• 1
  • 2
2009-04-06, 13:00
Medlem
StupidClowns avatar
Planerar att flytta till sthlm till hösten då detta vore bra för min karriär. Planen är att en tredje part ska in i mitt lilla företag och den tredje personen är snudd på ovärderlig för oss.

Nu är det dock så att han bor i Flemingsberg och han tycker att vi ska flytta dit med. Är inte sugen på att bo i Stockholms motsvarighet till rosengård dock och lite så har jag fattat det som att det är.

Min fråga är alltså hur blattigt är det och vilka områden i närheten är isåfall bättre alternativ?
Citera
2009-04-06, 13:05
Medlem
mrphonks avatar
Flemingsberg är ghetto. Finns gott om bilder på http://sv.wikipedia.org/wiki/Flemingsberg

Jag bodde i Flemingsberg under tre veckor medan jag var "mellan lägenheter" och det var ingen höjdare kan jag lova. Nu är jag iofs van att bo i "invandrarghetton" men Flempan är speciellt. Pluset är väl att du har nära till Huddinge Sjukhus och kan ragga studenter vid Södertörns högskola.
Citera
2009-04-06, 13:11
Medlem
MUFCFelixs avatar
Det är bara att inse att de flesta förorter som är södergående från Stockholms innerstad är åt ghettohållet.
Citera
2009-04-06, 13:16
Bannlyst
Det är egentligen som vilken förort som helst. Mestadels invandrarfamiljer med småbarn som är skrikiga. Det bor även en del svenskar i form av studenter etc. Ration är är väl ungefär 60 procent invandrare-40 procent finnar och svenskar.
Centrum har också fått en upprustning, och närheten till skola, sjukhus och innerstaden, gör att det är förvånansvärt prisvärt att bo i Flempan.

Hur är det då på nätter och helger? Relativt dött! Ibland kan det vara några gårdsfester som spårat ut, och då och då får farbror polis rycka ut för att nån druckit för mycket ur mormors hostmedicin.

Ghettofaktorn då? Ja förutom överrepresentation av invandrare (som det för övrigt är i de flesta förorterna) och de färglada miljonprogramhusen är det inte så mycket att gnälla om egentligen.

Mvh tidigare Flempan-invånare.
Citera
2009-04-06, 13:17
Medlem
Paperkorgs avatar
Man kan väl säga att det är ett ghetto ja, men inte har väl Flemingsberg så jävla många invandrare till skillnad från de övriga i sydväst?
Citera
2009-04-06, 13:22
Medlem
Ödlans avatar
Flemingsberg är ett lugnare område om man jämför med grannarna Tumba, Huddinge och Tullinge (beroende på område). Parallellsträckan ut mot Västerhaninge eller t.om. Nynäshamn är garanterat mer drabbat. I Flemingsberg släcks de flesta lägenheterna ner runt 7-8 på kvällen. Något enstaka rån är det här och där varje år, främst vid stigen mellan pendeltågsstationen upp mot centrum på den motsatta sidan till Södertörns högskola. Vad gäller mängden invandrare är det ett ghetto, ja. Vad gäller kriminaliteten som drabbar gemene man, nej.
Citera
2009-04-06, 13:25
Medlem
Krusets avatar
Flempan är bland dom lugnaste förorterna i stockholm skulle jag påstå, grundar det på egna erfarenheter, har bott i närheten.
oftast dött på helger/kvällar. nära till pendeln och centrum
Citera
2009-04-06, 13:28
Medlem
Blå Rutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Flemingsberg är ett lugnare område om man jämför med grannarna Tumba, Huddinge och Tullinge (beroende på område). Parallellsträckan ut mot Västerhaninge eller t.om. Nynäshamn är garanterat mer drabbat. I Flemingsberg släcks de flesta lägenheterna ner runt 7-8 på kvällen. Något enstaka rån är det här och där varje år, främst vid stigen mellan pendeltågsstationen upp mot centrum på den motsatta sidan till Södertörns högskola. Vad gäller mängden invandrare är det ett ghetto, ja. Vad gäller kriminaliteten som drabbar gemene man, nej.

På den stigen har jag gått några gånger. Blev dock inte rånad någon gång. Däremot står det konstiga samlingar av människor i gångar under vägarna.
Citera
2009-04-06, 13:30
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
På den stigen har jag gått några gånger. Blev dock inte rånad någon gång. Däremot står det konstiga samlingar av människor i gångar under vägarna.

Det är främst folk som sitter och trycker i buskage vid vägkanten och väntar på att gymnasieelever ska sluta så de kan plockas på bärbara datorer.
Citera
2009-04-06, 13:39
Moderator
rotadents avatar
Flemingsberg tror jag lider av de skitnödigt färgglada höghusen. Det ser ser verkligen ut som att de har försökt "sminka grisen" och göra området lite roligare, men istället har lyckats få det ännu lite mer deppigt. Min sambo bodde där ett tag, det var i och för sig ett par år sen nu men då var det väl rätt lugnt. En del alkisar och pundare som lallade omkring, men inte direkt otryggt. Att det ligger en bit ut och längs pendeln är inte så roligt dock.
Citera
2009-04-06, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StupidClown
Planerar att flytta till sthlm till hösten då detta vore bra för min karriär. Planen är att en tredje part ska in i mitt lilla företag och den tredje personen är snudd på ovärderlig för oss.

Nu är det dock så att han bor i Flemingsberg och han tycker att vi ska flytta dit med. Är inte sugen på att bo i Stockholms motsvarighet till rosengård dock och lite så har jag fattat det som att det är.

Min fråga är alltså hur blattigt är det och vilka områden i närheten är isåfall bättre alternativ?

sthlms motsvarighet till rosengård är det verkligen inte! det är isåfall rinkeby och tensta... pendeltågsförorterna är lugnare och har mindre utlänningar!

flempan är lugna gatan så vitt jag vet, en bit till stan dock men det är ju en förort

massor av studenter och så har du ju det stora polishuset där.
Citera
2009-04-06, 14:00
Medlem
var exakt i flemingsberg? det är exempelvis mycket lugnare vid studentlägenheterna än mitt i den färgglada flummen...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in