2009-06-17, 18:25
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfredEinstein
Nope, ingenting... Precis likadant som förra året. Har i princip gjort samma avdrag varje år sedan ca 6 år tillbaka, då jag på sommarna jobbar på annan ort.

Riktigt irriterande!

Låter orimligt men frågan kan såklart bara besvaras när man tittar på dina specifika uppgifter. Ring till Skatteupplysningen.
Citera
2009-06-17, 21:47
Medlem
lönnmördares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
Klippt från Skatteverkets broschyr om försäljning av aktier:

/ TT

Tnx !
Citera
2009-06-18, 15:58
Medlem
crusherzs avatar
ursäkta utifall liknande fråga varit uppe på tapeten tidigare, snälla hänvisa mig då vidare.

Till frågan, jag som student, hade en lägre tjänsteinkomst än den gräns som ligger på 17k ish. Jag fick även igenom avdrag på 4400kr men nu till min fråga. Som det verkar så kommer jag inte att få tillbaka någon skatteåterbäring eftersom jag inte skattade på pengarna jag tjänade förra året (visste att det skulle bli mindre än gränsen för skattepliktig inkomst). Räknas då inte avdragen till min fördel?

Som jag fattat det så sänker bara avdragen (i detta fall för dubbelt boende och småutgifter) min inkomstlön. Det är väl om ni ursäktar ordvalet, förjävligt kasst???

Så jag som inte tjänat över gränser för att inkomsten skall vara skattepliktig kan inte dra nytta av avdragen? men någon som tjänat över gränsen kan?

Den person som tjänat över gränsen (17k) får alltså ersättning för att denne bott på annan ort, men inte jag som inte nått upp till 17k.

Kan någon snälla förklara hur det, om det är rätt, vara logiskt på någon punkt alls.
Citera
2009-06-18, 20:06
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusherz
ursäkta utifall liknande fråga varit uppe på tapeten tidigare, snälla hänvisa mig då vidare.

Till frågan, jag som student, hade en lägre tjänsteinkomst än den gräns som ligger på 17k ish. Jag fick även igenom avdrag på 4400kr men nu till min fråga. Som det verkar så kommer jag inte att få tillbaka någon skatteåterbäring eftersom jag inte skattade på pengarna jag tjänade förra året (visste att det skulle bli mindre än gränsen för skattepliktig inkomst). Räknas då inte avdragen till min fördel?

Som jag fattat det så sänker bara avdragen (i detta fall för dubbelt boende och småutgifter) min inkomstlön. Det är väl om ni ursäktar ordvalet, förjävligt kasst???

Så jag som inte tjänat över gränser för att inkomsten skall vara skattepliktig kan inte dra nytta av avdragen? men någon som tjänat över gränsen kan?

Den person som tjänat över gränsen (17k) får alltså ersättning för att denne bott på annan ort, men inte jag som inte nått upp till 17k.

Kan någon snälla förklara hur det, om det är rätt, vara logiskt på någon punkt alls.

Avdragen sänker mycket riktigt din inkomst av tjänst. Om du inte betalar någon skatt kan du inte heller göra några avdrag. Har svårt att se varför du känner dig missgynnad när du inte betalar en krona i skatt, kan det bli bättre?
Citera
2009-06-18, 21:16
Medlem
crusherzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Avdragen sänker mycket riktigt din inkomst av tjänst. Om du inte betalar någon skatt kan du inte heller göra några avdrag. Har svårt att se varför du känner dig missgynnad när du inte betalar en krona i skatt, kan det bli bättre?

ah, ska väl inte klaga...slapp restskatt iaf på tjänstedelen av inkomsten.

Det var nog snarare att jag fattat att avdragen för boende på annan ort och sådant var mer åt bidragshållet, dvs. att man snarare fick en ersättning och inte en skattelättnad.
Citera
2009-06-19, 14:26
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusherz
ah, ska väl inte klaga...slapp restskatt iaf på tjänstedelen av inkomsten.

Det var nog snarare att jag fattat att avdragen för boende på annan ort och sådant var mer åt bidragshållet, dvs. att man snarare fick en ersättning och inte en skattelättnad.

Då har du lärt dig en väldigt viktig sak. Tyvärr tror många att skattereduktioner och avdrag är ett bidrag. Nästa år, efter att folk har renoverat på sina hus, kommer många komma till samma slutsats som du men då gäller det betydligt större summor.
Citera
2009-08-10, 22:56
Medlem
leg0s avatar
Har en kort fråga. Av olika anledningar så lämna jag in min inkomstdeklaration iår 2 veckor försent. Jag har inte fått något krav på någon avgift på 1000 kr men jag har inte heller fått mina skattepengar än.

Någon som vet ungefär när jag bör få mina pengar?? Jag ska ringa skatteverket imorgon men jag tänkte att jag lika gärna kunde fråga här och nu.

Tacksam för all hjälp.
Citera
2009-08-12, 15:06
Medlem
När får man sina skattepengar om man hade en natur-blankett?
Citera
2009-08-13, 11:20
Medlem
Vinstskatt på hus/ avdrag

Hej!
Sålde ett hus, vilket jag betalade vinstskatten på direkt. I deklarationen skrev jag efter ungefärlig uträkning in vilka förbättringar, reparationer etc som gjorts- med en summa på ca 200 000 kr. Inga kvitton fanns dock kvar. Fick nu tillbaka på skatten- 12 000 kr! Fattar faktiskt ingenting- är det rimligt med 12 000 kr tillbaka när man förbättrat med 200 000kr??
Citera
2009-08-22, 16:59
Medlem
Oldiebutgoldies avatar
Vad innebär faktisk bostadskostnad om man har en extra övernattningslägenhet på annan ort?? Inåg ex.vis elräkning, parkeringsplats utanför lägenheten (bil måste jag ha) bredband tv-avgift etc som faktisk bostadskostnad?

Eller är det bara hyran?
Citera
2009-08-22, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oldiebutgoldie
Vad innebär faktisk bostadskostnad om man har en extra övernattningslägenhet på annan ort?? Inåg ex.vis elräkning, parkeringsplats utanför lägenheten (bil måste jag ha) bredband tv-avgift etc som faktisk bostadskostnad?

Eller är det bara hyran?

Nej, allt sånt ingår. Men det utgår från schablonbelopp som skatteverket fastställt som går att dra av. Jag är inte 100% då jag inte pallat kolla upp detta, men är säker på att scahblonbeloppet gäller. Du kan således inte åberopa hur höga kostnader som helst tror jag.
Citera
2009-08-23, 14:27
Medlem
Oldiebutgoldies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umfufu
Nej, allt sånt ingår. Men det utgår från schablonbelopp som skatteverket fastställt som går att dra av. Jag är inte 100% då jag inte pallat kolla upp detta, men är säker på att scahblonbeloppet gäller. Du kan således inte åberopa hur höga kostnader som helst tror jag.

har inte hittat något om detta. Finns det länkar??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in