2009-04-07, 14:42
Medlem
Installerade ubuntu 8.10 igår, allt gick som de ska men när jag skulle starta om efter installationen kommer jag ine in på linux utan kommer bara till "grub error 17" googlade lite på detta och det stog nått om att grub tar fel på partionerna eller nått i den stilen, men hur ska jag bära mig åt för att fixa till detta?. körde fdisk -l och detta fick jag fram:

Cannot open /dev/sda
Cannot open /dev/sdb
Cannot open /dev/sdc

inte speciellt givande, är helt grön på linux så lite hjälp vore snällt=)

edit: har 2st 250gb hårddiskar och en 40gb där jag har linux,
Citera
2009-04-07, 14:58
Medlem
Här verkar finnas en lösning:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=442945
Citera
2009-04-07, 14:58
Medlem
zulu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IroniC
Installerade ubuntu 8.10 igår, allt gick som de ska men när jag skulle starta om efter installationen kommer jag ine in på linux utan kommer bara till "grub error 17" googlade lite på detta och det stog nått om att grub tar fel på partionerna eller nått i den stilen, men hur ska jag bära mig åt för att fixa till detta?. körde fdisk -l och detta fick jag fram:

Cannot open /dev/sda
Cannot open /dev/sdb
Cannot open /dev/sdc

inte speciellt givande, är helt grön på linux så lite hjälp vore snällt=)

edit: har 2st 250gb hårddiskar och en 40gb där jag har linux,

Använder inte Grub utan Lilo, men från toppen av huvudet så skulle jag rekommendera att starta Linux med en bootdisc (eller installationsskivan) och ändra i Grub:s config så att den laddar rätt partition.
Citera
2009-04-07, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zulu7
Använder inte Grub utan Lilo, men från toppen av huvudet så skulle jag rekommendera att starta Linux med en bootdisc (eller installationsskivan) och ändra i Grub:s config så att den laddar rätt partition.

Är faktist inne på live-skivan i skrivande stund. kommer in på linux hårddisken och in i filerna i grub men jag vettefan hur jag ska ändra om dom?, jag vet ju inte vilken hårddisk som är vilken =(

hittade en device.map fil: (

hd0) /dev/sda
(hd1) /dev/sdb
(hd2) /dev/sdc

om jag ändrar detta till:

(hd0) /dev/sdc
(hd1) /dev/sdb
(hd2) /dev/sda
skulle det kunna funka då? eller e jag helt ute och cyklar?..
Senast redigerad av IroniC 2009-04-07 kl. 15:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in