2009-04-08, 10:10
Medlem
yowsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aladdin Sane
Yowza, yowser!

Har gillat Steely Dan länge, men The Nightfly har man lyckats missa...

Tackar!

Anytime.
Citera
2009-04-08, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yowser
En skala måste du lära dig från vilken ton som helst, annars har du i princip ingen nytta av den (för den kan dyka upp med vilken start-ton som helst i en låt).

Annars blir det lite som att lära sig bokstaven F, men bara om den kommer som första, fjärde eller åttonde bokstav i ett ord. Inte så användbart.

det låter ju vettigt att lära sig en skala i alla tonarter A B C D E F G (är dt dessa?), man kan ju börja med en man gillar och sen utöka.

Säg då att jag vill börja med E, då lär jag mig först den längst ner på greppbrädet, vilken ska jag lära sen? E högre upp på greppbrädet? är denna som är högre upp en oktav högre eller ska man bara satsa på att täcka hela greppbrädan?
Citera
2009-04-08, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suicide Nation
Hehe, jag gillar den jämförelsen!

Kinyo : Ifall du inte redan kan det så bör du nog lära dig vad tonerna på halsen heter. Börja med C-durskalan.

Försök att lära dig skalan som ett mönster som du kan tillämpa oavsett var du är på halsen. Så länge du vet var grundtonen ligger så ska du kunna anpassa skalan därifrån(t,ex ifall du vet var E ligger så ska du kunna tillämpa mönstret för en dominantfrygisk skala, d v s skalan du länkade till, och på så vis få en E-dominantfrygisk skala)

Hoppas att det inte blev för klyddigt!

ok, får väl plugga lite toner då.
Citera
2009-04-08, 10:56
Medlem
Aladdin Sanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suicide Nation
Hehe, jag gillar den jämförelsen!

Kinyo : Ifall du inte redan kan det så bör du nog lära dig vad tonerna på halsen heter. Börja med C-durskalan.

Försök att lära dig skalan som ett mönster som du kan tillämpa oavsett var du är på halsen. Så länge du vet var grundtonen ligger så ska du kunna anpassa skalan därifrån(t,ex ifall du vet var E ligger så ska du kunna tillämpa mönstret för en dominantfrygisk skala, d v s skalan du länkade till, och på så vis få en E-dominantfrygisk skala)

Hoppas att det inte blev för klyddigt!

Makes sense...

T.o.m för mig!

Borde väl kolla noter någon dag...

Vet bara var det låter likadant, bara att lite annorlunda.

Bra, när man sitter fast med något. Flytta upp lite eller flytta ner, eller hoppa omkring som en galning...

Jaja. Där är min metod!

There is a method to my mayhem!

Citera
2009-04-08, 11:29
Medlem
diemydarlings avatar
Jag gillar den där skalan det är den Hetfield kör innan Unforgiven på livespelningarna.

http://www.youtube.com/watch?v=eijc_n8tT1s
Citera
2009-04-08, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diemydarling
Jag gillar den där skalan det är den Hetfield kör innan Unforgiven på livespelningarna.

http://www.youtube.com/watch?v=eijc_n8tT1s

den var nice!

här är flamencoskalan jag tjatat om, älskar den

http://www.youtube.com/watch?v=6MvriS-0QL8
Citera
2009-04-08, 11:57
Medlem
Aladdin Sanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinyo
den var nice!

här är flamencoskalan jag tjatat om, älskar den

http://www.youtube.com/watch?v=6MvriS-0QL8

Tror Mike Oldfield varit där och pillat han med...

http://www.youtube.com/watch?v=Z7eHj_ToZqI

*edit: hehe. hobby för idag, tror jag... flamenco here I come!
Citera
2009-04-08, 17:52
Bannlyst
Själv skulle jag avråda att inte använda den skalan i el-gitarr sammanhang. Det är Yngwies favoritskala, den frygiska, tillsammans med dim-skalor. Och alla kommer säga att "det lät lite som Yngve Malmsten"..

Inget ont om Yngwie. Han är en stor gitarrist, men man vill ju ha ett eget sound ochså
Citera
2009-04-08, 17:59
Medlem
Aladdin Sanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Själv skulle jag avråda att inte använda den skalan i el-gitarr sammanhang. Det är Yngwies favoritskala, den frygiska, tillsammans med dim-skalor. Och alla kommer säga att "det lät lite som Yngve Malmsten"..

Inget ont om Yngwie. Han är en stor gitarrist, men man vill ju ha ett eget sound ochså

Hehe. Jag vet bara hur namnet hans låter...

Aldrig hört någon spela hans musik.

Han eller nån annan!

Citera
2009-04-08, 18:07
Medlem
diemydarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex

Oftast omusikaliska bönder kopplar ihop skalan med Yngwie? Alla är ju inte lika osäkra som du, rädd för att bli ihopblandad med random gitarrunkare haha skärp dig.
Senast redigerad av diemydarling 2009-04-08 kl. 18:48.
Citera
2009-04-08, 19:56
Medlem
wootens avatar
Moll harmonisk är en väldigt vanlig flamencoskala. som i C blir

C D Eb F G Ab B C. En vanlig moll men du höjer 7:e tonen ett halv tonsteg.
Senast redigerad av wooten 2009-04-08 kl. 20:04.
Citera
2009-04-08, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Moll harmonisk är en väldigt vanlig flamencoskala. som i C blir

C D Eb F G Ab B C. En vanlig moll men du höjer 7:e tonen ett halv tonsteg.

vad heter moll harmonisk på engelska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in