2011-01-06, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Du säger att F-16 linan snart är borta, medans man då i verkligheten har fullt upp fram till 2014 med uppgradering av 650 befintliga flygplan, precis som med SAAB som då har 31 + 12 befintliga flygplan som ska uppgraderas ( rätta mig gärna om jag har fel, men arbetet med Flygvapnets 31 flygplan har väl redan pågått någåt/några år), utöver detta så återstår färre än 10 st nybyggda Gripen för Sydafrika.

Så när tror du att Gripen-linan stannar, om nu inga fler ordrar kommer in.

Jag tror inget alls när ev en Gripen lina skulle slås igen .
Citera
2011-01-06, 23:35
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Jag tror inget alls när ev en Gripen lina skulle slås igen .
Eller så är du rädd för verkligheten, för det kan inte finnas speciellt många flygplan kvar att bygga eller uppgradera med de ordrar man har idag.
Citera
2011-01-06, 23:41
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Nu vet jag inte om du spelar dum avsiktiligt eller ? Tror du man kastade in AEW som en bonus
som en sämre marknadsförsäljare ?

Detta var för att man från Thailands håll ville ha en helt system som Gripen nu är med en AEW.
Eftersom den inte kan nyttjas ihop med Link-16 så försvinner finessen.

Att man "bara" investerar i MLU på 5 av minst 25-30 som är i samma behov får dig inte
att tänka lite längre ?

Sedan har man inom Thailands flygvapen nyligen själva släppt en utredning man gjort där det
framgår att Gripen kommer bli dubbelt så billig att nyttja än de F-16 man idag innehar.
Jag säger att det faktum att Thailand erbjöds 2 st PS-890 gratis bidrog till att man valde Gripen.

Givetvis är det då en fördel att utnyttja systemet tillsammans med de Gripen man har köpt, annars är man ganska korkade.

Men det är inget krav att man har Gripen för att köpa PS-890, huvudelen av de som använder systemet har inga Gripar.

Säger det igen, F-16 flottan som Thailand har har ganska litet gemensamt med Gripenaffären som ska ersätta landets F-5.
Många av Thailands F-16 är gamla och slitna, rätt många är beganade flygplan från USAF.

Du säger att Thailand aldrig kommer att öka antalet F-16, medans jag säger att de mycket väl kan bli Amerikanska flygplan som ersätter landets befintliga F-16.
Citera
2011-01-06, 23:45
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Hur vet du att Torped 2000 har högre hastighet och räckvidd, all fakta om ADCAP är inte öppen, och torpeden år utvecklad för Sovjetiska atomdrivna attackubåtar.

Jag vet självfallet inte om Torped 2000 har större hastighet och räckvidd än ADCAP.

Det jag vet är att Torped 2000 har en effektivare axialkolvmotortyp
(lättare rörliga delar än en konventionell sådan) som var tillräckligt mycket bättre
än konventionella axialkolvmaskiner för att Honeywell skulle vilja köpa in den till just ADCAP.
SAAB:s patent på motorn både gå ut om ~5 år.

Vidare så är ADCAP utvecklad just för atomubåtar på stort djup,
och detta innebär krav på högre maxhastighet och större dykdjup än på Torped 2000.
Högre hastighet innebär krav på framdrivningsystem som ger lägre verkningsgrad
i mera ordinära hastigheter och en större motor (vilket ger mindre utrymme för t.ex. bränsle).
Kravet på större djup innebär krav på ett kraftigare och tjockare skrov,
vilket innebär mindre utrymme för motor, bränsle, stridsspets och målsökare.

Som de säger på utrikiska - TANSTAAFL

Citat:
Senaste versionen av ADCAP är nyare än Torped 2000.

Men gäller det motorn.
Citera
2011-01-06, 23:54
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Jag vet självfallet inte om Torped 2000 har större hastighet och räckvidd än ADCAP.Det jag vet är att Torped 2000 har en effektivare axialkolvmotortyp
(lättare rörliga delar än en konventionell sådan) som var tillräckligt mycket bättre
än konventionella axialkolvmaskiner för att Honeywell skulle vilja köpa in den till just ADCAP.
SAAB:s patent på motorn både gå ut om ~5 år.

Vidare så är ADCAP utvecklad just för atomubåtar på stort djup,
och detta innebär krav på högre maxhastighet och större dykdjup än på Torped 2000.
Högre hastighet innebär krav på framdrivningsystem som ger lägre verkningsgrad
i mera ordinära hastigheter och en större motor (vilket ger mindre utrymme för t.ex. bränsle).
Kravet på större djup innebär krav på ett kraftigare och tjockare skrov,
vilket innebär mindre utrymme för motor, bränsle, stridsspets och målsökare.

Som de säger på utrikiska - TANSTAAFL

Men gäller det motorn.
Ändå skrev du:

Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Större räckvidd-hastighet tack vare en effektivare motor.
Det är inte utan anledning Honeywell ville ha tillgång till motorn som togs fram till Torped 2000.

Sedan så har vi en fördel i att alla svenska torpeder provskjuts innan leverans
och möjligen även att våra torpeder är utvecklade för en kustnära miljö,
vilket ställer högre krav målsökaren.

Det vore vidare remarkabelt om Torped 2000 inte vore bättre än Mk48 ADCAP(precis som Mk48 är bättre än Torped 613) eftersom det är en mycket nyare konstruktion.
Citera
2011-01-07, 00:04
Medlem
Citat:
LM bygger idag även flygplan för Pakistan, Egypten, Marocko.
Irak har beställt 18 st F-16, men har option på 78 st utöver detta.

Som det ser ut idag så är det inte ens 18 utan 6 st man förhandlar om

Citat:
Dec 14/10: Aswat al-Iraq reports that Iraq’s Council of Ministers authorized the government to negotiate with the USA to buy 6 F-16s, and also authorized the minister also to continue negotiations with the French side to buy 18 Mirage 2000
Citera
2011-01-07, 00:07
Medlem
Citat:
Jag säger att det faktum att Thailand erbjöds 2 st PS-890 gratis bidrog till att man valde Gripen.

Givetvis är det då en fördel att utnyttja systemet tillsammans med de Gripen man har köpt, annars är man ganska korkade.

Men det är inget krav att man har Gripen för att köpa PS-890, huvudelen av de som använder systemet har inga Gripar.

Säger det igen, F-16 flottan som Thailand har har ganska litet gemensamt med Gripenaffären som ska ersätta landets F-5.
Många av Thailands F-16 är gamla och slitna, rätt många är beganade flygplan från USAF.

Du säger att Thailand aldrig kommer att öka antalet F-16, medans jag säger att de mycket väl kan bli Amerikanska flygplan som ersätter landets befintliga F-16.

Och du tycker att 2st SAAB 340 AEW är en väl avvägd mängd om man
bara tänker nyttja 12 st Gripen i framtiden ?
Citera
2011-01-07, 00:10
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Som det ser ut idag så är det inte ens 18 utan 6 st man förhandlar om
Man begärde i September 2010 att få köpa 18 st, nu förhandlar man som sagt.

Men detta ändrar inte det faktum att man håller på att bygga ca 60 st F-16 till de länder jag tidigare nämnt + uppgraderar flygplan fram till 2014.
Citera
2011-01-07, 00:12
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Och du tycker att 2st SAAB 340 AEW är en väl avvägd mängd om man
bara tänker nyttja 12 st Gripen i framtiden ?
Man behöver inte bara använda AEW till de 12 Griparna, huvudelen av PS-890 användarna i Världen saknar helt Gripen.
Citera
2011-01-07, 00:14
Medlem
Citat:
Eller så är du rädd för verkligheten, för det kan inte finnas speciellt många flygplan kvar att bygga eller uppgradera med de ordrar man har idag.

Varför skulle jag vara det ?
SAAB kommer finnas kvar som tillverkare under väldigt lång tid framöver.
Vilket tyvärr går emot dina egna önskningar.
Citera
2011-01-07, 00:16
Medlem
Citat:
Man behöver inte bara använda AEW till de 12 Griparna, huvudelen av PS-890 användarna i Världen saknar helt Gripen.

Men i Thailands fall så tänker man primärt anv dessa för sin Gripen flotta .
Citera
2011-01-07, 00:16
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Varför skulle jag vara det ?
SAAB kommer finnas kvar som tillverkare under väldigt lång tid framöver.
Vilket tyvärr går emot dina egna önskningar.
Du säger att F-16 linan snart är stängd, men att Gripen-linan har fullt upp länge till - detta stämmer ju inte med dagens SAAB ordrar, bortser du inte från verkligheten.

Utan ordrar så kan man inte fortsätta tillverka stridsflygplan, vilket är det vi diskuterar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in