2020-11-17, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Du har i och för sig MrKoll och Lexbase men det kostar. Både pengar och att du inte kan vara anonym.

Problemet är just att det kostar och att jag inte kan vara anonym
Jag hoppas att domstolen fortfarande lämnar ut dem. Vilket jag tycker de borde. Det ska ju inte vara någon skillnad om man mailar eller träffar dem IRL.

Ytterligare ett problem är att personen i fråga är dömd för FLERA brott...
Citera
2020-11-17, 22:45
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IncarnatenineN1
Problemet är just att det kostar och att jag inte kan vara anonym
Jag hoppas att domstolen fortfarande lämnar ut dem. Vilket jag tycker de borde. Det ska ju inte vara någon skillnad om man mailar eller träffar dem IRL.

Ytterligare ett problem är att personen i fråga är dömd för FLERA brott...

Jag vet inte hur det fungerar men vet någon om man får ut samtliga domar om man häller guld i MrKolls/Lexbases skattkista?
Citera
2020-11-18, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn

Jag vet inte hur det fungerar men vet någon om man får ut samtliga domar om man häller guld i MrKolls/Lexbases skattkista?

Vill som sagt inte betala....
Citera
2020-12-02, 23:55
Medlem
Är det någon skillnad på vad mrkoll och lexbase visar? Har betalat för en dom på lexbase, medan mrkoll har angett att det finns minst 4 på samma person.

(Ja jag vet att jag kan begära ut från tingsrätten direkt, men ibland så är man nyfiken NU)
Citera
2020-12-03, 10:43
Medlem
Zoofs avatar
Hej Flashback.
Har ny granne och givetvis kollar jag ju upp alla som fyttar in i huset.
Så såg jag på mr.koll att han åtalats i brottsmål.

Man kan beställa domen för 129kr, men man måste ju givetvis då knappa in namn för kortbetalningen. Jag vill ju inte att en kriminell granne ska se att jag kollat upp honom . Det står att det är "helt anonymt", men läste här i tråden att det inte är det.

Någon som testat beställa dom från mr.koll och kan gå i god för att det verkligen är anonymt?
Jag vet inte vilken domstol det gäller.
Citera
2021-01-05, 13:28
Medlem
Frihet2010s avatar
Någon som vet hur lång tid det tar innan ev. domar registreras på lexbase/mrkoll?

Och har det någon betydelse om någon överklagat domen?
Citera
2021-01-28, 11:14
Är det någon som också upplevt att domstolarna har blivit mer striktare/gnälligare/latare? Jag brukar formulera mig typ:

Citat:
Hej!

Jag skulle vilja ta del av FUP och dom i följande fall:
https://www.hd.se/2021-01-14/angelho...jalv-bytt-bort

MVH

På senare tid har de svarat att de inte kan hitta grejerna med bara en nyhetsartikel. Så har jag mailat reportern på tidningen o frågat efter målnumret. Han i artikeln ovan är schysst, han fick jag målnumret av. Annars svarar journalisterna; -Nä, det har jag städat bort!

Det är väl Helsingborgs Tingsrätt främst.

Då får man köra uteslutningsmetoden, o det blir mer jobb för tingsrätten!
Citera
2021-01-29, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Är det någon som också upplevt att domstolarna har blivit mer striktare/gnälligare/latare? Jag brukar formulera mig typ:

På senare tid har de svarat att de inte kan hitta grejerna med bara en nyhetsartikel. Så har jag mailat reportern på tidningen o frågat efter målnumret. Han i artikeln ovan är schysst, han fick jag målnumret av. Annars svarar journalisterna; -Nä, det har jag städat bort!

Det är väl Helsingborgs Tingsrätt främst.

Då får man köra uteslutningsmetoden, o det blir mer jobb för tingsrätten!

Jag tror det har att göra med att det hela tiden blir fler och fler mail som droppar in till de allmänna domstolarna. Det har blivit populärt att be om handlingar. Då är det inte säkert att de vill lägga ner riktigt lika mycket tid än man kanske gjorde förut. Bara en teori.

Lustigt att du tar Robert Dujmovic som ett exempel. För många år sen skickade jag ett elektroniskt brev till honom och frågade lite om ett mål, fick svar och var nöjd med det.

En annan gång skrev jag till en journalist för lokaltidningen, fick ett svar i och för sig som var typ "Vet inte, kanske kan kolla upp saken...". Sen hörde jag inget mer från henne om jag minns rätt, blev inte hjälpt den gången.
Citera
2021-02-01, 13:22
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad
Jag tror det har att göra med att det hela tiden blir fler och fler mail som droppar in till de allmänna domstolarna. Det har blivit populärt att be om handlingar. Då är det inte säkert att de vill lägga ner riktigt lika mycket tid än man kanske gjorde förut. Bara en teori.

Lustigt att du tar Robert Dujmovic som ett exempel. För många år sen skickade jag ett elektroniskt brev till honom och frågade lite om ett mål, fick svar och var nöjd med det.

En annan gång skrev jag till en journalist för lokaltidningen, fick ett svar i och för sig som var typ "Vet inte, kanske kan kolla upp saken...". Sen hörde jag inget mer från henne om jag minns rätt, blev inte hjälpt den gången.
Ja, Dujmovic är schysst. Men annars brukar journalisterna säga att de "städat bort målnummret"...

Nu gick det lite bättre att hänvisa till tidningen. Skickade in två förfrågningar i ett mail:

Citat:
Hej!

Jag skulle vilja ta del av FUP i detta fall:
https://www.hd.se/2021-01-27/man-ata...en-i-angelholm

Samt häktningsframställan i detta fall:
https://www.hd.se/2021-01-27/19-arin...er-i-angelholm
Den första har jag inte sett nått av, men den senare hade de, identifierat o t.o.m hänvisat mig vad jag kan få ta del av fler dokument i det fallet. Så lite jobbar de på att hitta dokumenten i.a.f.
Citera
2021-02-17, 23:50
Medlem
Har sett att det ibland blir frågor i trådar var man kan hitta gamla handlingar. Tänkte därför tillföra den här tråden lite info i det perspektivet.

Högsta domstolen:

Citat:
I våra lokaler har vi handlingar i mål som avgjorts från och med 1995. Äldre handlingar finns hos Riksarkivet.

Göta hovrätt:

Citat:
Göta hovrätts arkiv innehåller i huvudsak akter i domstolen avgjorda mål från 1948.
Varje mål och ärende som inleds i Göta hovrätt får ett eget målnummer. De handlingar som hör till målet märks med målnumret, registreras och samlas i en akt.

I arkivet finns domböcker från 1948 och framåt. Göta hovrätts äldre arkiv finns sedan vintern 2009 på Landsarkivet i Vadstena. Det omfattar hovrättens judiciella och administrativa material från 1635 fram till 1947. Förutom arkivets eget material innehåller det bl.a. renoverade domböcker från härads- och rådhusrätter, samt kungliga brev och resolutioner, adliga bouppteckningar och testamenten från åren 1628-1916 med mera.

I hovrättens arkiv finns även administrativa handlingar, exempelvis remissyttranden och direktiv från regeringen.

Hovrättens för Övre Norrland:

Citat:
I Hovrättens för Övre Norrland arkiv förvaras material från mål avgjorda av domstolen. Domböcker och register i mål finns från så långt tillbaka som 1936.
Varje mål och ärende som inleds i Hovrätten för Övre Norrland får ett eget målnummer. De handlingar som hör till målet märks med målnumret, registreras i målets dagbok och samlas i en akt.

Förutom domböcker och register i mål från 1936 och framåt finns dagboksblad från och med 1990 och akter från och med år 2000. Dagboksblad och akter från tidigare år förvaras hos Landsarkivet i Härnösand.

I hovrättens arkiv finns även administrativa handlingar från 1936 och framåt, exempelvis remissyttranden och direktiv från regeringen.

Hovrätten över Skåne och Blekinge:

Citat:
I vårt eget arkiv finns våra handlingar från 1981 och framåt. Äldre handlingar finns på landsarkivet i Lund.

Svea hovrätt:

Citat:
I arkivet finns handlingar från Svea hovrätts dömande respektive administrativa verksamhet. I arkivet förvaras även Statens ansvarsnämnds arkiv.

Om handlingarna

Dömande verksamhet: Domstolsarkivet innehåller handlingar från 1981 och framåt. Äldre material har levererats till Riksarkivet. De vanligaste handlingstyperna är dom- och beslutsböcker, akter och dagboksblad. Vid hovrätten förekommer fyra olika målgrupper: brottmål, miljömål, tvistemål och övriga mål.

Administrativ verksamhet: I arkivet finns administrativa handlingar från 1990 och framåt. Äldre handlingar har levererats till Riksarkivet. De vanligaste handlingstyperna är protokoll, diarieförda ärenden samt personalakter.

Statens ansvarsnämnd: Myndigheten, som leds av en nämnd, inrättades den 1 januari 1976. Dess uppgift är att besluta i frågor om disciplinansvar, åtalsanmälan, avskedande m.m. när det gäller statligt anställda i högre befattning. De vanligaste handlingstyperna i arkivet är ansvarsärenden och protokoll.

Bostadsdomstolen: Alla handlingar tillhörande Bostadsdomstolen har levererats till Riksarkivet.

Vattenöverdomstolen: Alla handlingar tillhörande Vattenöverdomstolen har levererats till Riksarkivet.

De saknade hovrätterna hittade jag inte relevant information om på respektive hemsida, det är därifrån jag tagit texterna.

Ska se vad det kan stå på tingsrätternas hemsidor...
Citera
2021-03-19, 17:45
Medlem
airbuds avatar
Jag såg nyligen Criticals video där de visar en biljakt från en polishelikopters perspektiv.

Hur får man tag på dessa inspelningar, vem vänder man sig till, finns det något sätt att ta reda på mål där det medföljer biljaktsfilmer?

Tack på förhand.
Citera
2021-03-26, 08:19
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbud
Jag såg nyligen Criticals video där de visar en biljakt från en polishelikopters perspektiv.

Hur får man tag på dessa inspelningar, vem vänder man sig till, finns det något sätt att ta reda på mål där det medföljer biljaktsfilmer?

Tack på förhand.
Om det är ett aktuellt ärende vänder du dig till tingsrätten och säger att du vill ta del av inspelningen som lämnats in i samband med åtalet. I många fall är nog tingsrätten inte särskilt sugen på att skicka inspelningen per mejl så du kan behöva få den på CD-skiva eller USB-minne som du antingen får hämta på plats eller som skickas till dig med posten. Var beredd på att det lär kosta en slant.

Om inspelningen inte är en del av åtalet är det polisen som förvarar inspelningen och det är dit du får vända dig med din begäran. Den kommer då sannolikt inte lämnas ut med sedvanlig hänvisning till OSL, men försöka skadar inte.

Om det gäller ett gammalt ärende så förvarar inte längre domstolen inspelningen, utan det är i så fall polis eller arkiv som du får kontakta.

Att ta reda på ärenden där det förekommer biljaktsfilmer kan vara knepigt. Det enklaste sättet är nog att läsa media och leta efter artiklar som beskriver "vansinnesfärder" eller liknande. Om du hittar en artikel som beskriver en biljakt som har gått till åtal kontaktar du de tingsrätter som kan vara relevanta om det inte skrivs ut i artikeln och hör efter om det har lämnats in någon videoinspelning.

Ett annat alternativ är att du kontaktar samtliga domstolar i landet regelbundet och frågar om det finns några aktuella ärenden med åtal som involverar inspelade biljakter. Kan vara rätt bökigt, men jag utesluter inte att du når framgång.

Ett generellt tips är att inte vara rädd att kontakta domstolar med olika frågor och önskemål. Registratorns skyldighet att vara dig behjälplig sträcker sig väldigt långt. Om du har avancerade önskemål som kan kräva mycket letande eller följdfrågor kan det vara smidigare att ringa än att mejla fram och tillbaka.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in