• 1
  • 2
2009-04-09, 19:07
Medlem
Hej!

Jag har hittat, eller ja. En bekant till mig ska sälja sin övernattningslägenhet.. som är ganska sunkig, inte renoverat sedan mitten av -80 talet. Och till ett fint pris, mer eller mindre pinsamt bra pris. Så därför tänker jag renovera den i tipp topp skick, min budget är 100.000 kr enbart till renovering.

Så för att visa er hur min smak ser ut så har jag hittat faktiskt, en exakt likadan lägenhet som nu är tillsalu (dock i ett annat område) som har exakt, precis den smak som jag har. Kolla bilderna på denna länk!

http://www.maklarhuset.se/ViewObjekt...58&view=Images

En sak ni kan notera: tänk på det lilla fönstret i köket som går till sovrummet, också det slipade och bettsade trägolv som finns.

vad tror ni, kök, rum, sovrum, hall och toa.. räcker 100 lök?
Citera
2009-04-09, 21:29
Medlem
För 100 papp bör du få minst lika fint som på bilderna. Beroende på hur stor
lägenheten är..

Jag har också funderat på att renovera, och att renovera bara ett litet
kök kann nog kosta en 30 - 40 tusen. Pengar jag inte har just nu.

Vad fan, jag behöver ett nytt kylksåp tillatt börja med.

Men du kan få det jättefint för 100 papp.
Citera
2009-04-09, 21:52
Medlem
brackspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
För 100 papp bör du få minst lika fint som på bilderna. Beroende på hur stor
lägenheten är..

Jag har också funderat på att renovera, och att renovera bara ett litet
kök kann nog kosta en 30 - 40 tusen. Pengar jag inte har just nu.

Vad fan, jag behöver ett nytt kylksåp tillatt börja med.

Men du kan få det jättefint för 100 papp.
.
Citera
2009-04-09, 22:46
Medlem
Snurrens avatar
Det är ju mest kök och badrum som kostar, men priserna skiljer sig ju väldigt mycket åt på olika märken, tänk på reklamen "alla har rätt till ett häftigt kök". Fast själv känner jag mig lite tveksam om 100 000 räcker till allt om man räknar ihop det.
Citera
2009-04-09, 23:50
Medlem
Magistrates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cumulus
Hej!

Jag har hittat, eller ja. En bekant till mig ska sälja sin övernattningslägenhet.. som är ganska sunkig, inte renoverat sedan mitten av -80 talet. Och till ett fint pris, mer eller mindre pinsamt bra pris. Så därför tänker jag renovera den i tipp topp skick, min budget är 100.000 kr enbart till renovering.

Så för att visa er hur min smak ser ut så har jag hittat faktiskt, en exakt likadan lägenhet som nu är tillsalu (dock i ett annat område) som har exakt, precis den smak som jag har. Kolla bilderna på denna länk!

http://www.maklarhuset.se/ViewObjekt...58&view=Images

En sak ni kan notera: tänk på det lilla fönstret i köket som går till sovrummet, också det slipade och bettsade trägolv som finns.

vad tror ni, kök, rum, sovrum, hall och toa.. räcker 100 lök?

Allt beror också på hur "grundligt" Du skall göra det, men 100k känns inte som det kommer räcka (såvida Du inte utför arbetet själv). Ett bättre badrum inkl stambyte kostar lätt 100k "bara det".

Rekommenderar att ta dit 3 olika hantverkare/byggare och beskriva vad du vill ha samt be dem komma med offerter.
Citera
2009-04-10, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magistrate
Allt beror också på hur "grundligt" Du skall göra det, men 100k känns inte som det kommer räcka (såvida Du inte utför arbetet själv). Ett bättre badrum inkl stambyte kostar lätt 100k "bara det".

Rekommenderar att ta dit 3 olika hantverkare/byggare och beskriva vad du vill ha samt be dem komma med offerter.

Nu är det inget stambyte som skall göras.

Det som skall göras:

*Byta ut badrumskåp till ett snyggare och modärnare.
*Nya modärna snygga blandare.
* ev, nytt kakel och klinkers.

Helt nytt kök med:

*integrerad micro i almunium färg (borstat?)
*Spis med häll (borstat)
*Kökslådor och skåp enligt bilden
* kakel på väggarna vid köksdelen (övrigt endast målad vägg alt tapet.)
*kylskp/frys i borstat alu med ismaksin inbygt i kylen utanpå.

*Slipa trägolven och bettsa dem.
*Måla taket.
*ny tapet i hela lägenheten.

tapetseringen kan inte kosta mer än 15 papp, målning av taken kostar kanske 5000 kr max.

köket uppskattar jag till 70.000 kr.

slipning av golv samt lackering kanske 10 papp.

toan kanske 10000 kr

ptja, runt 100.000 kr.

men nu kanske det finns proffs här som kan uppskatta lite bättre. Är ju trots allt bara en etta

ja i princip enligt lägenheten på bilden.
Citera
2009-04-10, 11:14
Medlem
Shrink in spes avatar
Vi gör i princip det du vill göra i en tvåa, minus badrummet. För oss har det hittills kostat:

Kök 68200 (Ikeakök, micro och disk från Ikea, spis, induktionshäll och kyl från elektrolux. Kakel)

Färg, glasfiberväv och tapeter hela lgh 14200

Golvslip 6700 (för 34 kvm)

Småkrafs (lister, tapetlim, skruv, eluttag, spackel, fan och hans moster) ca 8000

Ca 95000 - och då är möbler och badrum inte inräknat. Jag tror helt ärligt att du kommer få svårt att hålla budget, i alla fall om du ska göra om badrummet, det kostar på om man inte gör det själv med billigaste kaklet.

Ett tips är att gå in på byggahus.se, deras forum är ovärderligt när det kommer till renovering.
Citera
2009-04-10, 17:04
Medlem
bongiovis avatar
vilka fantasisummar ni drar upp. Toalett för 10.000 osv. ett badrum kostar 100.0000 att renovera. Troligt. Ja landar på 20.000:-, gör allt själv.
Hajar inte....

Måla om ett tak - 5000:-
va fan?! MÅla med guld eller?? hur många lager blir det, 56 st ?
Citera
2009-04-10, 17:57
Medlem
Citat:
Nu är det inget stambyte som skall göras.

Det som skall göras:

*Byta ut badrumskåp till ett snyggare och modärnare.
*Nya modärna snygga blandare.
* ev, nytt kakel och klinkers.

Helt nytt kök med:

*integrerad micro i almunium färg (borstat?)
*Spis med häll (borstat)
*Kökslådor och skåp enligt bilden
* kakel på väggarna vid köksdelen (övrigt endast målad vägg alt tapet.)
*kylskp/frys i borstat alu med ismaksin inbygt i kylen utanpå.

*Slipa trägolven och bettsa dem.
*Måla taket.
*ny tapet i hela lägenheten.

tapetseringen kan inte kosta mer än 15 papp, målning av taken kostar kanske 5000 kr max.

köket uppskattar jag till 70.000 kr.

slipning av golv samt lackering kanske 10 papp.

toan kanske 10000 kr

ptja, runt 100.000 kr.

men nu kanske det finns proffs här som kan uppskatta lite bättre. Är ju trots allt bara en etta

ja i princip enligt lägenheten på bilden.

Största kostnaderna är badrum och kök. Det som krävs hantverkare är badrum och att anlita hantverkare nu är billigare än tidigare tack vare ROT avdraget. Så det du ska göra är att genomföra badrumet först och ta den kostnaden. Du kommer förmodligen få betala runt 50 000 kr för det med rot-avdrag inräknat. Därefter tycker jag du ska göra om köket och sedan spara pengar och göra om resten när du har råd. Att investera sina pengar på sitt boende är ett klokt val speciellt när det ligger så centralt som din etta gör.

Jag har sett en person på ett forum där han renoverat sitt badrum och jag fick reda på att det kostade honom mellan 35-40000kr för arbetet exkl klinker. Detta med rotavdrag inräknat och att det handlade om hantverkare i stockholm vilket är dyrare än de i Östersund(min uppskattning).

Så ett renoverat badrum med klinkerbör du kunna få runt 50 000 kr. Spara pengar och ta köket nästa gång.

http://www.minhembio.com/rutan/235804/
Citera
2009-04-10, 18:01
Medlem
Räkna med minst 50 000 kr för ett medelstort badrum, förutsatt att du gör allt själv och inte lyxar till det allt för mycket.
Citera
2009-04-10, 18:57
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:

Nu får du bestämma dig, är det en etta eller en tvåa det rör sig om? Har du avsatt 20000 totalt för målningen av en 2á och inte tänker göra allt arbete själv kommer du få en standard marginellt bättre än den i allmännyttans miljonprogram. Du har helt förbisett all målning av snickerier men har å andra sidan höftat till med fantastiska 5000 för att måla några stackars tak. Skall du köpa nya innerdörrar eller ha dem målade? Vill du ens närma dig vad jag skulle kalla luxuös standard, med någorlunda exklusiva tapeter får du nog snarare räkna med en kostnad kring 30-35000 för måleriarbeten allena.
Citera
2009-04-10, 19:26
Medlem
brackspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishsteel
Nu får du bestämma dig, är det en etta eller en tvåa det rör sig om? Har du avsatt 20000 totalt för målningen av en 2á och inte tänker göra allt arbete själv kommer du få en standard marginellt bättre än den i allmännyttans miljonprogram. Du har helt förbisett all målning av snickerier men har å andra sidan höftat till med fantastiska 5000 för att måla några stackars tak. Skall du köpa nya innerdörrar eller ha dem målade? Vill du ens närma dig vad jag skulle kalla luxuös standard, med någorlunda exklusiva tapeter får du nog snarare räkna med en kostnad kring 30-35000 för måleriarbeten allena.

Det är en etta på 39 kvm jag ska ta över i sommar. Lägenheten ser exakt ut som den på bilden fast i den ligger i ett annat område och är ej renoverad sedan mitten av 18-talet. Så om du tittar på bilderna så kanske du kan avgöra med ögonmått vad som krävs etc?

Och ang mina höftmått, bättre att räkna högt än för lågt. Taket kommer jag måla själv så där kostar bara färgen mig någon hundralapp. Några dörrar behövs inte bytas, finns bara en och det är till toan och den är jag nöjd med Om du vill veta hur jag vill ha det, kolla en gång till på länken. Kanske inte exakt samma tapet, men du kanske hajar hur min smak ser ut?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in