2009-04-10, 18:43
Medlem
Nån som kan tipsa om hur man kan grilla på balkongen och orsaka minimal rök?
Sist använde jag värdelösa tändklossar som rykte värre än en majbrasa, så grannen ringde på och frågade om det brann

Så är det nån som vet hur man dämpar röken?
Är dom där elvärmarna som får kolen att börja glöda något bra? Har för mig att det inte blir så mycket rök av dem?

Gå ner till nån park går, men inte varje gång jag vill grilla, och att använda elgrill då känns det som jag lika gärna kan steka..
Och jag har använt sökfunktionen men inte hittat nåt om rökdämpning.
Citera
2009-04-10, 18:45
Medlem
Det ryker betydligt mindre om du använder eltändare istället för tändvätska, dock kommer det att ryka iallafall.
Gasolgrill ett alternativ kanske?
Citera
2009-04-10, 18:48
Medlem
welcrows avatar
Eltändaren funkar alldeles ypperligt. Det blir ju som sagt glöd direkt och det går fort också. Passa dej för att ha ditt kol ute bara. Blir det fuktigt spelar det ingen roll hur du gör, då ryker det ändå.

Grilla på!
Citera
2009-04-10, 18:54
Medlem
epost72s avatar
Att grilla på balkong förorsakar för det mesta just rök och lukt som grannar kan ha anledning att anmärka på.
Något mindre kan det dock bli med hjälp av just eltändarna som du nämner men det är sällan som det blir "tillåtet" att grilla på balkongen om man inte bor på översta våning.
Alla är ju inte på samma humör som just du även om du tycker att det är en kanonidé att grilla just för tillfället
Citera
2009-04-10, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Att grilla på balkong förorsakar för det mesta just rök och lukt som grannar kan ha anledning att anmärka på.
Något mindre kan det dock bli med hjälp av just eltändarna som du nämner men det är sällan som det blir "tillåtet" att grilla på balkongen om man inte bor på översta våning.
Alla är ju inte på samma humör som just du även om du tycker att det är en kanonidé att grilla just för tillfället

Tror att det är flumregler angående grillning där jag bor, typ det ska inte vara störande etc. Flera grannar har grillar också. Så det är definitivt inte otillåtet.
Rök är ju störigt för alla, men den ljuva doften från en saftig entrecôte eller några fläskkotletter gillar väl alla alla tider på dygnet?

Ok, då ska jag införskaffa mig en eltändare.
Grillkol då, några bra varianter på dessa som kan vara passande?
Citera
2009-04-10, 19:10
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phaedron
Tror att det är flumregler angående grillning där jag bor, typ det ska inte vara störande etc. Flera grannar har grillar också. Så det är definitivt inte otillåtet.
Rök är ju störigt för alla, men den ljuva doften från en saftig entrecôte eller några fläskkotletter gillar väl alla alla tider på dygnet?

Ok, då ska jag införskaffa mig en eltändare.
Grillkol då, några bra varianter på dessa som kan vara passande?
Briketter kan rekommenderas glöder länge, bra när kött ska grillas.

Jag låter det vara osagt huruvida alla uppskattar lukten av grillat alla tider på dygnet

Grannar får väl höra av sig om det stör och då kan man ju säga att nu vet jag det jag ska skärpa mig i fortsättningen... sedan är det ju lätt att glömma.
Citera
2009-04-10, 21:40
Medlem
Enzymes avatar
Det värsta är ju att grillning på balkong medför brandfara
Finns det ingen gård att grilla på?
Vår förening har en grill man kan låna och så grillar man ute på gården
Att grilla på balkis är nog ett sätt att göra sig ovän med grannar
Citera
2009-04-10, 21:42
Medlem
Flytande_argots avatar
Vertikalgrillning med briketter orsakar väl minimalt med rök? Det mesta osandet uppstår ju när köttsaft droppar ner på glödbädden?
Citera
2009-04-10, 21:55
Medlem
Kolla in den här metoden, den fungerar t.o.m. inne i köket:

http://www.youtube.com/watch?v=QibNs7gFpgM
Citera
2009-04-10, 22:02
Medlem
Brandfaran är nog minimal..
Ingen gård finns, och orkar som sagt inte kånka ner klotgrill, picknickkorg och allt vad som nu kan tänkas behövas till parken varje gång.
Med tanke på hur mycket de flesta grannar stör på ett eller annat sätt samt att flera har grillar på balkongen så tror jag att det är lugnt bara man kan få bort den värsta röken..

Vertikalgrill var nåt nytt, iaf för mig. Finns nån bra modell att rekommenderas tro? Antar att det går att tända med elvärmare där med?
Citera
2009-04-10, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Kolla in den här metoden, den fungerar t.o.m. inne i köket:

http://www.youtube.com/watch?v=QibNs7gFpgM

Haha
Ja, röken verkar ju acceptabel men vad sa han, att det är fettet som brinner? Hur luktar det där?
Vet inte om jag vågar prova det där, om nån nojjig granne får se sånna lågor slå upp från balkongen ringer dom nog brandkåren direkt utan att ringa på först..
Citera
2009-04-10, 22:36
Medlem
Snurrens avatar
Eltändare är jättebra. Köp gärna en grill med lock så att du kan strypa elden efter grillning. Ett viktigt tips är att inte använda marinering med honung eller söt chilisås, det luktar urk när det droppar ner på glöden, vi hade en granne som gjorde det , det var inte populärt kan jag säga.

Vi har grill med rejält lock och kan då återanvända bricketterna eftersom elden slocknar när man stryper lufttillförseln. Mycket ekonomiskt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in