2020-04-21, 15:57
Medlem
Rapport imorgon, ska bli kul och se hur det gått med corona. Förväntningarna känns realistiska och inte omöjliga att slå. Tankade en del
Citera
2020-12-03, 15:51
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Jävla skitaktie. Köpte in mig för 190 kr då jag trodde den bottnat med icke då. Varför dyker denna så mycket? Dagshandeln går ju bra.
Citera
2020-12-04, 21:38
Medlem
Glorfindels avatar
Den går ner, men samtidigt så gör även ICA det. Jag tror att det handlar om att folk lämnar segmentet för något annat.
För mig så finns det inga dåliga eller bra aktier, jag köper inte aktier, jag köper företag och då är frågan om det är ett bra eller dåligt företag. Och Axfood är ett bra företag.
Just nu går aktiekursen ner. Jag passar på att öka på mitt innehav.
Citera
2020-12-04, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Den går ner, men samtidigt så gör även ICA det. Jag tror att det handlar om att folk lämnar segmentet för något annat.
För mig så finns det inga dåliga eller bra aktier, jag köper inte aktier, jag köper företag och då är frågan om det är ett bra eller dåligt företag. Och Axfood är ett bra företag.
Just nu går aktiekursen ner. Jag passar på att öka på mitt innehav.
Ett av de bättre inläggen här på aktieforum! Precis så tänker även jag faktiskt. Det är ett bolag man köper en del av och inte bara någon aktiekurs! Fantastiskt bra och jag får tacka så mycket, för det är så sällan man ser en så fin insikt. Även jag tror på Axfood även om jag för tillfället inte äger. Men det ska det snart bli ändring på.
Senast redigerad av Trxhobit 2020-12-04 kl. 23:30.
Citera
2020-12-05, 00:12
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Precis så tänker även jag faktiskt. Det är ett bolag man köper en del av och inte bara någon aktiekurs!

Tänker du så, du som va inne i Quickbit? Du köper bra bolag och inte hajpen?
Citera
2020-12-05, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Tänker du så, du som va inne i Quickbit? Du köper bra bolag och inte hajpen?
Ja då tänkte jag så att Quickbit var ett bra bolag och inte kursen. Men nu är du på Axfood forum och där kommenterar vi om det bolaget och vad tycker du om Axfood Aigis? Och visst var det förmodligen det bästa inlägget på lång tid som jag nyss kommenterade? Allt bäst till dig också och väntar på svar men glöm ej att vi kommenterar Axfood här! Hur som! Med slut på Corona så ser det än bättre ut med restauranger en vilande potential för Axfood som jag tror inte alls är inprisad i kursen. Som sagt ska börja köpa in mig på Axfood.
Senast redigerad av Trxhobit 2020-12-05 kl. 01:11.
Citera
2020-12-05, 09:59
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ja då tänkte jag så att Quickbit var ett bra bolag och inte kursen. Men nu är du på Axfood forum och där kommenterar vi om det bolaget och vad tycker du om Axfood Aigis? Och visst var det förmodligen det bästa inlägget på lång tid som jag nyss kommenterade? Allt bäst till dig också och väntar på svar men glöm ej att vi kommenterar Axfood här! Hur som! Med slut på Corona så ser det än bättre ut med restauranger en vilande potential för Axfood som jag tror inte alls är inprisad i kursen. Som sagt ska börja köpa in mig på Axfood.

P/e 22, jag ser inte alls att det ska finnas massor av pengar att hämta på grossistsidan. Det man vinner på karusellerna förlorar man på gungorna. Jag har både Axfood och ICA men båda har gått i sidled sen coronaboosten. Jag äger än så länge dem i nån slags fruktan för en lågkonjunktur som kanske inte kommer och ju längre tid som går ju mer verkar det som att jag betalar en hög alternativkostnad.
Citera
2020-12-05, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
P/e 22, jag ser inte alls att det ska finnas massor av pengar att hämta på grossistsidan. Det man vinner på karusellerna förlorar man på gungorna. Jag har både Axfood och ICA men båda har gått i sidled sen coronaboosten. Jag äger än så länge dem i nån slags fruktan för en lågkonjunktur som kanske inte kommer och ju längre tid som går ju mer verkar det som att jag betalar en hög alternativkostnad.
Bra talat Aigis! P/E är något jag tittar på lite gran som en referens till andra bolag i samma bransch och med samma mognadsgrad men det är ofta vilseledande för en rättvis bedömning som jag ser det. Jag ser nu Axfood som rätt stabilt med Hemköp och Willys placerade på centrala platser runt om i landet och som ger en hyfsad utdelning. Jag tror inte på någon raket här kanske men ändå ett fint kvalitets bolag och ett komplement till allt annat i portföljen. Sen att man råkar handla mest på Hemköp gör ju inte saken sämre. Bonus på köp och sedan utdelning på aktien.
Citera
2020-12-05, 16:10
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Axfood har forward P/E på 21 och väntas ha 3,8 % direktavkastning med 13,7 % uppsida enligt analytikerna. Jag sålde mina igår då köpet var menat som en swingtrade.
Citera
2020-12-05, 19:20
Medlem
Odagans avatar
En sengångare i sirap.. Brukade parkera likviden i Axfood när jag var fantasilös, men nu tappar de mot Lidl. -Sälj!
Citera
2020-12-05, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
En sengångare i sirap.. Brukade parkera likviden i Axfood när jag var fantasilös, men nu tappar de mot Lidl. -Sälj!
Varför då? Vad ser du nu i Lidl som skulle vara ett tapp? Har du siffror på det kompis?
Citera
2020-12-05, 20:03
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Varför då? Vad ser du nu i Lidl som skulle vara ett tapp? Har du siffror på det kompis?

Känner du inte till att Lidl snor marknadsandelar på den Svenska dagligvarumarknaden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in