammalt skåpmat nu
Senast redigerad av BAGARN69 2011-01-07 kl. 14:03.
Citera
2011-01-07, 14:02
Medlem
BAGARN69s avatar
Citat:
Du har inte en susning vad du pratar om, och i Israels fall så är endast 50 av 362 st F-16 begagnade.

F-16 projektet startade 1972 och de första kom i tjänst 1978.

Gripen projektet startade 1982 med de första flygplanen blev operativa först 1997.

F-16 var långt före sin tid med elektroniskt styrsystem, och har sedan tillverkats i en rad olika generationer med flera olika generationer motorer, radar, elektronik mm mm.

Senaste F-16 Block 50/52+, och 60 är inte ett sämre flygplan jämfört med Thailands Gripen C/D.
Jag skrev just det att F 16 kom i tjänst 1978 och Viggen 1972 som dom är mer jämbördiga om nu vi fått uppdatera ! Du tycks sitta i Knesset och vet mer om israels F 16 än andra utanför Israels gränse För 2-3 månader sedan på History Chanel var det ett prog om Israels Flgvapen där några höjadare berättade att dom flesta av F 16 flottan är bättre beg som tydligen nollats å byggts om.
Citera
2011-01-07, 14:05
Medlem
BAGARN69s avatar
Citat:
Jag skrev just det att F 16 kom i tjänst 1978 och Viggen 1972 som dom är mer jämbördiga om nu vi fått uppdatera ! Du tycks sitta i Knesset och vet mer om israels F 16 än andra utanför Israels gränse För 2-3 månader sedan på History Chanel var det ett prog om Israels Flgvapen där några höjadare berättade att dom flesta av F 16 flottan är bättre beg som tydligen nollats å byggts om.
Men som du ser så är Israel inte mitt favo land utan tvärt om och det handlar nu om F 35 som jag anser är ren å skär dynga. Den har som helst inga fördelar alls utan tvärt om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in