Hmm. Ja du menar så. Förslag...
Till att börja med så skall man
aldrig köpa nya bilar, oavsett hur mycket pengar man har. Och en annan sak som jag alltid irriterar mig över är att folk snackar om driftkostnader på nya bilar. Driftkostnaderna är ju för fan fickpengar jämfört med värdefallet på nya bilar.
Ett exempel är en bekant som (hur faaan kunde han) köpte en ny(!!??!!) Opel för 160K. När han efter sex månader ville byta in den mot en större bil så blev han erbjuden 110K för den av handlaren. Snacka om blåsning...
Så till inspirationen. En Saab Combi kostar från ca 250K och här är några bilar som jag helt klart hade föredragit och som kostar ungefär lika mkt:
Jaguar S-type
Jaguar X-type
BMW 728
Audi S6
Audi S8
Cadillac Seville STS
Ferrari 328 (Ok, inte så praktisk men ändå. Samma pengar)
Honda Legend
Honda NSX
Lexus LS400
Lexus IS200 Sportcross
Lexus GS 300/430
Corvette C5
Nissan Skyline GT-R
Visst, vissa av bilarna är inte vidare praktiska men jag tog med dem ändå bara för att visa hur mycket bil man egentligen kan få för 250-270K.
Priserna på de "vanliga" bilarna jag räknade upp (Jagga, Audi, BMW och vissa Honda och Lexus) avser 00 eller 01

r med något eller några tusental mil på mätaren. Man måste också väga in garantier. Var på vippen att köpa en Lexus IS200 till tjejen i våras och då ingick sex månaders garanti på
allt och ytterligare tre år på motor, låda, chassie och elektronik. På en tre år gammal bil!
Det lämnar väl inte Saab ens på helt nya bilar?
Ny Saab = pengarna i sjön...