2009-08-23, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missZ
Hej!
Sålde ett hus, vilket jag betalade vinstskatten på direkt. I deklarationen skrev jag efter ungefärlig uträkning in vilka förbättringar, reparationer etc som gjorts- med en summa på ca 200 000 kr. Inga kvitton fanns dock kvar. Fick nu tillbaka på skatten- 12 000 kr! Fattar faktiskt ingenting- är det rimligt med 12 000 kr tillbaka när man förbättrat med 200 000kr??

Du får bara avdrag för standardförbättringar så alla kostnader för reparationer kan du glömma. För övriga delar får du bara ersättning för den förbättrande delen så lägger du in ett laminatgolv istället för det befintliga plastgolvet så får du ersättningen för skillnaden i pris mellan laminatgolvet och plastgolvet vilket kanske inte är så stor. Byter du ut ditt kök mot ett nytt ser dom det som kök mot kök. I många fall kan det tyckas konstigt att man inte får avdrag då det var i bättre skick än när man köpte det men som jag förstått det är det därför det är en lägre skattesats på vinsten vid bostadsaffärer än värdepapper.
Citera
2009-09-20, 00:32
Medlem
c-d af ands avatar
När får man tillbaka på skatten i år?

Har inte fått något brev från skatteverket ännu nämligen, och tidigare år har informationen kommit mycket tidigare.
Citera
2009-09-21, 20:58
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Jag är egenföretagare och har skickat in min deklaration som vanligt.

Förra året hörde "ni" er av kring sommaren med några kompletterande frågor, sen fick jag ett bree i slutet av sommaren att allt var klart.

I år har jag inte hört ett ljud.

Det är väl kring lucia som pengarna betalas ut.

När omkring är sista tidpunkten där ni aktivt utrder så att säga och man kan andas ut?
Citera
2009-09-21, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Jag är egenföretagare och har skickat in min deklaration som vanligt.

Förra året hörde "ni" er av kring sommaren med några kompletterande frågor, sen fick jag ett bree i slutet av sommaren att allt var klart.

I år har jag inte hört ett ljud.

Det är väl kring lucia som pengarna betalas ut.

När omkring är sista tidpunkten där ni aktivt utrder så att säga och man kan andas ut?

Då får du vänta ett år eller så, men förmodligen så kan du andas ut i början av november, men har de mycket att göra kan de ge dig slutskattebesked och granska under hela nästa år.
Citera
2009-09-26, 18:29
Medlem
RadioGaGas avatar
Jag håller på att köpa min första bostadsrätt. Mäklaren sa något om att när man köper saker till lägenheten så får det dras av på deklarationen sen när man flyttar. Undrar om det stämmer? Och är det hela kostnaden som man får dra av då? För jag hade tänkt att köpa en säkerhetsdörr och en ny spis.
Citera
2009-09-26, 20:03
Awaiting Email Confirmation
fråga :)

hejsan.

jag ska deltaga i en medicin studie, därifrån får jag ett arvode på 46000sek.

nu undrar jag att om jag skattejämkar och det där är den enda inkomsten jag hade på hela året.

kommer det bli så att jag först får dra av 18200kr i fribelopp sen bara skatta 8% på resterande belopp eftersom att skatten om man tjänar mellan 36-50 tusen om året bara är 7-8% ?

tack på förhand
Citera
2010-05-04, 22:32
Medlem
Midnights avatar
Helvete! Trodde jag hade deklarerat men logga in idag för att kolla och det hade jag ju självklart inte gjort.

Kommer jag få 1000 spänn böter nu eller?

Jag blev lite hoppfull när jag såg att skatteverket hade gett uppskov till idag kl 00:00 men gäller det för alla eller är det enbart dem som försökte men misslyckades igår? Kan skatteverket verkligen veta vilka som försökte igår?

Förmodligen blir jag väl av med 1000 spänn nu. Tjuvstaten tar väl varje chans den kan få?

Jaja moralkakor hit och dit ett sista datum måste finnas och det var min miss men det är klart man blir lack ändå, man är inte mer än människa och 1000 spänn är fan hutlöst för en dags försening.

EDIT: Jag deklarerade med förtryckt kod.
Senast redigerad av Midnight 2010-05-04 kl. 22:35.
Citera
2010-05-05, 14:49
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Helvete! Trodde jag hade deklarerat men logga in idag för att kolla och det hade jag ju självklart inte gjort.

Kommer jag få 1000 spänn böter nu eller?

Jag blev lite hoppfull när jag såg att skatteverket hade gett uppskov till idag kl 00:00 men gäller det för alla eller är det enbart dem som försökte men misslyckades igår? Kan skatteverket verkligen veta vilka som försökte igår?

Förmodligen blir jag väl av med 1000 spänn nu. Tjuvstaten tar väl varje chans den kan få?

Jaja moralkakor hit och dit ett sista datum måste finnas och det var min miss men det är klart man blir lack ändå, man är inte mer än människa och 1000 spänn är fan hutlöst för en dags försening.

EDIT: Jag deklarerade med förtryckt kod.
Jag vet inte riktigt hur dessa straffavgifter fungerar och när man får dom, men förra året råkade jag missa sista steget att skicka in frugans deklaration när den var klar och upptäckte det först i början av juni
Men - hon fick ingen straffavgift och faktiskt sina skattepengar tillbaka före midsommar ändå

/ TT
Citera
2010-05-05, 16:31
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
Jag vet inte riktigt hur dessa straffavgifter fungerar och när man får dom, men förra året råkade jag missa sista steget att skicka in frugans deklaration när den var klar och upptäckte det först i början av juni
Men - hon fick ingen straffavgift och faktiskt sina skattepengar tillbaka före midsommar ändå

/ TT

Jag var nog lite upprörd igår
Jag pratade med skatteverket idag och naturligtvis räknades även jag in till dem som fick uppskov vilket innebär att jag slipper böter.

Överhuvudtaget kanske skatteverket inte är så fruktansvärt elaka som jag trodde, de verkade faktiskt lite mänskliga till och med.

Att även ni slapp förseningsavgiften kanske innebär att de mest är hårda mot företag? Och där förstår jag för där är det lite mer pengar inblandade.

Jag har ingen aning men jag är glad iaf. En 1000 för en dag hade varit surt.
Citera
2010-08-18, 20:09
Medlem
Jag fick ett arbete på en annan ort 40 mil hemifrån. Jag betaler föräldrarna 1000kr/mån för boende hemma (endast helgerna) och sen 6000kr/mån för en 2a (andrahandskontrakt) på arbetsorten. Min fråga lyder, är jag berättigad att dra av de 6000kr/mån på deklarationen för 2010 och två år framåt? Om inte, varför?

Sen läste jag någonstans att jag har rätt att få 105 kr/dag för extra utgifter första månaden på arbetsorten, stämmer det?

Tackar så hjärtligt för hjälp (om någon vill/kan)
Citera
2010-08-19, 00:30
Medlem
herrlustigs avatar
Jag behöver lite hjälp, angående utlands svartjobb.

Från Sverige kommer jag att kunna göra en del jobb/tjänster online. T.ex. skapa hemsidor åt privatpersoner utomlands, personlig-tränare till privatpersoner utomlands. Plus lite andra grejer.

Till problemet.

Jag kommer alltså att få betalt direkt in på mitt svenska bankkonto (BIC/SWIFT & IBAN) ca 10.000 - 20.000 SEK per månad. Det blir ju då svart.

Är det möjligt att på något sätt deklarera detta och sedan skatta (som vanligt) utan att skatteverket eller någon annan bryr sig? Så att det typ ser ut som att jag är anställd, utav en arbetsgivare.

Eller måste jag starta ett företag för att kunna göra det här?

EDIT: Har läst på lite. Att deklarera som hobbyverksamhet eller näringsverksamhet kanske vore något?

Skatteverket: E-handel - Försäljning

Skatteverket: Att sälja något via Internet
Senast redigerad av herrlustig 2010-08-19 kl. 01:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in