Flashback bygger pepparkakshus!
2009-04-07, 00:49
Medlem
Skattmasen08s avatar
Hej!

Eftersom vi har diverse "fråga XXX" trådar härinne tänkte inte vara sämre utan skapa en egen inom mitt kompetensområde som är skatter/deklaration m.m.

Kanske finns mycket funderingar och liknande som folk gärna vill ha svar på. Tänker dock inte svara på följande typer av frågor:

1) Konkreta tips om hur man skattefuskar. Är trots allt hyfsat lojal till lagar och regler här i landet.

2) Frågor som redan har ställts och det finns svar på, ex. hur gör man avdrag för resor till och från arbetet. Använd sökfunktionen istället.

3) Frågor som jag helt enkelt inte kan svara på. Skatter är ett enormt stort och brett ämne och är därmed omöjligt att kunna allt. Är dock hyfsat "allround" och ska göra mitt bästa.

Fråga på!
Citera
2009-04-07, 00:57
Medlem
ari4presidents avatar
Jag har inte fått något deklarationsbrev. Vad beror det på? Jag är hundra på att jag tjänade mer än 17 lax förra året. Dessutom skattade jag 30% förra året, trots att jag tjänade ungefär 25000-30000. Egentligen skulle jag ju skatta 7%, vilket betyder att jag borde få skatteåterbäring. När kommer den? Mina polare har typ redan fått den?

Känns som staten snuvar mig på cash!
Citera
2009-04-07, 01:17
Medlem
söderbs avatar
skattefusk är väl det man är intresserad av, orka vara moraltant..
Citera
2009-04-07, 01:32
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ari4president
Jag har inte fått något deklarationsbrev. Vad beror det på? Jag är hundra på att jag tjänade mer än 17 lax förra året. Dessutom skattade jag 30% förra året, trots att jag tjänade ungefär 25000-30000. Egentligen skulle jag ju skatta 7%, vilket betyder att jag borde få skatteåterbäring. När kommer den? Mina polare har typ redan fått den?

Känns som staten snuvar mig på cash!

Finns vissa som inte har fått sin deklaration ännu. De sista ska ha få den senast den 14 april. Ifall du inte får den kan det bero på att du flyttade i februari/mars. I så fall kan den utskickade deklarationen ha gått till fel adress. Samma sak om du har flyttat tidigare men inte ändrat folkbokföringsadress av någon orsak.

Mitt tips är att du avvaktar till den 14 april. Har du inte fått deklarationen då så kontakta Skatteverket.

Får du en inkomstdeklaration och lämnar den elektroniskt (telefon, sms eller internet) och har anmält bankkonto får du skattepengar andra veckan i juni.

Behöver du inte lämna någon inkomstdeklaration (pga. för låg inkomst) så får du pengarna tillbaka första veckan i augusti, under förutsättning att du anmält bankkonto.
Citera
2009-04-07, 01:34
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av söderb
skattefusk är väl det man är intresserad av, orka vara moraltant..

Förstår din besvikelse, men som skattmas måste man ha respekt för ordspråket "bit inte den hand som föder dig"....dvs. staten ;-)
Citera
2009-04-07, 01:40
Medlem
ari4presidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08

Behöver du inte lämna någon inkomstdeklaration (pga. för låg inkomst) så får du pengarna tillbaka första veckan i augusti, under förutsättning att du anmält bankkonto.

Om man inte angett bankkonto? tar staten pengarna då eller kontaktar dem mig?
Citera
2009-04-07, 01:43
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ari4president
Om man inte angett bankkonto? tar staten pengarna då eller kontaktar dem mig?

Dessa pengar går till Skatteverkets fond för sanslösa personalfester ;-)

Skämt åsido, nej, då får du pengarna tidigast andra veckan i augusti och på ett inbetalningskort. Detta går du sedan till banken med som tar en hutlös avgift för det. Kommer inte ihåg exakt hur mycket den är på, varierar säkert mellan banker också.
Citera
2009-04-07, 03:26
Medlem
söderbs avatar
Citat:
Förstår din besvikelse, men som skattmas måste man ha respekt för ordspråket "bit inte den hand som föder dig"....dvs. staten ;-)

Jag som student, kan du ge mig tips för att få lite extra cash? Inkomsten består väl av bidrag/lån/småjobb
Citera
2009-04-07, 05:44
Medlem
Wow, precis vad jag letade efter!
Jag sitter här med min deklaration och har diverse frågeställningar (har själv sökt i 4 timmar efter svar... )

1.) Min arbetsplats betalade ut 150kr i traktamente. Skattefritt -gissar- jag på. Jag söker bekräftande uppgifter utifall jag själv ska deklarera detta. Har läst att arbetsgivaren ska ha kryssat i "där", men hittar inget..Står det på min deklaration om arbetsgivaren redan deklarerat mitt traktamente?

2.) Jag var mellan två jobb i 2 dagar, skaffade snabbt ett boende över 5mil hemifrån. Tog smällen med dubbla hyror i 3-4 månader under uppsägningstiden av den gamla lyan. Kan jag deklarera detta?

3.) Jag flyttade i februari eller mars 2008. I min deklaration står "Hemortskommun 1 november 2007: **** " medan jag bör vara folkbokförd i min nya kommun. Ska jag betala enligt min gamla eller nya kommuns kommunalskatt? Och hur rättar jag till detta?

Ursäkta hemska formuleringar, klockan är morgon - dags att sova
Citera
2009-04-07, 07:10
Medlem
offas avatar
Citat:
Dessa pengar går till Skatteverkets fond för sanslösa personalfester ;-)

Skämt åsido, nej, då får du pengarna tidigast andra veckan i augusti och på ett inbetalningskort. Detta går du sedan till banken med som tar en hutlös avgift för det. Kommer inte ihåg exakt hur mycket den är på, varierar säkert mellan banker också.

Inte helt rætt med avgiften. Har Swedbank och har sluppit avgifter på utbetalningar om jag har ført in pengarna direkt till kontot. Antar att det funkar så hos de flesta banker.

Apropå någon som inte fått sin pappersdeklaration, varfør vænta på den? Det går ju ypperligt och logga in på Skatteverkets hemsida och kontrollera samt læmna in inkomsdelarationen. Se till och fixa e-leg innan.
Citera
2009-04-07, 11:57
Medlem
Lantbruks avatar
FyFAN vad deklerationer är T R Å K I G T, precis som allt jävla pappersarbete ..., även om det givetvis fungerar smidigt numera, jämfört med förr i tiden då man fick räkna ut och hålla på.

Mvh
Citera
2009-04-07, 12:34
Medlem
Blancos avatar
Jag har haft del i företag så jag har även skickat in K10. Dock är den helt blank då företaget inte gjort så mycket väsen av sig.

Kommer jag kunna få pengarna i midsommar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in