2009-06-11, 18:41
Medlem
hksnismos avatar
Vad händer om det står fel datum på en lägenhetsförsäljning tex?

Då jag loggar in stog det att jag hade sålt min lägenhet 20080115 typ, men det är helt fel den såldes typ 20090227 det hade betytt att jag kunde deklarera för försäljningen av den på nästa års skattegrejs om det hade stått rätt datum på försäljningsdatum är det inte så eller tänker jag fel??

Vart vänder man sig för att klaga på om detta??
Citera
2009-06-11, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Jag har en fråga, idag ringde jag skatteverket och frågade när min återbäring skulle komma och de sa att den kommer i september eftersom jag inte deklarerat. Jag säger att jag inte har deklarerat eftersom jag inte fått några papper från SKV. Då svarar de att jag skulle ha gjort det via nätet, tack och hej så lade jag på.

Problemet är att jag varken har haft tillgång till internet eller E-leg fram tills juni, så hur ska jag göra för att få pengarna så snabbt som möjligt? Själv tänker jag ta en liten resa till närmaste skattekontor och förklara min situation.

Du kan glömma pengarna nu, de får du antingen i augusti eller i september, har du löneKU blir det i augusti har du inte det utan bara kapitalKU blir det i september.
Citera
2009-06-11, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hksnismo
Vad händer om det står fel datum på en lägenhetsförsäljning tex?

Då jag loggar in stog det att jag hade sålt min lägenhet 20080115 typ, men det är helt fel den såldes typ 20090227 det hade betytt att jag kunde deklarera för försäljningen av den på nästa års skattegrejs om det hade stått rätt datum på försäljningsdatum är det inte så eller tänker jag fel??

Vart vänder man sig för att klaga på om detta??

Vilket datum skrevs köpekontraktet? Det är det väsentliga, står det fel, är det till bostadsrättsföreningen du i första hand vänder dig till om deras KU är fel, har du fått beslut från skv om årets deklaration gör du en omprövning dit, har du inte fått det skickar du in en komplettering.
Citera
2009-06-12, 15:59
Medlem
Cleopatras avatar
Har någon ens fått tillbaka skatteåterbäring? Hade för mig att det skulle ske senast innan midsommar, dvs v25.
Senast redigerad av Cleopatra 2009-06-12 kl. 16:02.
Citera
2009-06-12, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cleopatra
Har någon ens fått tillbaka skatteåterbäring? Hade för mig att det skulle ske senast innan midsommar, dvs v25.

Läs i https://www.flashback.org/showthread.php?t=926733 så ser du att många fått sina pengar denna veckan. Själv fick jag 9000 i tisdags.
Citera
2009-06-12, 17:45
Medlem
Cleopatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DivisionByZero
Läs i https://www.flashback.org/showthread.php?t=926733 så ser du att många fått sina pengar denna veckan. Själv fick jag 9000 i tisdags.

Säga vad man vill om Skatteverket, men effektiva & proffsiga, det är de.
Citera
2009-06-13, 11:56
Medlem
Mongolizeds avatar
Har en fråga som jag inte hittat svar på tidigare i tråden, är det bara företagare som får göra avdrag för grupplivförsäkring?
Citera
2009-06-14, 18:29
Medlem
AlfredEinsteins avatar
Snabb fråga:

Både i år och förra året så har jag i min deklaration dragit av schablonbeloppen för dubbel boende, men inte fått något av det tillbaka...

Det framgår klart och tydligt i min "Specifikation till Inkomstdeklaration" att jag arbetat på ort >50 km ifrån min bostad, men avdragen har inte gått igenom ändå.

Några tips?

Ps. Sitter nu och fyller i SKV 6891 "Begäran om omprövning". Kanske fungerar Ds.
Citera
2009-06-14, 18:48
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfredEinstein
Snabb fråga:

Både i år och förra året så har jag i min deklaration dragit av schablonbeloppen för dubbel boende, men inte fått något av det tillbaka...

Det framgår klart och tydligt i min "Specifikation till Inkomstdeklaration" att jag arbetat på ort >50 km ifrån min bostad, men avdragen har inte gått igenom ändå.

Några tips?

Ps. Sitter nu och fyller i SKV 6891 "Begäran om omprövning". Kanske fungerar Ds.

Har du inte fått någon förfrågan eller motivering?
Citera
2009-06-16, 20:43
Medlem
AlfredEinsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Har du inte fått någon förfrågan eller motivering?

Nope, ingenting... Precis likadant som förra året. Har i princip gjort samma avdrag varje år sedan ca 6 år tillbaka, då jag på sommarna jobbar på annan ort.

Riktigt irriterande!
Citera
2009-06-17, 16:50
Medlem
lönnmördares avatar
Är det upptill en själv om man vill använda schablonmetoden vid beskattning av aktier?

T.ex om jag har en aktie som jag köpte för 1kr och nu ligger på 10kr (dvs jag minns vad jag köpte den för).

Då hade jag ju tjänat en hel del om jag användt mig av schablon metoden och bara tagit 20% på de 10kronorna?

Så väljer man själv eller måste man göra "rätt" (dvs utan schablon) om man vet inköpspris?
Citera
2009-06-17, 17:56
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lönnmördare
Är det upptill en själv om man vill använda schablonmetoden vid beskattning av aktier?

T.ex om jag har en aktie som jag köpte för 1kr och nu ligger på 10kr (dvs jag minns vad jag köpte den för).

Då hade jag ju tjänat en hel del om jag användt mig av schablon metoden och bara tagit 20% på de 10kronorna?

Så väljer man själv eller måste man göra "rätt" (dvs utan schablon) om man vet inköpspris?
Klippt från Skatteverkets broschyr om försäljning av aktier:
Citat:
Har du ingen uppgift på vad du köpte aktierna för får du använda schablonmetoden.
Då tar du 20 procent av försäljningspriset ( efter avdrag för courtaget ) som omkostnadsbelopp.
Även om du känner till det verkliga omkostnadsbeloppet kan du använda schablonmetoden.
Den kan vara förmånligare för dig om aktierna har gått upp mycket i värde
sedan köpet
.

/ TT
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här