• 1
  • 2
2009-04-08, 08:18
Medlem
Ok, nu har jag bestämt mig för att börja lära mig skalor, har lirat nylongitarr några år.

Är inne på flamenco nu och har hittat en skalatyp (?) som verkar vara åt flamencohållet som jag gillar.
http://jguitar.com/scalelisting?scale=Phrygian-Dominant

Det jag undrar är vilka av dessa ska man plugga in? Det finns ju så många varianter och på olika band. Det verkar ju vettigt att lära sig en skala på 3 olika band med 4 bands mellanrum. Men vilken tonart? Ska jag lära mig E om jag gillar E-ackordet t.ex?

Tänker jag rätt? Alla tips gör mig glad
Citera
2009-04-08, 08:32
Medlem
diemydarlings avatar
Jag brukar börja med att lära mig E-skalan fast en oktav högre. Då kan man hålla takten och "markera" vart man är taktmässigt med lös E-sträng och samtidigt sola från ex andra strängen sjunde bandet. Alltså man jammar med sig själv.
Citera
2009-04-08, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diemydarling
Jag brukar börja med att lära mig E-skalan fast en oktav högre. Då kan man hålla takten och "markera" vart man är taktmässigt med lös E-sträng och samtidigt sola från ex andra strängen sjunde bandet. Alltså man jammar med sig själv.

Tack för svaret!

vad menas med en oktav högre? Kan ingen teori alls Rent praktiskt alltså, behöver inte gå in på teori
Citera
2009-04-08, 08:38
Medlem
i t.ex. denna ingår ju lös e-sträng, http://jguitar.com/scale/E/Phrygian%20Dominant

funkar inte det med den metod du tipsade om (och som lät väldigt bra )
Citera
2009-04-08, 08:47
Medlem
diemydarlings avatar
Oktaven är när ursprungliga tonen återkommer fast i en högre "tonart". Om du tar översta lösa strängen så har du ett E om du tar andra strängen och på sjunde bandet så har du oktaven det är också ett E fast ljusare.

Så överför skalan från översta strängen till andra strängen sjunde bandet.
Citera
2009-04-08, 09:01
Medlem
Skalan du har postat är bara en skala. I olika tonarter. Det lättaste är väl att lära sig den i en (eller alla med en gång) "box" och sen kan du ju bara transponera lätt genom att flytta handen och byta grundton.

Eller om du redan har koll på durs olika modus och kan transponera dom så kan du ju bara göra mindre modifikationer på den skalan. I detta fallet (efter en snabb titt) verkar vara en frygisk skala med det tredje skalsteget höjt ett halvt tonsteg. Vilket är rätt enkelt att justera om du har koll på den frygiska, som du ju har om du kan durskalan i dess olika "boxar/lägen".
Citera
2009-04-08, 09:03
Medlem
Aladdin Sanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinyo
Ok, nu har jag bestämt mig för att börja lära mig skalor, har lirat nylongitarr några år.

Är inne på flamenco nu och har hittat en skalatyp (?) som verkar vara åt flamencohållet som jag gillar.
http://jguitar.com/scalelisting?scale=Phrygian-Dominant

Det jag undrar är vilka av dessa ska man plugga in? Det finns ju så många varianter och på olika band. Det verkar ju vettigt att lära sig en skala på 3 olika band med 4 bands mellanrum. Men vilken tonart? Ska jag lära mig E om jag gillar E-ackordet t.ex?

Tänker jag rätt? Alla tips gör mig glad

Jag kollar mest på standardskalor till att börja med, som t.ex. blues eller pentatonic.

Efter ett tag så vet du var noterna som passar ligger.

Spelar mest på känsla själv, vet inte så mycket om noter.

Skulle kännas lite bak-å-fram att börja med någon mystisk skala.

(för mig!)
Citera
2009-04-08, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aladdin Sane
Jag kollar mest på standardskalor till att börja med, som t.ex. blues eller pentatonic.

Efter ett tag så vet du var noterna som passar ligger.

Spelar mest på känsla själv, vet inte så mycket om noter.

Skulle kännas lite bak-å-fram att börja med någon mystisk skala.

(för mig!)

tack för svaret!

hehe, den är ju mystisk för dig eftersom du inte är van vid den musiken
Citera
2009-04-08, 09:16
Medlem
Aladdin Sanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinyo
tack för svaret!

hehe, den är ju mystisk för dig eftersom du inte är van vid den musiken

Sant!

Tänkte lite att kan man "grundskalorna" så ser man att resten är variationer.

*edit: variationer kan man klura ut själv.
Citera
2009-04-08, 09:52
Medlem
yowsers avatar
En skala måste du lära dig från vilken ton som helst, annars har du i princip ingen nytta av den (för den kan dyka upp med vilken start-ton som helst i en låt).

Annars blir det lite som att lära sig bokstaven F, men bara om den kommer som första, fjärde eller åttonde bokstav i ett ord. Inte så användbart.
Citera
2009-04-08, 10:02
Medlem
Aladdin Sanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yowser
En skala måste du lära dig från vilken ton som helst, annars har du i princip ingen nytta av den (för den kan dyka upp med vilken start-ton som helst i en låt).

Annars blir det lite som att lära sig bokstaven F, men bara om den kommer som första, fjärde eller åttonde bokstav i ett ord. Inte så användbart.

Yowza, yowser!

Har gillat Steely Dan länge, men The Nightfly har man lyckats missa...

Tackar!

Citera
2009-04-08, 10:09
Medlem
Suicide Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yowser

Hehe, jag gillar den jämförelsen!

Kinyo : Ifall du inte redan kan det så bör du nog lära dig vad tonerna på halsen heter. Börja med C-durskalan.

Försök att lära dig skalan som ett mönster som du kan tillämpa oavsett var du är på halsen. Så länge du vet var grundtonen ligger så ska du kunna anpassa skalan därifrån(t,ex ifall du vet var E ligger så ska du kunna tillämpa mönstret för en dominantfrygisk skala, d v s skalan du länkade till, och på så vis få en E-dominantfrygisk skala)

Hoppas att det inte blev för klyddigt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in