Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-07, 12:41
  #1
Medlem
Tjenare!

Har gått till ortopeden röntgat knäet. Han konstaterade då att jag har svullet ledbrosk. Jag fick detta när jag ramlade av slog insidan på knäet. Gjorde ingenting åt det på över 1 månad sen blev det doktorn.

Har käkat Diklofenak men är fortfarande öm. Nu är tabletterna slut och 3 veckor senare fortfarande öm. Ska jag börja köra på endå lite lätt med knäböj eftersom detta inte verkar gå att försvinna?

Några Tips eller förslag ni kan ge mig?

MVH Lazzve
Citera
2009-04-07, 12:46
  #2
Medlem
pezrulezhaakons avatar
lazzve

Vad säger doktorn att du kan göra?
Citera
2009-04-07, 12:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Vad säger doktorn att du kan göra?

Han sa ingenting angående träningen. Dum som jag var glömde jag att fråga om detta. Men tränade icke ben under perioden jag åt diklofenak. Har prövat att köra lite lätt det går ok. Men så fort trycker eller stryker ganska hårt över min insida på knäet känner jag smärta. Gör likadant på andra knäet känner ingenting alls.

Börjar bli grinig, har inte kört knäböj på 8 veckor och det känns förjävligt!

Har försökt att googla på problemet men hittar inga svar.
Citera
2009-04-07, 13:02
  #4
Medlem
pezrulezhaakons avatar
lazzve

För att få ett bra svar för vad du behöver göra så får du gå till en sjukgymnast med OMT/OMI behörighet, eller naprapat. Istället för att riskera att det blir värre.

Oftast rekommnderas lätt rörelseträning, med kroppsvikten, eller en lätt belastning. Balansövningar på Bosu-boll, tills smärtan försvinner. Sålänge du känner smärtan måste du vara försiktig och definitivt inte belasta för mycket.
Citera
2009-04-07, 13:08
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
För att få ett bra svar för vad du behöver göra så får du gå till en sjukgymnast med OMT/OMI behörighet, eller naprapat. Istället för att riskera att det blir värre.

Oftast rekommnderas lätt rörelseträning, med kroppsvikten, eller en lätt belastning. Balansövningar på Bosu-boll, tills smärtan försvinner. Sålänge du känner smärtan måste du vara försiktig och definitivt inte belasta för mycket.

Tack för dina svar! Får köra utan vikter på ben mm och köra koordination mm.

En sista fråga bara kan jag köra Marklyft alternativt sumo? Eller tar detta för mycket på knäna må tro?

MVH Lazzve
Citera
2009-04-07, 13:23
  #6
Medlem
pezrulezhaakons avatar
lazzve

Marklyft belastar knäleden på ett snarlikt sätt jämfört med knäböj. Så du bör undvika det ochså ett tag framöver. Sumomark kräver att du har teknik för det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback