Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den pangasiusmal som vi köper i våra frysdiskar är odlad i antingen Vietnam eller Thailand. Dessa två arter är aningens olika trots att de hör till samma släkte. Odlingarna ligger ofta i flodmynningarna med en hel del sediment i botten. Fiskarna lever på smäräkor, snäckor, maskar och liknande (som de hittar i bottendyn) och av växter som vuxna fiskar. Ibland tillsätter man artificiell näring (pellets) för att påskynda tillväxten.
De malar som jag köpt har tyvärr inte hållit måttet. De har haft en utpräglad dysmak och en sladdrig konsistens. Dessa två problem har att göra med två saker: 1. För dålig sumpning, dvs isolering av fiskar i färskvatten utan tillgång till dyig botten samt total avsaknad på foder i ca 1 veckas tid. 2. dålig hantering efter slakt, dvs för lång tid mellan rensning och infrysning, samt för hög temperatur både före och efter infrysning.
Således hänger allting på ren tur om man lyckas köpa en bra produkt eller en oätlig sörja. Jag tar dock inte risken fler gånger. Det räcker för mig. Det finns ju trots allt så många andra alternativ.
~Paul~
Det är lite som med den där Alaska pollock som såldes i mängder för ett par år sen och som man sporadiskt hittar idag. Den gick att sälja till konsument 2-3 gånger, sen insåg konsument att den innehåll 3-4 ggr mer vatten än någon annan fisk. Och så slutade man köpa.
När det kommer till denna hajmalen så är det bara att rata allt som är billigt. Vill man ha kvalité och bra smak får man köpa dom som är dyrare, och då kan man oftast lika väl köpa annan fisk.