Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-08, 12:54
  #1
Medlem
hejsan, jag har en liten fråga, jag som är arbetslös (sen en tid tillbaka) har ingen a-kassa, lever ej på socialen, har sambo samt 2 barn.. sambon har en praktik plats, Nu är det så här att jag skulle få ett litet belopp från mitt försäkrings bolag för att min bil blev stulen 07, men vid samtal nu fick jag reda på att dom är tvungna att kolla med kronolle om jag har skulder, o det har jag, nu är problemet detta att jag skulle behöva gå till tandläkaren o laga X antal tänder (lever mest på flytande föda) o berättade detta för kron nissen och fick till svars att de brydde inte dom sig om, nu är det så att jag fick 27 tusen för bilen, o skulle behöva ca 8-9 tusen för att laga dessa hål ev dra ut, har jag någon chans att få viss del? har ca 34000kr i skuld.

mvh
Citera
2009-04-08, 14:59
  #2
Medlem
Gunjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pocke
hejsan, jag har en liten fråga, jag som är arbetslös (sen en tid tillbaka) har ingen a-kassa, lever ej på socialen, har sambo samt 2 barn.. sambon har en praktik plats, Nu är det så här att jag skulle få ett litet belopp från mitt försäkrings bolag för att min bil blev stulen 07, men vid samtal nu fick jag reda på att dom är tvungna att kolla med kronolle om jag har skulder, o det har jag, nu är problemet detta att jag skulle behöva gå till tandläkaren o laga X antal tänder (lever mest på flytande föda) o berättade detta för kron nissen och fick till svars att de brydde inte dom sig om, nu är det så att jag fick 27 tusen för bilen, o skulle behöva ca 8-9 tusen för att laga dessa hål ev dra ut, har jag någon chans att få viss del? har ca 34000kr i skuld.

mvh

Vem skulle du får pengar från?
Tror du att försäkringsbolaget tänker betala för dina tandbesvär?
Låter inte troligt så länge biltjuven inte sparkade ut ett par tänder på dig i samma veva han snodde bilen.

Vidare så har kronofogden till uppgift att driva in skulder, de sysslar inte med välgörenhet.
Mitt råd till dig är att skaffa ett arbete.
Citera
2009-04-08, 16:25
  #3
Avstängd
micro113s avatar
Överklaga beslutet om indrivning, och redogör för vad du behöver pengar till. Kan du uppvisa intyg från tandläkaren med kostnadsberäkning är det en fördel.
Krono måste och brukar ta hänsyn till vissa omständigheter som ligger utanför normen. Jag är inte säker på att tandläkare hör dit, men överklaga så har du ju en chans i alla fall.
Citera
2009-04-16, 15:33
  #4
Medlem
bobafetts avatar
Har en god vän som är kund hos kronofogden sedan många år. Man skall ordna med ett kostnadsförslag från tandläkaren för att skicka in till fogden, det brukar lösa sig. Detsamma gäller för glasögon.
Visa saker har man rätt till oavsett om man är hos fogden eller ej.
Lycka till.
Citera
2009-04-16, 15:56
  #5
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pocke
hejsan, jag har en liten fråga, jag som är arbetslös (sen en tid tillbaka) har ingen a-kassa, lever ej på socialen, har sambo samt 2 barn.. sambon har en praktik plats, Nu är det så här att jag skulle få ett litet belopp från mitt försäkrings bolag för att min bil blev stulen 07, men vid samtal nu fick jag reda på att dom är tvungna att kolla med kronolle om jag har skulder, o det har jag, nu är problemet detta att jag skulle behöva gå till tandläkaren o laga X antal tänder (lever mest på flytande föda) o berättade detta för kron nissen och fick till svars att de brydde inte dom sig om, nu är det så att jag fick 27 tusen för bilen, o skulle behöva ca 8-9 tusen för att laga dessa hål ev dra ut, har jag någon chans att få viss del? har ca 34000kr i skuld.

mvh

För det första behöver inte försäkringsbolaget kolla med KFM innan
dom betalar ut pengarna.

Har det skett utmätning än?

Har inte utmätning skett så överlåt fordran till sambon och underrätta
försärkinsgbolaget om detta.

Annars är du är rätt körd. Var det din bil är er det både din och sambons?

Är även hon samägare till bilen så skall hon ha halva beloppet...är dock
en bevisfråga.

Sen kan du kanske med framgång hävda att ersättningen från försäkringsbolaget är ett substitut för en bil du med hänsyn till
familjen skulle kunna få behålla och freda från utmätning..i vart fall
till ett mindre belopp. Behöver man bil så får man behålla bilen
om den inte är värd mer än 20 000 kr. Minns jag rätt var det t.o.m en
som hade en bil värdd mera men fick efter utmärning och försäljning
tillbaka ett mindre belopp han kunde köpa en billigare bil för (skall kolla).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback