2009-04-11, 09:53
Medlem
Profossens avatar
Balkonggrillning, kan det bli mer WT än så?
Citera
2009-04-11, 09:57
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profossen
Balkonggrillning, kan det bli mer WT än så?

Nej det härstammar från radhuskulturen, WT är att röka vid köksfläkten
Citera
2009-04-11, 10:19
Medlem
Profossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Nej det härstammar från radhuskulturen, WT är att röka vid köksfläkten

Okej, my bad
Citera
2009-04-11, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedishsteel
Ta ner din parabol, släck grillen och far åt helvete ditt missanpassade kräk.
Parabol? Jag får mina kanaler via kabel.
Låter som många associerar fel, grillning i ett tätt packat hus byggt under miljonprogrammet må vara WT, men en grillning på en takterrass i innerstan tycker väl de flesta är en trevlig sak. Inte för att jag har en takterrass, vill bara poängtera att det finns skillnader.

Och med tanke på din signatur undrar jag vem som är missanpassad..
Citera
2009-04-11, 11:07
Medlem
Snurrens avatar
Där jag bodde förut var det loftgångar mot gården som nyttjades som uteplatser (väldigt fina) och när folk grillade där tyckte jag att det var trevligt (förutom han som marinerade med honung och annat - han var amerikan som väl ville ha en äkta barbecue). Jag trivs med att se mina grannar och detta är inte alls något WT-område. Själv har jag terrass överst i huset så vi grillar utan att känna dåligt samvete, men jag skulle inte alls reagera om grannen under plockade fram en grill, jag tycker att det är värre med cigarettrök.
Citera
2009-04-11, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Där jag bodde förut var det loftgångar mot gården som nyttjades som uteplatser (väldigt fina) och när folk grillade där tyckte jag att det var trevligt (förutom han som marinerade med honung och annat - han var amerikan som väl ville ha en äkta barbecue). Jag trivs med att se mina grannar och detta är inte alls något WT-område. Själv har jag terrass överst i huset så vi grillar utan att känna dåligt samvete, men jag skulle inte alls reagera om grannen under plockade fram en grill, jag tycker att det är värre med cigarettrök.
Instämmer, grillning tycker jag är helt ok, cigarettrök kan vara jobbigt om det blir för ofta/mycket.
Grillning i loftgång, trodde det skulle bli mycket rök som spred sig, men det funkade ok alltså?
Citera
2009-04-11, 21:48
Medlem
Profossens avatar
Egentligen lite OT, men visst är det märkligt att man enligt brandmyndigheten får förvara (max) 20 liter bensin i dunk på sin balkong, men inte grilla på densamma?

Ännu märkligare blir det när man hör att man inte kan ställa en moppe i cykelförrådet p.g.a. brandrisken (tanken lär väl rymma 5 liter max), men som sagt, kan ha 20 liter....

Det ena lär ju inte vara värre än det andra om huset har träfasad?

Sverige är fantastiskt!

Edit* Var visst 100 liter och inte 20... ännu bättre alltså...

"På balkongen får du förvara max två gasolflaskor (maxstorlek P11) och max 100 liter brandfarlig vätska (till exempel bensin, tändvätska eller spolarvätska) utan tillstånd."

http://www.skyddsnatet.se/templates/FaktaPage____7887.aspx
Senast redigerad av Profossen 2009-04-11 kl. 21:53.
Citera
2009-04-11, 23:14
Medlem
Jo, det låter ju rätt hyckligt.
Nu är det ju inte totalförbjud mot grillning överallt, men antar att där det är det så litar man inte på den mänskliga faktorn.
Men det här med moppe i förrådet är ju rena skämtet med tanke på reglerna du precis postade.
Citera
2009-04-12, 12:15
Medlem
Snurrens avatar
Värsta röken brukar det vara när man använder tändvätska, med en eltändare blir det nästan ingen rök alls, och den som blir luktar gott. Om man sedan grillar kött utan drypande marinad och sedan lägger locket på grillen så vill jag påstå att man stör minimalt.
Citera
2009-05-06, 10:14
Medlem
Snurrens avatar
En sån här har vi http://www.webbkampanj.com/bauhaus/katalog/v19/?page=1&mode=50&noConflict=1 det är Meco-varianten. Den har allt en bra kolgrill ska ha, inklusive hjul och handtag, samt avställningshyllor. Köp köp köp om den inte är slut redan. När jag inte kunde motstå en sadan för x antal år sedan kostade den dubbelt så mycket på Plantagen. Attan att man aldrig kan vänta på att nya produkter blir dussinvaror.
Citera
2009-05-06, 21:18
Medlem
nazipoliss avatar
fan, grilla ute eller ställ er vid spisen. fan ta den granne som eldar på en flinta så att röken slå in i mina öppna fönster...

- jag är inte gnällig!
Citera
2009-05-06, 22:44
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
fan, grilla ute eller ställ er vid spisen. fan ta den granne som eldar på en flinta så att röken slå in i mina öppna fönster...

- jag är inte gnällig!

Fy fan för folk som grillar flinta över huvud taget. Det är ju i princip slaktavfall

Men hur funkar en mindre gasgrill på balkongen? Är brandrisken för stor? Det borde väl inte osa så farligt? Jag är svårt sugen på att kunna grilla på balkongen. Har en hyfsat stor balkong nu, dock inte högst upp i huset så det får inte vara för mycket rök och odörer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in