• 1
  • 2
2009-04-10, 22:23
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brackspace
Det är en etta på 39 kvm jag ska ta över i sommar. Lägenheten ser exakt ut som den på bilden fast i den ligger i ett annat område och är ej renoverad sedan mitten av 18-talet. Så om du tittar på bilderna så kanske du kan avgöra med ögonmått vad som krävs etc?

Och ang mina höftmått, bättre att räkna högt än för lågt. Taket kommer jag måla själv så där kostar bara färgen mig någon hundralapp. Några dörrar behövs inte bytas, finns bara en och det är till toan och den är jag nöjd med Om du vill veta hur jag vill ha det, kolla en gång till på länken. Kanske inte exakt samma tapet, men du kanske hajar hur min smak ser ut?

Jaaaa..inte konstigt om man känner sig schizofren här ibland.

Var det inte ett separat sovrum det var frågan om utan en sovalkov alltså? Det framgick inte riktigt, varken av bilderna eller trådens första post.

Arbetskostnaden för att totalrenovera en lägenhet av den storleken med avseende på måleriet, målning av tak, snickerier och tapetsering torde hamna kring 10 till 12000, att du målar taken betraktar jag ärligt talat som något mer negativt än positivt men är du nöjd med dom som de är kan du kanske få en tusenlapp i rabatt eller så. Krävs det bredspackling/nedrivning av tapet bortom det normala betalar du kring 300 till 350 kronor i timmen för det i dina trakter. I exempellägenheten sitter det tapet i köket, det har du noterat?

Bortsett från den underliga fondväggen i vardagsrummet på bilderna, gissar jag att det överlag sitter tapeter i prisklassen 250-300 kronor/rullen i den lägenheten och efter ett snabbt överslag kommer jag fram till att du nog kan komma undan med en materialkostnad kring 9000-10000 kronor om nu inte den där fondtapeten råkar vara något speciellt. Det ger dig en totalkostnad kring 19-22000 för måleriet men kanske inte vad jag skulle kalla en "lyxig renovering".
Citera
2009-04-11, 03:38
Medlem
brackspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishsteel
Jaaaa..inte konstigt om man känner sig schizofren här ibland.
Jo ibland failar man

Var det inte ett separat sovrum det var frågan om utan en sovalkov alltså? Det framgick inte riktigt, varken av bilderna eller trådens första post.

Citat:
Arbetskostnaden för att totalrenovera en lägenhet av den storleken med avseende på måleriet, målning av tak, snickerier och tapetsering torde hamna kring 10 till 12000, att du målar taken betraktar jag ärligt talat som något mer negativt än positivt men är du nöjd med dom som de är kan du kanske få en tusenlapp i rabatt eller så. Krävs det bredspackling/nedrivning av tapet bortom det normala betalar du kring 300 till 350 kronor i timmen för det i dina trakter. I exempellägenheten sitter det tapet i köket, det har du noterat?

Vadå, negativt? ju mer jag gör själv destu billigare blir det. Ett tak är något jag kan måla, det har jag kunskaper för. Men något tålamod till att tapetsera, nej nej nej

Citat:
Bortsett från den underliga fondväggen i vardagsrummet på bilderna, gissar jag att det överlag sitter tapeter i prisklassen 250-300 kronor/rullen i den lägenheten och efter ett snabbt överslag kommer jag fram till att du nog kan komma undan med en materialkostnad kring 9000-10000 kronor om nu inte den där fondtapeten råkar vara något speciellt. Det ger dig en totalkostnad kring 19-22000 för måleriet men kanske inte vad jag skulle kalla en "lyxig renovering".

Jag har själv tittat på denna lägenhet med egna ögon IRL och funnit att fondväggen är lite underlig, dock är det något liknande jag ska ha. Hur jag definerar "lyxigt" är en schysst lägenhet med modärn design, nya prylar och mycket 2009. Det ska inte vara Gucci tapeter och fondvägg mönstrat med äkta guld

Nu börjar jag få en klarare bild av kostnaden, cirka 100 lök eller runt 100 lök, kanske 110.000 kr. Badrummet är redan snyggt, som jag sa.. nya blandare och ny toaring, toaspegel + skåp och några snygga detaljer. Men det är ett senare projekt och inte så dyrt för min del.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in