• 1
  • 2
2009-04-10, 13:49
Medlem
Förra veckan köpte jag en påse med pangusius-filéer, tror det var på Willys. Innan hade jag hört lite att pangusius har en smak av dy, men jag tänkte att det nog bara var överkänsliga eller bortskämda personer. Så idag tillagade jag två stycken filéer, och visst smakade det dy och sjöbotten. Fick flashbacks av kallsupar i små skogssjöar under barndomen...Med hjälp av chilisås och peppar gick det att äta.

Hade jag otur, eller smakar pangusius alltid så här? Vilken tillagning är bäst för att minimera smaken?
Senast redigerad av ThisIsSparta 2009-04-10 kl. 13:58.
Citera
2009-04-10, 15:08
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Förra veckan köpte jag en påse med pangusius-filéer, tror det var på Willys. Innan hade jag hört lite att pangusius har en smak av dy, men jag tänkte att det nog bara var överkänsliga eller bortskämda personer. Så idag tillagade jag två stycken filéer, och visst smakade det dy och sjöbotten. Fick flashbacks av kallsupar i små skogssjöar under barndomen...Med hjälp av chilisås och peppar gick det att äta.

Hade jag otur, eller smakar pangusius alltid så här? Vilken tillagning är bäst för att minimera smaken?

Ja, pangasius kan verkligen smaka dypudding med träsksås. Om jag inte minns fel så har saken avhandlats i en nån gammal tråd.

Japp, här:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=652558
Citera
2009-04-10, 15:17
Medlem
Californias avatar
Fritera fisken och servera med stark chilisås!
Citera
2009-04-11, 03:18
Medlem
Kochichis avatar
Såvida man inte är student och sista månaden i veckan bara handlar om att överleva tycker jag att man borde hålla matluckan så långt borta som möjligt från fanskapet.

Livnärde mig en gång på pangiasusfileer och potatis då shoppinglusten gick till överstyr den månaden, hemskt minne.
Citera
2009-04-11, 10:13
Medlem
Snurrens avatar
Jag har kanske haft tur, eller så var det min tillagning som funkade. Jag gjorde fiskgratäng Florentine, med fräst spenat som jag blandat med lite creme fraiche, vitlök och citron, sedan gjorde jag en ostsås och hällde på före gratinering. Det blev väldigt gott. Flera gånger har jag gjort så här. I mitt tycke smakade fisken betydligt bättre än t ex sej.
Citera
2009-04-11, 10:35
Medlem
Smart Cats avatar
Min erfarenhet av fisken är att det kan variera grovt.
I vissa fall smakar de helt okej men ibland kan det vara sjöbotten.
Citera
2009-04-11, 12:00
Medlem
dePauls avatar
Den pangasiusmal som vi köper i våra frysdiskar är odlad i antingen Vietnam eller Thailand. Dessa två arter är aningens olika trots att de hör till samma släkte. Odlingarna ligger ofta i flodmynningarna med en hel del sediment i botten. Fiskarna lever på smäräkor, snäckor, maskar och liknande (som de hittar i bottendyn) och av växter som vuxna fiskar. Ibland tillsätter man artificiell näring (pellets) för att påskynda tillväxten.

De malar som jag köpt har tyvärr inte hållit måttet. De har haft en utpräglad dysmak och en sladdrig konsistens. Dessa två problem har att göra med två saker: 1. För dålig sumpning, dvs isolering av fiskar i färskvatten utan tillgång till dyig botten samt total avsaknad på foder i ca 1 veckas tid. 2. dålig hantering efter slakt, dvs för lång tid mellan rensning och infrysning, samt för hög temperatur både före och efter infrysning.

Således hänger allting på ren tur om man lyckas köpa en bra produkt eller en oätlig sörja. Jag tar dock inte risken fler gånger. Det räcker för mig. Det finns ju trots allt så många andra alternativ.

~Paul~
Citera
2009-04-11, 19:48
Medlem
StigAllans avatar
Har också varierande erfarenheter av Pangasius, så varierande att jag inte köper fisken.
Något som man som matlagare eftersträvar är väl att ingredienserna ska vara ätbara utan att behöva dränka eländet i kryddor.
Citera
2009-04-11, 20:36
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den pangasiusmal som vi köper i våra frysdiskar är odlad i antingen Vietnam eller Thailand. Dessa två arter är aningens olika trots att de hör till samma släkte. Odlingarna ligger ofta i flodmynningarna med en hel del sediment i botten. Fiskarna lever på smäräkor, snäckor, maskar och liknande (som de hittar i bottendyn) och av växter som vuxna fiskar. Ibland tillsätter man artificiell näring (pellets) för att påskynda tillväxten.

De malar som jag köpt har tyvärr inte hållit måttet. De har haft en utpräglad dysmak och en sladdrig konsistens. Dessa två problem har att göra med två saker: 1. För dålig sumpning, dvs isolering av fiskar i färskvatten utan tillgång till dyig botten samt total avsaknad på foder i ca 1 veckas tid. 2. dålig hantering efter slakt, dvs för lång tid mellan rensning och infrysning, samt för hög temperatur både före och efter infrysning.

Således hänger allting på ren tur om man lyckas köpa en bra produkt eller en oätlig sörja. Jag tar dock inte risken fler gånger. Det räcker för mig. Det finns ju trots allt så många andra alternativ.

~Paul~
Det är lite som med den där Alaska pollock som såldes i mängder för ett par år sen och som man sporadiskt hittar idag. Den gick att sälja till konsument 2-3 gånger, sen insåg konsument att den innehåll 3-4 ggr mer vatten än någon annan fisk. Och så slutade man köpa.

När det kommer till denna hajmalen så är det bara att rata allt som är billigt. Vill man ha kvalité och bra smak får man köpa dom som är dyrare, och då kan man oftast lika väl köpa annan fisk.
Citera
2011-07-20, 11:32
Medlem
Bumpar denna tråden lite, Själv köper vi alltid ICA's egna pangasiusmal, och den har 10/10 gånger smakat otroligt gott. Inge hint av träsktroll eller dylikt.

Någon som har nå feta recept på denna? Gärna me nå chili/lök
Citera
2011-07-20, 11:47
Medlem
Lys avatar
Förut tyckte jag om pangasius, men sen råkade jag ut alltför många gånger att den hade sån där sumpig dy-smak. Men innan jag tröttnade brukade jag antingen steka den eller laga i ugn med pressad citron över, lite salt och peppar.
Citera
2011-07-22, 01:04
Medlem
smiffens avatar
DePauls länk från den gamla tråden:

http://www.dietmindspirit.org/2008/0...ish-gray-sole/

Har visat sig på senare tid att mycket av detta stämmer.

Ät inte skiten!!

//Smiffen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här