2021-03-26, 08:34
Medlem
airbuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Om det är ett aktuellt ärende vänder du dig till tingsrätten och säger att du vill ta del av inspelningen som lämnats in i samband med åtalet. I många fall är nog tingsrätten inte särskilt sugen på att skicka inspelningen per mejl så du kan behöva få den på CD-skiva eller USB-minne som du antingen får hämta på plats eller som skickas till dig med posten. Var beredd på att det lär kosta en slant.

Om inspelningen inte är en del av åtalet är det polisen som förvarar inspelningen och det är dit du får vända dig med din begäran. Den kommer då sannolikt inte lämnas ut med sedvanlig hänvisning till OSL, men försöka skadar inte.

Om det gäller ett gammalt ärende så förvarar inte längre domstolen inspelningen, utan det är i så fall polis eller arkiv som du får kontakta.

Att ta reda på ärenden där det förekommer biljaktsfilmer kan vara knepigt. Det enklaste sättet är nog att läsa media och leta efter artiklar som beskriver "vansinnesfärder" eller liknande. Om du hittar en artikel som beskriver en biljakt som har gått till åtal kontaktar du de tingsrätter som kan vara relevanta om det inte skrivs ut i artikeln och hör efter om det har lämnats in någon videoinspelning.

Ett annat alternativ är att du kontaktar samtliga domstolar i landet regelbundet och frågar om det finns några aktuella ärenden med åtal som involverar inspelade biljakter. Kan vara rätt bökigt, men jag utesluter inte att du når framgång.

Ett generellt tips är att inte vara rädd att kontakta domstolar med olika frågor och önskemål. Registratorns skyldighet att vara dig behjälplig sträcker sig väldigt långt. Om du har avancerade önskemål som kan kräva mycket letande eller följdfrågor kan det vara smidigare att ringa än att mejla fram och tillbaka.

Lycka till!

Mycket lärorikt svar, tackar så mycket!
Citera
2021-03-28, 00:28
Medlem
Jerffs avatar
Jag är i akut behov av att läsa en särskild dom, det rör sig om en privatperson i min närhet. Kan dock inte själv beställa ut domen pga olika skäl. Vad ska jag göra?
Citera
2021-04-13, 11:54
Medlem
Något man undrar i dessa tider är ju om staten registerar alla begärda FUP'ar exempelvis eller om det inte förs någon logg över vem som beställt vad?

Kort och gott, kan man bli ifrågasatt längre fram över skälet till att man begärt ut en FUP?
Citera
2021-04-13, 13:18
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tivook
Något man undrar i dessa tider är ju om staten registerar alla begärda FUP'ar exempelvis eller om det inte förs någon logg över vem som beställt vad?

Kort och gott, kan man bli ifrågasatt längre fram över skälet till att man begärt ut en FUP?
Alla förfrågningar blir även de offentliga handlingar. Så det skulle gå (antar jag, aldrig försökt) att begära ut en lista på samtliga som begärt ut handlingar i ett visst mål.

Detta är anledningen till att det är svårt att vara anonym om du inte kan få dokument skickade via mail. Du kan i och för sig "klampa in" hos rätten ifråga och be att få läsa dokumentet där utan att uppge vem du är men det försvårar åtkomsten ganska rejält för de flesta av oss.
Citera
2021-04-13, 17:33
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tivook

Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Alla förfrågningar blir även de offentliga handlingar. Så det skulle gå (antar jag, aldrig försökt) att begära ut en lista på samtliga som begärt ut handlingar i ett visst mål.

Detta är anledningen till att det är svårt att vara anonym om du inte kan få dokument skickade via mail. Du kan i och för sig "klampa in" hos rätten ifråga och be att få läsa dokumentet där utan att uppge vem du är men det försvårar åtkomsten ganska rejält för de flesta av oss.
En skriftlig begäran om en allmän handling, exempelvis ett mejl, blir allmän handling och kan i sin tur begäras ut. Om du gör en muntlig begäran om en kopia av en FUP på stället, inte uppger något namn och betalar kontant är du helt anonym. Annat än en eventuell tjänstemannaanteckning finns det i sådant fall inga spår efter att någon skulle ha begärt ut någonting.

En myndighet får inte efterforska syftet eller identiteten på beställaren om det inte krävs för sekretessprövningen (TF 2:18). Detta hindrar dock inte att den sökandes identitet antecknas om den framgår, exempelvis om du undertecknat din begäran med ditt namn. Även om lagstiftningen inte förbjuder det så har JO riktat kritik mot myndigheter som antecknat namn på beställare vilket ansågs vara olämpligt (se t.ex JO dnr 153-2014).

Det förs (mig veterligen) inga register eller loggar över identifierade individer som beställt ut handlingar. Jag misstänker att en sådan hantering skulle strida mot GDPR, men jag är för dåligt påläst på dataskydd. Ingen myndighet kommer i efterhand att ifrågasätta skälet för din begäran, det skulle stå i strid med grundlagen. Man kan ju dock inte utesluta att någon privatperson plockar ut ditt mejl och sedan hör av sig i all nyfikenhet.
Citera
2021-04-22, 14:14
Medlem
oilwargs avatar
Hur gör jag för att kunna läsa ett domstolsbeslut som inte är censurerat?
Ärendet gäller en anmälan som jag har gjort men de papper som har skickats till mig är censurerade och är lika med noll!
Citera
2021-04-25, 22:09
Medlem
EnGodForlorares avatar
Jag har begärt att få ut en FUP men tingsrätten vill inte skicka den till mig via email. De går med på att skicka den hem till mig med brev... Men jag vill ju inte uppge min adress (som ju skulle bli en offentlig handling). Hur gör jag?
Citera
2021-04-25, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Jag har begärt att få ut en FUP men tingsrätten vill inte skicka den till mig via email. De går med på att skicka den hem till mig med brev... Men jag vill ju inte uppge min adress (som ju skulle bli en offentlig handling). Hur gör jag?

Du vet säkert att det inte finns någon skyldighet enligt lag att få handlingar elektroniskt även om handlingarna finns digitala hos en myndighet.

Vill du läsa en handling och vara lite mer anonym kan du besöka domstolen och be att få läsa handlingen där. Det har du alltid rätt enligt lag att få göra.

Kontaktar du en myndighet via e-post och beställer en handling med snigelpost blir det allmän handling som kan begäras ut, det är också sant. Ska handlingarna som skickas till dig faktureras kommer ditt namn att stå på fakturan också som jag antar blir allmän handling.

Vill du förvilla nyfika människor kan du komma överens med en kompis eller släkting att beställa handlingarna dit istället. Det kanske inte är det mest optimala men något annat sätt kommer jag inte på.

Vi lever i ett övervakningssamhälle helt enkelt.
Citera
2021-04-25, 23:15
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Förutom att du själv besöker TR så kan du försöka begära ut den via polisen. Jag har lyckats med det senare då TR inte var så service-minded.
Citera
2021-04-25, 23:36
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad
Du vet säkert att det inte finns någon skyldighet enligt lag att få handlingar elektroniskt även om handlingarna finns digitala hos en myndighet.

Vill du läsa en handling och vara lite mer anonym kan du besöka domstolen och be att få läsa handlingen där. Det har du alltid rätt enligt lag att få göra.

Kontaktar du en myndighet via e-post och beställer en handling med snigelpost blir det allmän handling som kan begäras ut, det är också sant. Ska handlingarna som skickas till dig faktureras kommer ditt namn att stå på fakturan också som jag antar blir allmän handling.

Vill du förvilla nyfika människor kan du komma överens med en kompis eller släkting att beställa handlingarna dit istället. Det kanske inte är det mest optimala men något annat sätt kommer jag inte på.

Vi lever i ett övervakningssamhälle helt enkelt.

Ja, det är förjävligt faktiskt. I det här fallet har FUP:en ett visst allmänintresse... Någon kompis eller släkting vill jag inte använda mig av för då hamnar väl de i registret istället för mig. Jag skrev (eller tänkte) fel för övrigt. Det var polismyndigheten jag kontaktade och inte tingsrätten.
Citera
2021-04-28, 21:10
Medlem
Är det möjligt eller har någon erfarenhet av att begära ut skrapad data?

Läser en FUP med mycket prat om sammanställning och slutsatser från den skrapade datan.

Darknet relaterat, försäljning utav droger. FUP och mer info finns tråd:
(FB) Östhammar: Knarkcentral avslöjad i skärgårdsidyllen

Nämns under/som promemoria. Tullverket har gjort mycket utav skrapning om det skulle betyda något.

Känns som allt i det här målet är påverkade utan de sammanställningar och slutsatser utredningen fått fram utav datan. Har jag rätt att ta del utav den?
Citera
2021-06-22, 17:02
Medlem
HoboWithAShotguns avatar
Jag söker FUP:ar innehållande IT-forensik o liknande. Har läst några från Encrochat, men söker fler, där man t.ex har hittat nått intressant via IP-adress, e-mail o på hårddiskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in