Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-06, 16:28
  #1
Medlem
Belenuss avatar
Så här ser talet ut:

2xy-4y^2
--------- (divideringsstreck, alltså)
x^2-2xy

Vad får ni svaret till, och hur löser jag uppgiften? Visa gärna steg för steg hur ni gör.
Jag får helt fel svar. Jag gör något på den här vägen (helt åt helvete, med andra ord):

2xy / x^2 = 2y/ x
2xy / -2xy = -1
-4y^2 /x^2 = går ej att förenkla
- 4y^2 /-2xy = 2y/x


Haha, jag är helt slut i huvudet just nu. Har försökt lösa uppgiften men förstår verkligen inte logiken. Tacksam för snabb hjälp!
Citera
2009-04-06, 16:39
  #2
Medlem
Dreemos avatar
ganska basic om du tänker efter. I täljaren bryter du ut 2y och i nämnaren x ==

2y(x-2y)
--------
x(x-2y)

==

2y/x
Citera
2009-04-06, 16:52
  #3
Medlem
Belenuss avatar
Tack så mycket för hjälpen! Inte undra på att jag inte klarade uppgiften; faktoriseringar är verkligen min svaga sida. Lyckas inte få grepp om dem...

Hur fan ser du att du ska bryta ut 2y respektive x? Jag förstår verkligen inte.

Edit: Jag tror jag börjar förstå. På väg att göra det, i alla fall. Haha.
__________________
Senast redigerad av Belenus 2009-04-06 kl. 16:55.
Citera
2009-04-06, 18:54
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Belenus
Tack så mycket för hjälpen! Inte undra på att jag inte klarade uppgiften; faktoriseringar är verkligen min svaga sida. Lyckas inte få grepp om dem...

Hur fan ser du att du ska bryta ut 2y respektive x? Jag förstår verkligen inte.

Edit: Jag tror jag börjar förstå. På väg att göra det, i alla fall. Haha.
Vet inte hur man ska förklara, men, du ser att y finns i båda leden så därför kan man bryta ut det och 4 går ju att dela med 2 så då kan du bryta ut en 2a också och därmed har du brutit ut största möjliga faktor.
Citera
2009-04-07, 04:11
  #5
Medlem
fancies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belenus
Så här ser talet ut:

2xy-4y^2
--------- (divideringsstreck, alltså)
x^2-2xy

Vad får ni svaret till, och hur löser jag uppgiften? Visa gärna steg för steg hur ni gör.
Jag får helt fel svar. Jag gör något på den här vägen (helt åt helvete, med andra ord):

2xy / x^2 = 2y/ x
2xy / -2xy = -1
-4y^2 /x^2 = går ej att förenkla
- 4y^2 /-2xy = 2y/x


Haha, jag är helt slut i huvudet just nu. Har försökt lösa uppgiften men förstår verkligen inte logiken. Tacksam för snabb hjälp!

förstår att det du skriver är helt rätt eftersom du är trött i huvudet och tvärtom. ledsen att jag gör dig lika trött i huvudet som jag skabeskriva det lätt.

svaret på frågan är frågan på svaret precis som killen i posten innan skrev.


1/2^2/1

svaret borde vara 1=2 eller 2=1, A=B B=A osv.
Så har jag svarat på varje matteprov i hela mitt liv och det har alltid blivit rätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback